InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lensimplantatie

Lensimplantatie

Lensimplantatie Een lensimplantatie is een kleine chirurgische ingreep. Er wordt een kunstlens in het oog aangebracht. Een veilige en effectieve manier om van uw bril of lenzen af te komen. Hieronder meer over een lensimplantatie, hoe het werkt, de verschillende type lenzen en de behandeling.

Wat is lensimplantatie?

Bij een lensimplantatie wordt er een kunstlens in uw oog aangebracht. De lens wordt aangebracht achter de gewone lens van uw oog. De kunstlens wordt ´afhankelijk van het soort lens´ voor of achter het regenboogvlies aangebracht. De lensimplantatie is permanent en kan levenslang zonder onderhoud in het oog blijven. Indien gewenst kan hij wel verwijderd worden. Voor mensen met een sterke oogafwijking is het niet altijd mogelijk om de ogen te laseren. Lensimplantatie zou dan een uitkomst kunnen zijn.

Hoe werkt lensimplantatie

Een lensimplantie is bedoeld voor mensen met een refractieafwijking. Een refractieafwijking is een fout in het brekingssysteem van het hoornvlies. De lichtstralen die binnenkomen vanuit de buitenwereld worden niet goed gebroken door het hoornvlies en komen onscherp binnen op het netvlies. +/- 60 % van de bevolking hebben een refractieafwijking. Een aantal refractieafwijkingen zijn, bijziendheid, verziendheid, ouderdomsverziendheid en astigmatisme (hoornvlieskromming). Bij een lensimplantatie wordt er een kunststof lens geïmplanteerd. Deze lens zorgt ervoor dat de lichtstralen weer scherp binnen komen op het netvlies.

De meest gebruikte lenstypen

Er zijn 3 type lenzen die meestal gebruikt worden bij een lensimplantatie.

Artisan lens

De artisan lens wordt van perspex gemaakt. De doorsnede is 5 a 6 mm. Voor het aanbrengen van deze lens wordt er een klein sneetje gemaakt in het oogwit net naast het hoornvlies. De lens wordt voor de pupil geplaatst en aan het regenboogvlies bevestigd door middel van klipjes. Hierna wordt het sneetje gehecht. De artisan lens is te gebruiken voor een sterkte tot -24D.

Artiflex lens

De artiflex lens heeft in 2005 een CEmarkering van de KEMA ontvangen. Voor het aanbrengen van de artiflex lens is er maar een heel klein sneetje (3,2 mm) nodig. De lens is gemaakt van een soepel materiaal dat hij opgevouwen kan worden ingebracht. Het herstel is dus ook zeer snel en het zicht is verbeterd binnen enkele uren. Hechten van het sneetje is niet nodig. De artiflex lens is te implanteren bij bijziendheid -2D tot -14,5D.

ICL (Implantable Contact Lens)

Deze lens wordt van collageen acrylaat gemaakt en is ook zeer flexibel. Om deze lens aan te brengen is slecht een sneetje van 2,5 a 3 mm nodig. De lens wordt achter het pupil aangebracht. Ook bij deze manier van implanteren is een hechting niet nodig. Binnen een dag merkt u al resultaat.

De behandeling

Een lensimplantatie is een poliklinische behandeling. Voor de behandeling wordt er uitleg gegeven over de behandeling. Het oog wordt gedruppeld waardoor de pupil kleiner word. Vervolgens wordt het oog door middel van een prikje verdoofd. Na 15 minuten is het oog verdoofd en begint de arts met de behandeling. Er wordt één oog per keer behandeld. De behandeling duurt ongeveer een half uur. Na de behandeling wordt het oog afgedekt met een kapje. De volgende dag mag dit kapje weer verwijderd worden en gaat u terug naar de kliniek voor de eerste controle. De eerste 3 a 4 weken moet het oog gedruppeld worden met een ontstekingsremmer.

Dingen waar u op moet letten na de implantatie

  • Er mag niet te veel druk op de ogen komen te staan. U moet oppassen met tillen, bukken, blazen. U krijgt medicatie mee voor de eerste dagen om verhoogde oogdruk te voorkomen.
  • U mag gedurende een maand niet zwemmen.
  • Gedurende twee weken na de behandeling mag u zich niet opmaken.
  • U moet oppassen dat er tijdens het douchen geen water in het oog komt. De eerste dag na de behandeling mag er niet gedoucht worden.
© 2011 - 2019 Marie897, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
LensimplantatenLensimplantatenLensimplantaten zijn lenzen die in het oog worden aangebracht en daar permanent blijven zitten. Het is dus niet nodig om…
Ooglaseren of contactlensimplantatie: Artiflexmijn kijk opOoglaseren of contactlensimplantatie: ArtiflexTegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen hun ogen laten laseren om het zicht te verbeteren. Toch kan het ook voorkom…
Refractieafwijkingen in het oogRefractieafwijkingen in het oogEen refractieafwijking is een van de vele oogproblemen die ons kunnen treffen. Bij een refractieafwijking vallen de binn…
Harde en zachte lenzenWie slechte ogen heeft en geen bril wil dragen kiest vaak voor contactlenzen. Er bestaan echter twee soorten lenzen: har…
Dragen van lenzenDragen van lenzenLenzen of contactlenzen zorgen voor een correctie van het oog bij brekingsafwijkingen. Er bestaan harde en zachte contac…

Reageer op het artikel "Lensimplantatie"

Infoteur: Marie897
Gepubliceerd: 18-04-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!