Goed nieuws voor gevoelige tanden

Goed nieuws voor gevoelige tanden Gevoelige tanden zijn spelbrekers bij het consumeren van warme, koude en zoete lekkernijen en drankjes. Een juiste mondhygiëne kan het ontstaan of het verergeren van gevoelige tanden voorkomen. Daarnaast zijn er gelukkig ook speciale tandpasta's te koop om de pijn van gevoelige tanden te bestrijden. Door vooruitschrijdende technologie worden steeds profesionelere tandpasta's voor gevoelige tanden op de markt gebracht.

Oorzaak van gevoelige tanden

Meer dan 30% van de volwassenen heeft last van gevoelige tanden. De reden daarvan is zich terugtrekkend tandvlees, wat o.a. door te hard poetsen kan worden veroorzaakt, maar ook door een chronische tandvleesontsteking (paradontitis) als gevolg van slechte mondhygiëne. Behalve een slechte mondhygiëne zijn factoren als roken, stress, erfelijkheid, onvoldoende gevarieerde voeding en algemene gezondheidstoestand eveneens van invloed. Door het terugtrekkend tandvlees komt een gedeelte van het gebit, dat niet meer door glazuur wordt beschermd, bloot te liggen. De pijn wordt veroorzaakt wanneer de tanden in aanraking komen met lucht of iets warms, kouds of zoets, omdat de prikkels dan direct via de kanaaltjes van het tandbeen naar de tandzenuw worden geleid.

Een zorgvuldige mondhygiëne is van groot belang om het proces van zich terugtrekkend tandvlees te stoppen of in ieder geval te minimaliseren. Wanneer je niets doet, gaat dit van kwaad tot erger. Een bezoek aan een mondhygiëniste is geen overtollige luxe. Zij kan adviseren in de te gebruiken hulpmiddelen zoals ragers en tandenstokers. Bovendien wordt dan regelmatig de diepte van de pockets gemeten en wordt men in ernstige gevallen doorgestuurd naar een paradontoloog. Door paradontitis kan de tand of kies uiteindelijk los gaan zitten. Vóórdat het zover komt is er nog de mogelijkheid van een zogenaamde flap-operatie, waarbij het tandvlees met een mesje wordt losgemaakt en de tandwortels tot op het bot worden gereinigd en de diepte van de pockets wordt gereduceerd. De uitdrukking "longer teeth or no longer teeth" zegt wel voldoende.

Wat te doen bij gevoelige tanden

Zoals reeds gezegd is een goede mondhygiëne van het grootste belang. Het is beter om je tanden elektrisch te poetsen dan met een gewone tandenborstel. Daarbij moet je vermijden om teveel druk uit te oefenen. Dus bij gebruik van een gewone tandeborstel, kies dan voor een zachte tandenborstel.

Daarnaast zijn er speciale tandpasta's verkrijgbaar voor gevoelige tanden. Veel van deze tandpasta's bevatten kaliumzouten, die weliswaar de pijn en het symptoom verdoven, maar waarbij de pijn veroorzakende prikkels alsnog naar de dentine kanaaltjes worden geleid.

Nieuwe tandpasta voor gevoelige tanden

Elmex heeft nu een nieuwe tandpasta ontwikkeld "Elmex Sensitive Professional". Bij het gebruik van deze tandpasta worden de kanaaltjes die naar de tandzenuw leiden afgesloten, waardoor de pijnveroorzakende prikkels worden geblokkeerd. Bij een regelmatig gebruik wordt een duurzame bescherming opgebouwd, die de tand afsluit van gevoeligheid.

Voor directe pijnverlichting een beetje van deze tandpasta op je vinger doen en gedurende één minuut op de gevoelige tand inmasseren. Voor een langduriger effect twee maal per dag je tandenpoetsen met Elmex Sensitive Professional.
De term "Professional" verwijst naar het feit, dat deze tandpasta is gebaseerd op een technologie, die ook in tandheelkundige praktijken wordt toegepast, de zogenaamde PRO-ARGIN technologie.
© 2010 - 2020 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.paro-denhaag.nl www.elmexsensitiveprofessional.nl

Reageer op het artikel "Goed nieuws voor gevoelige tanden"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 10-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!