InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wijnvlekken in het gezicht

Wijnvlekken in het gezicht

Baby's kunnen geboren worden met een zogenaamde wijnvlek, in medische termen naevus flammeus genoemd. Dit is een verkleuring van de huid, meestal in het gelaat, die sterk kan variëren in grootte. Wijnvlekken verdwijnen niet vanzelf, maar kunnen wel behandeld worden.

Wijnvlek

Bij de geboorte kan de wijnvlek, die zich meestal in het gezicht situeert, sterk varieren in grootte en kleur. Bij pasgeboren baby's is de vlek meestal lichtroze van kleur, maar naarmate men ouder wordt kan de vlek donkerder worden van kleur en zelfs een dieprode kleur krijgen, vandaar de benaming "wijnvlek".

Een wijnvlek ontstaat doordat bepaalde bloedvaatjes in de huid te sterk uitgezet zijn. Het is dus een vaataandoening.
Wijnvlekken zijn niet erfelijk doorgeefbaar, men kan dus niet voorspellen of een pasgeborene met wijnvlekken geboren zal worden. Deze aandoening komt toch regelmatig voor: bij ongeveer 2 à 3 per duizend pasgeborenen is een kleine of grotere wijnvlek zichtbaar.

De oorzaak van wijnvlekken is tot op heden ongekend. Zoals eerder gezegd is de aandoening niet erfelijk, maar ook ziektes van de moeder of medicijngebruik lijken niet aan de basis te liggen.

Behandeling

Wijnvlekken verdwijnen niet vanzelf en zijn ook niet schadelijk voor de gezondheid. Natuurlijk is het hebben van dergelijke vlek in het gezicht een esthetische belemmering die voor ernstige complexen kan zorgen. Behandeling is dan ook mogelijk en gebeurt meestal via lasertherapie.

De laserstraal gaat door de huid en treft de bloedvlaatjes van de vlek. De bloedvaatjes worden sterk verhit waardoor de wand ervan beschadigd wordt. Nadien ruimt het lichaam de bloedvaatjes op waardoor de vlek kleiner wordt, lichter van kleur wordt of zelfs verdwijnt.

Helaas is de werking van deze behandeling niet altijd even efficiënt. In de meeste gevallen zal de wijnvlek lichter worden van kleur en dus minder opvallen, maar er zijn ook gevallen bekend waarbij de wijnvlek absoluut niet reageerde op de laserbehandeling.
Een ander nadeel van deze behandeling is dat ze vrij pijnlijk schijnt te zijn. Het behandelen van (jongere) kinderen kan dan ook een probleem vormen. In sommige klinieken is het mogelijk de behandeling te ondergaan onder volledige narcose.

Na de behandeling wordt de behandelde vlek zeer donker van kleur, tot zelfs zwart. Dit verdwijnt spontaan na enkele weken.
De kostprijs van een laserbehandeling is afhankelijk van diverse factoren: de grootte van de vlek, de kleur van de vlek, en het aantal vervolgafspraken die nodig zijn om de gehele behandeling af te ronden.

Wie zich niet wil, kan of durft te wagen aan de laserbehandeling kan een cursus make-up technieken volgen, waarbij aangeleerd wordt hoe de wijnvlek door middel van camouflagemake-up zo goed als onzichtbaar kan gemaakt worden.
© 2011 - 2019 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wijnvlek, naevus flammeusDe medische term voor een wijnvlek is een naevus flammeus. In het Engels wordt het ook wel een "port-wine stain" genoemd…
Hoe ontstaat een wijnvlek in de huid?Hoe ontstaat een wijnvlek in de huid?Een wijnvlek op het gezicht kan iemands leven behoorlijk beïnvloeden. Door te wijde bloedvaatjes stroomt er relatief mee…
Gezondheid: Rode vlekkenGezondheid: Rode vlekkenRode vlekken, in het gezicht of op het lichaam, kunnen van verschillende oorsprong zijn. Meestal niet kwaadaardig en som…
Huidziekten: enkele minder bekende vormenHuidziekten: enkele minder bekende vormenHuidziekten zijn alle aandoeningen aan het haar, de nagels en de huid. Er is bijna niemand die nog nooit iets aan de hui…
Geboortevlekken: aardbeivlek, wijnvlek, moedervlekGeboortevlekken: aardbeivlek, wijnvlek, moedervlekGeboortevlekken zijn gekleurde vlekken op de huid die al aanwezig zijn als een kind geboren wordt of vlak na de geboorte…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.be
  • http://www.dccl.nl/lasertherapie_verwijde_bloedvaatjes.html

Reageer op het artikel "Wijnvlekken in het gezicht"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 18-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!