InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dwanghandelingen

Dwanghandelingen

Dwanghandelingen Dwanghandelingen zijn er vervelend om te hebben. Het kan iemands leven veranderen. Lees in dit artikel meer over dwanghandelingen.

Inhoud

Dwanghandelingen

Dwanghandelingen zijn handelingen die (het woord zegt het al) uit dwang voorkomen. Het wordt ook wel OCS (= obsessief compulsieve stoornis) genoemd. Bij mensen die de dwanghandelingen ervaren, ziet hun leven er heel anders uit dan bij mensen die het niet hebben. Mensen die dit hebben blijven eindeloos controleren of bijvoorbeeld het koffiezetapparaat uit staat, of dat de deur wel echt goed dicht zit.

Bij kinderen die aan dwanghandelingen lijden gaat het vaak anders. Zij raken in paniek, als zij bijvoorbeeld net iets hebben geordend op kleur en op volgorde, en het wordt door elkaar gegooid. Of als hij/zij een aai over de bol krijgt, hun scheiding uit het haar gaat.

Waar komen dwanghandelingen vandaan?

Een dwangstoornis ontstaat zonder dat je het in de gaten hebt. Het komt voort uit angst. Erfelijkheid kan een oorzaak zijn. Als er een dwangstoornis in jou familie voorkomt dan is er een grotere kans dat jou dit ook overkomt. Er kan in het verleden iets gebeurd zijn, dit kan een goede of slechte ervaring/gebeurtenis zijn wat jouw leven ineens verandert en ervoor zorgt dat je een dwangstoornis krijgt. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld het verliezen van een dierbare, een verhuizing of een ontslag.

Mensen onderdrukken hun angst door het doen van dwangmatige handelingen. De handelingen die daaruit voortkomen zijn bijvoorbeeld:
  • Heel vaak handen wassen (bijv. bij smetvrees)
  • Vaak controleren (bijv. of de deur dicht zit, en dat 10x achter elkaar)
  • Veel herhalen (bijv. je vingers langs elkaar wrijven)

Behandeling

Er zijn 2 manieren om de dwanghandelingen te laten stoppen. Dit zijn cognitieve gedragstherapie en medicijnen. Overigens werkt de cognitieve gedragstherapie beter dan medicijnen als je geen ernstige dwanghandelingen hebt.

Cognitieve gedragstherapie

Bij deze gedragstherapie wordt er geoefend met situatie's zoals een deurknop aanraken zonder de handen te wassen. Dit wordt dan gedaan bij mensen die smetvrees hebben. Deze therapie zal 2x per week plaatsvinden. Daarnaast moet je ook thuis oefenen. Op een gegeven moment ga je inzien waarom je die dwanghandelingen hebt gedaan.

Medicijnen

Je kunt er ook voor kiezen om eerst te beginnen met de medicijnen. Dit is als je hele ernstige klachten hebt. Na een tijd medicijnen te hebben ingenomen is het toch verstandig om daarnaast ook voor de cognitieve gedragstherapie te kiezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.socialezekerheid.nl/smartsite.dws?id=32950
  • http://home.versatel.nl/mijnkindheeftocs/dwanghandelingen.htm

Reageer op het artikel "Dwanghandelingen"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 01-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!