InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoeningen aan de hals

Aandoeningen aan de hals

Aandoeningen aan de hals kunnen veel verschillende oorzaken hebben. Zo kunnen aandoeningen aan de hals veroorzaakt worden door een ongeluk (bijvoorbeeld een wiplash), maar ook door natuurlijke veroudering. In dit artikel vindt u de meest voorkomende oorzaken van aandoeningen aan de hals.

Aangeboren aandoeningen aan de hals

Branchiogene cyste

Een branchiogene cyste is een abnormale cyste die aan één kant van de hals. Een branchiogene cyste wordt veroorzaakt door een abnormale ontwikkeling van de embryonale kieuwspleet in de hals. Meestal wordt een branchiogene cyste pas in de puberteit opgemerkt. Meestal heeft een patiënt geen symptomen, maar het kan gebeuren dat er een opening in de huid ontstaat. Vervolgens kan dit gaan ontsteken of er kan slijm uitgescheiden worden. Als dit het geval is kan de cyste operatief verwijderd worden.

Halsribsyndroom

Een patiënt met het halsribsyndroom heeft een extra rib. Deze rib is een uitsteeksel van de zevende halswervel. Over het algemeen veroorzaakt een halsrib geen problemen. Het kan echter zijn dat de halsrib zenuwen gaat samendrukken, wat pijn, gevoelloosheid, en tintelingen in de nek kan veroorzaken. Als een patiënt veel last heeft van de halsrib kan deze operatief verwijderd worden.

Torticollis

Torticollis is een aandoening waarbij er onwillekeurige spiersamentrekkingen in de hals plaatsvinden. Hierdoor kan het hoofd naar een kant gaan draaien, naar voren en achter gaan bewegen of het kan gaan schudden. Meestal nemen de symptomen geleidelijk aan toe tot een leeftijd van 2 tot 5 jaar. Hierna kan de torticollis blijven, maar het kan ook spontaan verdwijnen. Torticollis wordt veroorzaakt door de positie waarin de baby zich in de baarmoeder bevindt. Als de torticollis niet spontaan verdwijnt, kan het ook behandeld worden door bijvoorbeeld massage, oefeningen of een operatie. Hoewel torticollis meestal is aangeboren, kan het ook veroorzaakt worden door beschadiging aan de zenuwen.

Niet aangeboren aandoeningen aan de hals

Whiplash

Een whiplash ontstaat wanneer bij een ongeluk de spieren, gewrichten en ligamenten in de hals beschadigd raken. Dit kan bijvoorbeeld komen door een auto-ongeluk, waarbij de persoon zijn nek hevig heen en weer heeft bewogen. Een whiplash kan pijn en instabiliteit in de nek veroorzaken. Bij een ernstige whiplash kan het zijn dat de nek van de patiënt geïmmobiliseerd moet worden. Daarnaast moet ook onderzocht worden of de patiënt schade aan zijn ruggenmerg heeft opgelopen. Een beschadiging aan het ruggenmerg kan een verlamming veroorzaken, en in het ergste geval (als het hoogste punt van het ruggenmerg beschadigd is), kan het de dood tot gevolg hebben.

Cervicale osteoartritis

Cervicale osteoartritis is een zeer langzame degeneratie van de halswervels. Deze aandoening komt vooral voor bij mensen van 50 jaar en ouder. Symptomen van cervicale osteoartritis zijn pijn en stijfheid in de nek. Het kan ook gebeuren dat er door een beschadigde wervel druk wordt uitgeoefend op de ruggenmergszenuw. In dat geval kan ook gevoelloosheid en pijn in de nek en schouders ontstaan. Meestal helpen normale pijnstillers zoals aspirine. Daarnaast kan massage en fysiotherapie ook helpen. Als de aandoening ernstiger is kan het nodig zijn dat de hals met een halskraag wordt geïmmobiliseerd. Een operatie is meestal geen optie, omdat de halswervels vaak al een zeer slechte conditie hebben.

Keelkanker

Keelkanker wordt vaak veroorzaakt door overmatig roken en drinken. Keelkanker moet snel en agressief bestreden worden, omdat de kanker zelf vaak ook een agressieve aard heeft. Over het algemeen is keelkanker moeilijk te genezen, omdat tijdens de diagnose de kanker al is uitgezaaid naar de nabijgelegen lymfeklieren.

Strottenhoofdkanker

Ook strottenhoofdkanker wordt vaak veroorzaakt door overmatig roken en drinken. Strottenhoofdkanker kan worden behandeld door de operatieve verwijdering van de tumoren, en van de lymfeklieren waar de kanker zich naar heeft uitgezaaid. Daarna kan de kanker worden behandeld door bestraling van de keel.

Laryngitis

Meestal is laryngitis een acute ziekte. Bij laryngitis heeft de patiënt veel last van heesheid. Dit wordt veroorzaakt door een ontsteking aan de keel. Over het algemeen houdt de ontsteking ongeveer een week aan. Op het moment dat de patiënt last krijgt van laryngitis dient deze het spreken tot een minimum te beperken, om zo de keel zoveel mogelijk rust te geven.
© 2010 - 2019 Jaspervg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Whiplash, oorzaken, symptomen en behandelingEen whiplash is een typisch acceleratie-deceleratie trauma. Een whiplash kan ontstaan na een kop-staart botsing waarbij…
Whiplash en klachten op het werkWhiplash en klachten op het werkEen whiplash gaat gepaard met diverse klachten, waaronder met name nekklachten. Veel mensen ervaren na een whiplash dusd…
Keelkanker oorzaken, symptomen en behandelingKanker ontstaat wanneer cellen zich ongeremd delen en hun functie verliezen. Wanneer een kwaadaardige tumor zover groeit…
Whiplash en de keuringsarts WAOWhiplash en de keuringsarts WAODe keuringsarts of verzekeringsarts is een van de meest gevreesde artsen in de wereld van de whiplash. Zij zijn namelijk…

Reageer op het artikel "Aandoeningen aan de hals"

Infoteur: Jaspervg
Gepubliceerd: 08-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!