InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Snel rood worden en blozen: oorzaken, oplossingen en tips

Snel rood worden en blozen: oorzaken, oplossingen en tips

Snel rood worden en blozen: oorzaken, oplossingen en tips Rood worden of blozen is een reactie van het lichaam op een bepaalde emotie en kan erg onaangenaam zijn voor de betrokken persoon. Blozen of "blushing" is een vaak voorkomend verschijnsel bij onzekere, verlegen mensen of mensen die plots in de belangstelling komen te staan. Snel rood worden kan op sociaal vlak erg hinderlijk zijn en het leggen van contacten bemoeilijken. Vaak verergert het blozen nog als de persoon zich realiseert dat zijn gezicht rood wordt. Daarbij komt nog het gevoel én het besef bekeken te worden en overmatig te zweten. Toch zijn er oplossingen om rood worden te verminderen en adviezen om met blozen om te gaan. Wat te doen als je snel rood wordt? En welke tips kunnen je helpen om hiermee om te gaan?

Snel rood worden

Blozen is een reactie van het lichaam wanneer iemand zich in een ongemakkelijke situatie bevindt. Het gaat dan vooral om een emotioneel beladen situatie. De blozende persoon is aan een sterke emotie onderhevig die zorgt voor een fysieke reactie. Opvallend snel rood worden is een symptoom dat vaak voorkomt bij verlegen mensen of personen die sociaal geremd zijn. Voorts hoef je geen verlegen natuur te hebben om te blozen; rood worden wanneer je ineens in de belangstelling staat komt bij een grote groep mensen voor. En vaak zijn het mensen waar je het niet meteen van zou verwachten die plots rood worden in een ongemakkelijke situatie.

Symptomen "blushing"

Bij blozen of "blushing" gaan bloedvaatjes in de huid verwijden waardoor rode plekken ontstaan. De rode plekken komen doorgaans voor op de wangen en het voorhoofd, maar kunnen ook zichtbaar zijn in de hals. Ook de neus en de kin kunnen rood worden. Blozen zorgt er ook vaak voor dat de blozende persoon het warm krijgt en gaat zweten. Wanneer je beseft dat je aan het blozen bent, kan je je nog ongemakkelijker gaan voelen waardoor het blozen nog zal verergeren.

Blozen en aandacht

Korte duur

Blozen is meestal een reactie die kort duurt en ook weer snel voorbijgaat. Het bloed dat in een korte tijdsspanne naar je gezicht is gevloeid, zal weer relatief snel terug wegvloeien van het gezicht. Hoe minder erg je het blozen vindt, hoe sneller het ook weer voorbij zal zijn.

Schaamte

Als er daarentegen veel aandacht aan geschonken wordt, zal het blozen langer aanhouden. Zo gebeurt het vaak dat mensen precies nog langer gaan blozen omdat er met hun situatie gelachen wordt. Ze voelen zich bekeken en gaan zich daarom nog meer schamen. Daarom is het een goede zaak om in de eerste plaats voor jezelf uit te maken dat je het niet erg vindt dat je bloost, ongeacht welke aandacht anderen er ook aan geven.

Angst om rood te worden

Bij sommigen mensen die gevoelig zijn voor blozen zullen rode plekken al gaan optreden wanneer ze vrezen toch weer te gaan blozen wanneer ze in die of die situatie terechtkomen. We spreken dan van een "self-fulfilling prophecy" of de voorspelling die zichzelf ten uitvoer brengt. Alleen al door te vrezen dat je zal blozen, zal je gezicht ook daadwerkelijk rood worden. Blozen is in veel gevallen dus vooral een mentale zaak.

Oorzaken blozen

Rood worden komt vaker voor bij jongeren die zich schamen in een sociale situatie waaraan ze nog niet gewoon zijn. Blozen is dan ook een symptoom dat bij de meeste mensen voorbijgaat naarmate ze ouder worden. Mensen die rood worden voelen op dat bepaald moment een hevige emotie die met verschillende dingen te maken kan hebben, zoals:
  • schaamte
  • angst
  • sociale fobie
  • (seksuele) opwinding
  • verlegenheid
  • verliefdheid
  • hevige fysieke inspanning

Tips bij blozen

Aanvaard dat je kàn blozen

Blozen is niet meteen iets waar een afdoende oplossing voor bestaat. Wel zijn er tal van truukjes die je kan gebruiken om ermee om te gaan. Zo kan je in de eerste plaats aanvaarden dat je wel eens kan blozen in een emotionele situatie, waardoor je het minder erg gaat vinden. Overtuig jezelf dat het iets is dat nu eenmaal voorkomt bij een groot gedeelte van de mensen en dat jij je dus niet hoeft te schamen als dit ook eens bij jou gebeurt.

Zelfvertrouwen opbouwen

Vaak is het zo dat je minder gaat blozen als je meer zelfvertrouwen krijgt en niet meer angstig en onzeker door het leven gaat. Ook kan het je vooruit helpen om je te oefenen in sociaal ongemakkelijke situaties of situaties waarbij je voor een groep moet spreken. Door die oefening kan je verbaal sterker worden. Je zou er soms versteld van staan hoe snel je zelfverzekerdheid in sociale situaties kan groeien. Ook dankzij wat relativeringsvermogen en zelfspot kan je je zekerder gaan voelen waardoor je minder snel zal gaan blozen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is bloosangst?Wat is bloosangst?Bloosangst houdt in dat je bang bent om flink te blozen wanneer je in het middelpunt van de aandacht staat. Het gevolg i…
Blozen, hoe kom je er vanaf?Blozen, hoe kom je er vanaf?Blozen, we doen het allemaal wel eens. Een rood hoofd krijgen is vervelend. Meestal in een situatie waarbij we ons ongem…
Schaam je niet voor blozenSchaam je niet voor blozenBlozen, vaak niet zo leuk en het lijkt onvermijdelijk op de meest stressvolle momenten. Je wordt rood wanneer je bang be…
Welke oplossingen zijn er voor blozen?Welke oplossingen zijn er voor blozen?Blozen komt vaak door mentale redenen, hier zijn dus niet zomaar oplossingen voor te vinden. Toch zijn er medicijnen, cu…
Ziektes en aandoeningen die blozen tot gevolg hebbenZiektes en aandoeningen die blozen tot gevolg hebbenWanneer iemand bloost betekent dit niet automatisch dat hij of zij verlegen, angstig of gestrest is. Soms wordt blozen n…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Snel rood worden en blozen: oorzaken, oplossingen en tips"

Reacties

Hopeloos Meisje:(, 18-09-2018 18:08 #10
Hallo,
Ik ben een meisje van 12 jaar en ik wordt altijd rood. Op de basisschool had ik het al een beetje bijv. als ik een presentatie moest geven ofz. Maar sinds ik naar de middelbare ben gegaan is het heel erg geworden. Ik word de hele tijd rood bij de simpelste dingen: als de docent iets vraagt in de les, hup rood. Als ik met mijn vrienden ben en iemand vraagt bijv. waar ben je op vakantie geweest, rood. Of als iemand uit mijn klas iets vraagt gewoon tijdens de pauze zoals ¨wat had je voor Frans?¨ Word ik al meteen rood. Ik heb het zelfs als ik bij een vriendin blijf eten en haar vader/moeder vraagt iets over school ofz. Het is echt verschrikkelijk. Ik heb al de raarste tips uitgeprobeerd zoals: geen frisdrank drinken, aan spinazie denken?!?!?, rustig blijven (wat niet lukt omdat ik de hele tijd denk aan het niet rood worden). Maar niks werkt. Bij een normale dag op school denk ik gewoon non-stop aan het niet rood worden. Door de gangen in mijn hoofd, niet rood worden. Tijdens de les, docent vraag alsjeblieft niks. Ik wordt echt helemaal gek. Een voorbeeld: Er was een kenningsmakingsrondje bij een nieuwe klas. Ik was best wel laat aan de beurt. Ik dacht de hele tijd aan niet rood worden, ik probeerde me te ontspannen, ik probeerde aan iets anders te denken en toen was ik aan de beurt… En ja natuurlijk, ik was meteen rood.

Kan iemand mij alsjeblieft helpen?
:(

Klara, 22-11-2017 19:38 #9
Hallo,

Ik ben 14 jaar oud en word opeens de hele tijd rood. Ik Ben altijd al open en niet verlegen geweest, maar sinds een paar weken word ik elke dag wel 3 keer rood. Ik denk er ook continu aan. ‘Niet rood worden’, ‘niet rood worden’. En daardoor merk ik dat ik letterlijk om niks rood word. Zelfs bij mijn vriendinnen. Normaal ben ik open en praat ik veel, nu durf ik dat niet meer omdat ik bang ben om rood te worden. Zoals ik al zei; bij elk woord dat ik zeg of doe denk ik eraan om niet rood te worden. (Wat totaal niet werkt dus.) de knop omzetten naar ‘het is niet erg’ of ‘negeren’ lukt niet.
Heeft u wat effectieve tips?

Alvast bedankt!

Evelien, 24-07-2017 15:03 #8
Ik heb een hele praktische tip. Voor mij werkt het! Natuurlijk heeft het te maken met onzekerheden en flink ook. Ik heb allerhande onzekerheden en werd ook mede daardoor rood. Op een gegeven moment was het echter zo erg (het is een negatieve spiraal) dat ik situaties ging mijden. Ik werd rood, werd daardoor onzeker en was bang om rood te worden. Een nieuwe onzekerheid geboren! Op een gegeven moment ben ik gaan stoppen met KOOLZUUR in frisdrank drinken. Ik dronk liters spa rood. Bijna een fles per dag. De onzekerheden bleven maar de roodheid werd steeds minder! Mij heeft het echt geholpen, dus probeer het eens! Het duurt eventjes voordat al die opgeblazenheid uit je lijf is (2 maanden?) maar het is het proberen waard.

Kaliska_x, 15-11-2016 20:11 #7
Ik heb online een jongen leren kennen die bij mij op school zit we sturen met elkaar zoals ly en hartjes en lieve berichtjes en op school durven we niet praten alle ik toch niet als ik hem zie passeren word ik helemaal rood nu durf ik helemaal niet met hem te praten… Hebben jullie tips om niet rood te worden?

Luke, 10-05-2016 21:55 #6
Hallo, ik word altijd heel rood in het openbaar. Als mensen naar me kijken word ik altijd rood en lachen ze. Met vrienden praat ik veel maar in het openbaar al wat minder. Als ik er voorlopig niet zo snel af zou kunnen hoe lang zou het dan ongeveer duren voordat ik er eindelijk af ben?
Is dit wel normaal voor een jongen? Willen jullie mij alsjeblieft helpen? Ik wil van mijn verlegenheid af! Reactie infoteur, 11-05-2016
Beste Luke,

Snel rood worden in het openbaar is zeker niet abnormaal voor jonge mensen en komt relatief vaak voor. Zowel jongens als meisjes kunnen door hun verlegenheid gaan blozen in het bijzijn van anderen, meer bepaald mensen met wie ze niet vertrouwd zijn. Hoe snel je van je verlegenheid af zal geraken, hangt van verschillende factoren af. Ga je vaak met andere mensen om of niet, zoek je makkelijk contact met onbekenden of niet, en dergelijke meer. Uiteindelijk geraken de meeste jongeren geleidelijk aan wel van hun verlegenheid af eens ze de volwassen leeftijd bereiken. Je oefenen in sociale contacten is een van de belangrijkste hulpmiddelen om je verlegenheid te overwinnen. Want hoe meer je met mensen omgaat, hoe meer je eraan gewoon geraakt, en hoe sneller je je verlegenheid zal vergeten. Maar, zoals gezegd, hangt dit van veel dingen af en kan dit ook veel sneller opgelost geraken dan je zou denken.
Veel succes!

Vriendelijke groet,
Verdanov

Karlijn, 02-02-2016 23:52 #5
Ik word altijd heel rood om de raarste dingen? Ik wil zo graag een keer mezelf zijn maar soms heb ik het idee dat ik dat helemaal niet kan zijn of mag zijn. Ik zit hier heel erg mee. Ik word zelfs nog rood als ik bij mijn eigen vriendinnen ben! Ik lig nachten wakker omdat ik er zo graag vanaf wil en ik weet gewoon niet wat ik moet doen! Normaal met een jongen afspreken kan ik niet en durf ik niet omdat ik van mezelf weet dat ik toch wel weer rood word. Als bekende mensen mij aanspreken krijg ik al een rooie kop! Ik wil hier zo graag vanaf maar de laatste tijd word het alleen maar erger. Ik wil ook een keer mijn eigen menig geven net zoals de andere doen. Ik wil ook een keer mezelf zijn al is het maar voor 1 keertje 😔😓

Emma, 07-01-2016 19:54 #4
Ik word altijd rood als ik in de klas iets moet zeggen. ook durf ik de leraar of lerares niet in de ogen te kijken. Omdat ik weet dat ik knalrood word, durf en wil ik nooit wat te zeggen in de les…
Ik weet dat mijn klasgenoten er nooit opmerkingen over zullen maken, maar ik schaam me er gewoon voor. Ik probeer heel vaak tegen mezelf te zeggen: niet rood worden! Maar dan word ik het toch. Daarom ben ik een beetje onzeker in de lessen. En wat ook zo gek is, in de klas durf ik niets te zeggen, maar als ik met mijn vriendinnen ben, dan praat ik zowat het allermeest! Ook als ik met een leeftijdsgenoot praat heb ik (bijna) nergens last van. Maar als de groep groter is dan 7 mensen en ik dan wat wat zeg, word ik weer rood :(
Ook durf ik volwassenen nooit in de ogen te kijken. En ik kan er ook niet tegen als ik voel dat mensen naar mij kijken. Op mijn school zit een jongen die mij erg leuk vindt, en op een dag vroeg hij mij hoe ik heette. Daar waren nog 2 jongens bij, en je raad het al… Ik werd natuurlijk rood!:(
Ik stelde me voor en hij stelde zichzelf ook voor. Ik dacht dat hij mij een hele grote sukkel zou vinden, ( doordat ik knalrood werd) maar dat was gelukkig niet zo. Ook al vond ik hem helemaal niet leuk, toch baalde ik er enorm van. Willen jullie mij alsjeblieft helpen? Ik wil echt van mijn verlegenheid af! Reactie infoteur, 09-01-2016
Beste Emma,

Altijd rood worden als mensen naar je kijken, als je moet praten waar veel mensen bij staan, … het heeft allemaal een beetje te maken met verlegenheid. Verlegen zijn komt vooral veel voor bij jongeren in de puberteit en vaak gaat het later ook weer voorbij.
Wat je kunt doen is vooral veel oefenen met praten in de nabijheid van mensen, een gesprek aanknopen met vreemden, ook al is het maar heel kort… Op die manier kan je je trainen in sociale situaties en ga je je er beter in voelen. Uiteindelijk zal je er waarschijnlijk minder last van hebben doordat je je beter in je vel gaat voelen en zelfzekerder wordt. Oefening baart kunst dus!
Veel succes,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Mies, 21-09-2014 19:45 #3
Ik word ook heel snel rood om de meest kleine dingen en zelfs met situaties waar ik niks mee te maken heb. dat je baas bijv zegt dat er geld uit de kassa mist, wie bloost er? juist ik.

ik ben alleen wel heel erg en sociaal en ook zelfverzekerd. dat blozen houdt alleen niet op. Reactie infoteur, 22-09-2014
Hallo Mies,

Rood worden en blozen is ook vaak een kwestie van "selffulfilling prophecy": als je denkt dat je rood zal worden, dan zal het allicht ook gebeuren. Ook als je niks met de situatie te maken hebt en niet "schuldig" bent aan een probleem, kan je gaan blozen. Met het vorderen van de leeftijd zal het blozen waarschijnlijk wel verminderen, vooral omdat je wel sociaal en zelfzeker bent. Hoe meer je je oefent in sociale situaties, hoe meer je ervaring op doet en hoe groter de kans dat je probleem zal verminderen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Anne, 01-05-2014 10:43 #2
Ik word heel snel rood, vooral als mensen iets aan me vragen en ik me daar niet op had voorbereid. Je zou dus kunnen zeggen dat ik in onverwachte situaties het snelst rood word. Ik baal er heel erg van en probeer nu veel sociale situaties uit de weg te gaan, en hier door voel ik me erg ongelukkig.

Andreea, 10-04-2014 16:13 #1
Ik wil heel graag zangers worden x :)
Maar er staat iets in de weg als ik voor 1 of 2 mensen zing die ik goed ken ben ik mezelf
Maar als ik voor meerdere mensen zing begin ik heel rood te worden en durf ik niet meer, …
Doordat ik verlegen ben kan ik mijn droom niet echt waarmaken :(
Xxx groetjes xxx Reactie infoteur, 12-04-2014
Hallo Andreea,

Rood worden, verlegen zijn en beschaamd zijn hoeft niet altijd iets definitiefs of onoplosbaars te zijn. Zeker als je jong bent heb je nog alle tijd om je verlegenheid te overwinnen. Wie weet kan zingen zelfs een manier zijn om je over je verlegenheid heen te zetten… Hoeveel bekende zangers zijn er niet die in het begin van hun carrière altijd zenuwachtig of verlegen waren en die later heel succesvol geworden zijn? Nooit opgeven is de boodschap. Op een keer zet je de stap en beslis je voor jezelf dat je je droom kan waarmaken.

Alvast veel succes.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Verlegenheid
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!