Kleurenblindheid (achromatopsie)

Kleurenblindheid (achromatopsie) Mensen die kleurenblind zijn, kunnen zich niet voorstellen hoe de kleuren anders waar te nemen zijn. Het komt weinig voor in Nederland dat mensen echt geheel kleurenblind zijn. Lees in dit artikel meer over kleurenblindheid.

Kleurenblindheid (achromatopsie)

Het oog

In het oog zit een pupil, dit is het zwarte bolletje dat in de iris zit. De iris is het gekleurde gedeelte van je oog. Het licht komt door de pupil naar binnen. De pupil regelt hoeveel licht er door heen kan komen. Het hoornvlies die over het oog heen zit, buigt het licht af. De lens die achter de iris zit, zorgt ervoor dat het licht geconcentreerd wordt op één plek op het netvlies, dit heet de 'gele vlek'. Het netvlies zet het licht om in signalen die via zenuwen naar de hersenen gaan. De plek waar de zenuwen naar de hersenen gaan, heet de 'blinde vlek'. De signalen die naar de hersenen gaan worden omgezet in beeld.

Kleurenblind

Mensen die kleurenblind zijn, kunnen geen onderscheid maken of iets groen of rood is. Kleurenblindheid wordt ook wel achromatopsie genoemd. Mensen die hieraan lijden missen allemaal soorten kegeltjes in het oog waardoor zij alles in een soort grijs-tint zien. Vaak is het zo dat kleurenblindheid ook nog andere gevolgen met zich meebrengt, bijvoorbeeld dat de gezichtsscherpte 10% is vergeleken met andere mensen, en dat ze niet goed tegen licht kunnen omdat ze dan verblind worden. Daarom dragen mensen die kleurenblind zijn vaak een donkere bril. Ongeveer 1 op de 40.000 mensen lijd aan deze aandoening.

Soorten kleurenblindheid

Soorten kleurenblindheid Kegelsoort die problemen oplevert % mannen % vrouwen
Protanomalie'rood' storing1%0,02%
Deuteranomalie'groen' storing4,9%0,38%
Tritanomalie'blauw' storing0,001%0,001%
Protanoop'rood' doet niets1,1%0,01%
Deuteranoop'groen' doet niets0,002%0,002%
Tritanoop'blauw' doet niets0,0025%0,0025%
MonochromaatGeen kegeltjes en geen kleurN.v.t.N.v.t.

Test voor kleurenblindheid

Als je zo je twijfels hebt, of je kent iemand waarvan je denkt dat hij/zij kleurenblind is, laat hem dan deze test doen. Als je de getallen niet in de rondjes kan lezen, zou je je ogen verder kunnen laten onderzoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.kleurenblindheid.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Achromatopsie
  • http://www.accessibility.nl/internet/artikelen/kleuren/kleuren3

Reageer op het artikel "Kleurenblindheid (achromatopsie)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 01-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen van de ogen
Medische informatie…
Schrijf mee!