InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > NLD Leerstoornis: symptomen & behandeling

NLD Leerstoornis: symptomen & behandeling

NLD is de afkorting van ‘Non Verbal Learning Disabilities’. Deze stoornis wordt in het Nederlands ‘Non-verbale leerstoornis’ genoemd en is vrij onbekend.

Problemen bij NLD

Lezen en spellen gaat prima, maar er is achterstand met rekenen, begrijpend lezen en op sociaal gebied. Processen in de linkerhersenhelft zoals routine taken gaan prima, maar de rechterhersenhelft en werkt trager dan de linker.

Deze oorzaak van de leerstoornis is de aantasting van de ‘witte stof’ in de hersenen. De witte stof helpt bij het verwerken van informatie. Men vermoedt dat een oorzaak daarvan kan zijn dat de witte stof is aangetast door zuurstoftekort bij de geboorte, maar dit is niet bewezen. Er is wel sprake van een ongelijke ontwikkeling tussen beide hersenhelften.

Symptomen NLD

Kinderen met NLD ervaren tekorten op de volgende gebieden:

De psycho-motoriek

Er is een achterstand in de grove en fijne motoriek. Er zijn problemen op van allerlei gebieden zoals het eten met bestek, het bewaren van evenwicht , aankleden, de pen krampachtig vasthouden, hoogtevrees en onhandige en houterige bewegingen.

Tekorten in het explorerende gedrag

Het kind ontdekt weinig door af te gaan op ‘zien’, ‘bewegen’ en ‘voelen’, maar wel door te luisteren en vragen te stellen. Een kind met NLD vertrouwt niet op z’n eigen ruimtelijk inzicht en bewegingen, maar probeert aan informatie te komen op een verbale manier. Er is weinig interesse in creatieve vakken en nieuwe situaties worden vermeden. Kinderen met NLD hebben liever iets ‘bekends’.

Tekorten in de perceptie

Een NLD- er is goed in details, maar heeft er veel moeite mee de hoofdlijnen te begrijpen. Er is moeite met begripsvorming, logisch redeneren en problemen oplossen. Verbaal zijn kinderen met NLD sterk, op visueel-ruimtelijk gebied zwak. Ze kunnen ook schrikken van bijvoorbeeld harde geluiden.

Ze zijn goed in het horen en onthouden van informatie. Details kunnen ze ook goed onthouden en verwerken, ze zijn goed in spelling en rijmen en de volgorde van dingen zien.

Hoe vaak komt NLD voor?

De percentages variëren van 1 tot 5 % van de kinderen die naar school gaan en 10% van de kinderen in het speciaal onderwijs. NLD lijkt bij jongens even vaak voor te komen als bij jongens.

Erfelijkheid NLD

Of NLD erfelijk is, is niet bewezen.

Bijkomende stoornissen NLD

Er is weinig onderzoek gedaan naar bijkomende stoornissen. Het is wel bekend dat het NLD- profiel bij verschillende psychiatrische stoornissen kan voorkomen.

De combinatie sociale problemen, rekenproblemen en motorische problemen worden bijvoorbeeld ook gezien bij kinderen met PDD-NOS en bij kinderen met ADHD. Angsten en depressies komen ook regelmatig voor bij kinderen met het NLD-profiel. 9 op de 10 mensen/kinderen met Asperger heeft NLD. Jongeren en volwassenen met NLD hebben ook vaker last van depressies en angststoornissen.

Diagnose en behandeling NLD

Om NLD vast te stellen, is een heel team van deskundigen nodig. Het IQ wordt gemeten, waarbij de NLD-er verbaal hoger zal scoren dan op het gebied van ruimtelijk inzicht. Aandacht, planning en verwerking van informatie worden getoetst en er komt een vragenlijst over allerlei leergebieden.

NLD kan niet overgaan. De docent kan zo saai mogelijke opgaven maken. Mechanisch rekenen lukt wel. Grotere ruitjes voor rekenopgaven, kunnen ook helpen.. Het is ook belangrijk om veel mondeling te doen, omdat de leerling met NLD daar sterk in is. Een kind moet ook worden voorbereid op sociale situaties en een stapsgewijze instructie is nodig. Behandelingen om NLD te verminderen, richten zich op het ontwikkelen van geheugen-strategieën, het leren herkennen en benoemen van emoties en het trainen van perceptie, dat wil zeggen de hoofdlijnen van een verhaal. Wanneer NLD’ers wat ouder zijn, kan begeleiding bij geschiedenis en aardrijkskunde nodig zijn omdat er een gebrek is aan ruimtelijk-visuele vaardigheden.
Gerelateerde artikelen
Leerstoornissen: Oorzaken en soorten leerproblemenLeerstoornissen: Oorzaken en soorten leerproblemenEen patiënt met leerstoornissen heeft problemen om dingen te leren. Dit manifesteert zich op veel vlakken, zoals bijvoor…
Probleem of stoornis: Leerstoornissen (dyslexie)Van alle in de DSM IV beschreven problemen in het menselijk functioneren, vormen de leerstoornissen verreweg de modernst…
Kinderen in de syndroommixKinderen in de syndroommixSommige kinderen hebben onze hulp hard nodig. Ze lijden aan aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (adhd), leerstoo…
Het behandelen van leerstoornissen met PiracetamHet behandelen van leerstoornissen met PiracetamEen leerstoornis is een aandoening die een kenmerk is van de persoon zelf. Dit in plaats van een leerprobleem, dat meest…
Bronnen en referenties
  • Werkstuk ANW

Reageer op het artikel "NLD Leerstoornis: symptomen & behandeling"

Reacties

Survivallaar (infoteur), 22-02-2015 15:04 #3
Beste Edgar Martijn,

Uw reactie/vraag is alweer van een tijd geleden, maar hopelijk leest u mijn reactie nog. En ongetwijfeld zijn er meer ouders die zichzelf soortgelijke vragen stellen. Ik ken uw dochter niet, dus kan alleen maar vanuit eigen ervaring antwoorden. Want volgens een diagnostische test heb ik ook NLD.

Ik volg op dit moment een hbo-opleiding en doe een thuiscursus van de Open Universiteit als minor. Hoewel het niet altijd makkelijk gaat (met name stages) is het zeker mogelijk. In mijn ervaring word je er, naarmate je ouder wordt, steeds beter in om de problemen van NLD te ondervangen. Sterke kanten worden verder ontwikkeld en kunnen gebruikt worden ter compensatie. Ook ga je steeds meer ontdekken welke trucjes je helpen om moeilijke situaties te hanteren of ze zelfs voor te zijn/te voorkomen.

Universiteit is volgens mij bij uitstek een geschikte onderwijsvorm voor mensen met NLD. Er wordt vooral een beroep gedaan op theoretische vaardigheden en de meeste studies hebben geen verplichte stage. Het VWO is misschien lastiger, omdat ik vermoed dat uw dochter met bepaalde schoolvakken veel moeite zal hebben? Zoals natuurkunde/wiskunde e.d. Misschien lukt het met voldoende ondersteuning en eventueel wat aanpassingen (zoals mondeling toetsen). En anders is toegang tot de universiteit altijd mogelijk via een propedeuse van het hbo of via een toelatingstoets.

Overigens woon ik ook op mezelf, dit gaat zonder problemen. Huishouden, koken, omgaan met onverwachte situaties e.d. heb ik allemaal geleerd. Trager/later dan anderen, maar het gaat inmiddels prima.

De vraag naar hulpverleners kan ik niet beantwoorden. Naar mijn idee is er sowieso nog heel weinig gemobiliseerd op het gebied van NLD. Er is relatief weinig informatie te vinden, weinig 'lotgenotencontact', geen forum (voor zover ik weet).

Ik begrijp dat het moeilijk is om een beeld te vormen van de toekomst van uw dochter en dat u zich misschien zorgen maakt. Ik denk echter dat het uiteindelijk allemaal terecht komt, waarschijnlijk met wat meer vallen en opstaan. Maar daar leer je waardevolle lessen van!

Als laatste nog

Kristy, 02-09-2014 17:52 #2
Beste Edgar,
Ik hoop dat ik je een beetje kan helpen. Ik ben gediagnosticeerd met NLD toen ik een tiener was. Ook wij (mijn ouders en ik) maakten ons zorgen over of ik ooit op mezelf zou kunnen wonen. Of ik ooit een vaste relatie zou kunnen krijgen (gezien mijn soms onbegrijpelijke emotiewisseling of reacties op onbegrip). Ik woon nu al 2 jaar op mezelf en hen al 4 jaar een vaste relatie. Ik heb echter wel handvatten nodig. Mijn agenda is dan ook mijn beste vriend, daar schrijf ik alles in, omdat ik het anders vergeet. Bij spontane of grote veranderingen raak ik nog wel in een dip, maar zolang ik iemand heb om te bellen of me verhaal kwijt te kunnen kom ik daar wel doorheen. Tegenwoordig zie ik ze ook wel aankomen. Als u nog vragen heeft voor mij zou ik u graag willen helpen.

Edgar, 19-08-2014 19:44 #1
Het is hoopgevend om te lezen dat er een behandeling bestaat en dat er een team nodig is van specialisten voor het diagnostiseren, maar WELKE zijn die specialisten, waar kan ik ze vinden, hoe kan ik ze mobiliseren en wat gaat dat mij kosten?
Mijn dochter heeft NLD, maar betekent dat, dat ze nooit zal leren plannen, organiseren, dus huishouden?
Betekent dat, dat het geen zin heeft om een leidinggevende functie aan te nemen?
Zou ze een VWO en Universitaire studie kunnen volgen?
Zal ze altijd iemand bij haar in de buurt moeten hebben om dingen voor haar in juiste perspectief en volgorde te zetten, om haar weer te helpen focussen?

Het is moeilijk om een beeld te vormen van de toekomst van een kind met NLD (tijdens middelbare school en later in haar leven)
Zijn hier antwoorden op?
Groet,
Edgar Martijn

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 03-04-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!