InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Angstaanval: Instortingsangst

Angstaanval: Instortingsangst

Angstaanval: Instortingsangst Er bestaan heel veel soorten angsten: claustrofobie, spinnenangst, pathofobie en nog veel meer... maar 1 angst komt niet vaak voor, instortingsangst. Bang dat er huizen of flats instorten, zomaar ineens, uit het niets. Een angstaanval kan ineens komen. Je wordt bang dat er iets gebeurd waar je geen controle over kunt hebben.

Instortingsangst

Het ontstaan van een angstaanval

Mensen die een angst hebben, weten niet hoe ze er aan gekomen zijn. Het kan door de gebeurtenissen van vroeger komen, doordat je gepest of mishandelt bent. Een angst is heel normaal om te hebben. Als je een angstaanval krijgt, reageren de hersenen fel. Je kan gaan zweten, je hart gaat sneller kloppen, je kan gaan hyperventileren etc. Je denkt dat het echt gaat gebeuren. De gevoelens zijn eigenlijk niets meer dan een normale lichamelijke reactie op spanning.

Instortingsangst

Als je een instortingsangst-aanval krijgt, krijg je het ineens heel benauwd. Je gaat zweten en je hart gaat sneller kloppen. Je durft niet meer te praten en adem te halen, bang dat het plafond naar beneden komt. Je durft geen tv of computer meer aan te doen, bang dat het ontploft. Je durft geen kant meer op. Je wilt alleen zijn in een rustige omgeving.

Hulp zoeken

Veel mensen die aan angst hebben, durven geen hulp te zoeken, bang dat ze uitlachen worden. Er zijn heel veel mensen die een angst hebben en het is daarom ook helemaal niet raar. Je kan hulp zoeken bij een dokter of psycholoog, en het belangrijkste is dat je je angsten zelf probeert te overwinnen door te doen waar je angstig voor bent.

10 regels om met paniekgevoelens om te gaan:

  • Denk eraan, dat de gevoelens niets méér zijn, dan een erge vorm van een normale reactie op spanning.
  • Ze zijn in het geheel niet gevaarlijk, alleen onplezierig. Er zal niets ergs gebeuren.
  • Voeg geen beangstigende gedachten toe aan de paniek, over wat er gebeurt en wat daar het gevolg van zou kunnen zijn.
  • Let erop wat er werkelijk gebeurt in je lichaam op dat moment, denk niet aan wat er zou kunnen gebeuren.
  • Wacht en geef de angst de tijd om te verdwijnen. Vecht er niet tegen en ren er niet van weg. Accepteer de angst.
  • Let erop, dat wanneer je geen beangstigende gedachten toevoegt, de angst vanzelf afzakt.
  • Denk eraan, dat het er bij het oefenen om gaat te leren, hoe je met angst om moet gaan, zonder het te vermijden. Dus is dat een gelegenheid om vooruitgang te behalen.
  • Denk aan de vooruitgang, die je tot nu toe gemaakt hebt, ondanks alle moeilijkheden. Denk eraan hoe tevreden je zult zijn als het deze keer lukt om niet weg te gaan.
  • Als je je beter begint te voelen, kijk dan een beetje rond en begin te denken aan wat je dan zal gaan doen.
  • Als je klaar bent om verder te gaan, begin dan langzaam, op een ontspannen manier. Het is niet nodig om je te haasten.

Geen medicijnen

Er bestaan helaas geen medicijnen voor het verhelpen van een angstaanval. Er bestaan wel druppels voor het kalmeren als je een angstaanval krijgt. Het belangrijkste is en blijft dat je er zelf wat aan gaat doen door dié dingen te doen waar je zo angstig voor bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Angst symptomen, verschijnselen en kenmerkenAngst symptomen, verschijnselen en kenmerkenVeel mensen hebben last van angst, angstgevoelens, angstaanvallen of een angststoornis. De een heeft last van een lichte…
Paniekstoornis: Doodeng, maar ongevaarlijkPaniekstoornis: Doodeng, maar ongevaarlijkEen paniekaanval of angstaanval is een uiting van intense angst die van het een op het andere moment begint en doorgaans…
Omgaan met angst en paniekOmgaan met angst en paniekLeren leven met angst, hoe doe je dat? Angstaanvallen en in paniek verkeren beinvloeden het dagelijks leven negatief. Ge…
Als angst je leven beheerstAls angst je leven beheerstAngst waarschuwt je voor naderend onheil en is dus een goede reactie. Als angst zonder aanleiding je leven beheerst is d…
Angstaanvalsymptomen en paniek voorkomenAngstaanvalsymptomen en paniek voorkomenAls je een paniekaanval hebt kan je last hebben van doodsangst, trillen, droge mond, zweten, misselijk, duizeligheid. Pa…

Reageer op het artikel "Angstaanval: Instortingsangst"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 23-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!