InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Verlatingsangst

Verlatingsangst

Verlatingsangst Ruim 30 tot 40% van de mensen heeft last van verlatingsangst. Bij mensen die een gelukkige en evenwichtige relatie hebben zit het vertrouwen wel goed. Mensen met verlatingsangst hebben dit vertrouwen niet. Het beïnvloedt je leven op een negatieve manier. Hoe herken je verlatingsangst, en hoe kom je er van af?

Inhoud

Wat is verlatingsangst?

Verlatingsangst is een angst en/of overtuiging om in de steek gelaten te worden. Je hebt geen vertrouwen dat de relatie goed zal gaan. Verlatingsangst is een serieus probleem. Kinderen die niet zonder hun vader of moeder kunnen blijken iets te missen in hun ontwikkeling en krijgen hier zodra ze ouder worden mogelijk problemen mee. Voor partners van mensen die met verlatingsangst kampen is het heel vervelend. Het continue maar bevestigen naar de partner. Vaak komt er ook erge jaloersheid en/of wantrouwen aan te pas en een niet-zelfstandige partner.

Hoe ontstaat verlatingsangst?

Vaak ontstaat het bij een kind in de jeugd. De oorzaak ligt vaak bij de ouders. Je ouders hebben je te weinig aandacht gegeven. Als kind vecht je om aandacht van je ouders. Je ziet verlatingsangst vaak bij mensen die een zusje of broertje met een handicap hebben. Het kind met de handicap krijgt veel aandacht omdat hij/zij het nodig heeft, en het andere kind blijft links liggen. Ouders doen dit vaak niet bewust, maar het kind wat links blijft liggen krijgt hier in een later stadium last van. Als kinderen te weinig aandacht krijgen worden ze onzeker en ook bang. Ook de gedachten dat ze niet goed genoeg zijn. Onbewust creëren ze verlatingsangst wat zich op latere leeftijd ontpopt. Een andere oorzaak is dat het kind verwaarloosd of zelfs mishandeld is.

Gedragsuitingen van verlatingsangst bij volwassenen

Je kunt aan een aantal kenmerken zien of iemand verlatingsangst heeft. Men klampt zich vast aan aan iemand waarvan hij/zij denkt door verlaten te worden. De ander beschouwt dit als verstikkend en vernauwend. Ook kan het zijn dat de persoon met verlatingsangst van zich af gaan duwen. Deze persoon kan bij voorbaat al zeggen verlaten te worden en maakt de angst alleen maar sterker. De volgende gedragsuitingen kenmerken zich ook naar verlatingsangst: extreme jaloezie, extreme bemoeizucht en mensen die blijven plakken in een relatie en eigenlijk niet gelukkig zijn.

Hoe kom je er van af?

Angsten onder ogen zien

Als je ook je andere angsten onder ogen kan zien, dan heeft dit een zeer positief effect op de behandeling van je verlatingsangst. Leer de symptomen van je angsten kennen. Ga hiervoor in therapie. Dit is een eerste stap om je angsten te overwinnen en om er vanaf te komen.

Methodes om van verlatingsangst af te komen

Cognitieve gedragstherapie wordt vaak toegepast om verlatingsangst te behandelen. Indien je moeite hebt om alleen te zijn, kun je ook systematische desensibilisatie methode volgen. Deze methode leert je om op een rustige en veilige manier alleen te zijn in stappen. Ook ontspanningsoefeningen zoals yoga zijn heel goed.

Steun zoeken in een groep

Het is goed om mensen die ook hetzelfde probleem als jij hebben te spreken. Het steunen van elkaar geeft beide een goed gevoel en het levert je ook sociale contacten op. Het kan je naast de behandeling bij een psycholoog een extra steuntje in de rug geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.bindingsangstverlatingsangst.com/verlatingsangst/volwassenen-met-verlatingsangst/

Reageer op het artikel "Verlatingsangst"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 12-04-2015
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!