InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cholesterolverlagers zijn slecht voor het geheugen

Cholesterolverlagers zijn slecht voor het geheugen

Cholesterolverlagers zijn slecht voor het geheugen Cholesterolverlagers worden vaak voorgeschreven als andere maatregelen nauwelijks helpen, zoals voldoende bewegen en een cholesterolarm dieet. Toch is het belangrijk om statines alleen als laatste redmiddel te gebruiken, want de bijwerkingen zijn talrijk. Geheugenverlies kan er een van zijn. Dat die amnesie doorgaans maar tijdelijk is, maakt het er niet minder verontrustend op. Niettemin wordt vaak gedacht dat cholesterol sowieso slecht is voor het lichaam. Niets is minder waar. Cholesterol is belangrijk voor onder andere de aanmaak van hormonen.

Inhoud

Cholesterolverlagers (statines) – wat zijn dat?

Statines verminderen de samengestelde vetten in de bloedbaan. Bij een te hoog gehalte ervan kan men ze beschouwen als overtollige 'rommel' die aan de binnenkant van de bloedvaten blijft kleven, waardoor uiteindelijk de bloeddoorstroming belemmerd of zelfs helemaal afgesloten wordt. De arts schrijft cholesterolverlagende middelen dan ook voor om hart- en vaatziekten en beroertes te voorkomen. Vooral het LDL-cholesterol – ‘slechte’ cholesterol – is berucht. Veel studies hebben aangetoond dat LDL het risico op een hartinfarct sterk vergroot.

Bron: Jarmoluk, PixabayBron: Jarmoluk, Pixabay

Is cholesterol alleen maar slecht?

Absoluut niet. Integendeel zelfs. Het lichaam heeft cholesterol nodig voor de aanmaak van bijvoorbeeld hormonen. Vet wordt opgenomen met de voeding. De lever maakt er cholesterol van. Als er te veel van in het bloed circuleert, slibben de bloedvaten langzaam dicht. Vooral het LDL (low densitity lipoprotein) staat in dat opzicht in een kwaad daglicht. Het andere soort cholesterol is het HDL (high density lipoprotein), het ‘goede’ cholesterol dat het vetgehalte in het bloed van nature doet dalen door het teveel aan LDL in het bloed weer naar de lever te transporteren, waar het wordt afgebroken en hergebruikt voor de aanmaak van cellen, hormonen en gal.

Schildklier
Bij een verhoogde schildklierwerking daalt het cholesterolgehalte. Bij een verminderde schildklierwerking lijkt het omgekeerde plaats te vinden. Zo zijn er nog meer voorbeelden van een schommelend cholesterolgehalte. De laatstgenoemde bepalingen zijn zeer relatief omdat het bloedcholesterol van tal van andere factoren afhankelijk is.

Wanneer worden cholesterolverlagers voorgeschreven?

Als het cholesterolgehalte te hoog is, maakt de huisarts een inschatting van het risico op hart- en vaatziekten of een beroerte. Hij neemt dan een anamnese op. Dat wil zeggen dat hij alle mogelijke factoren inventariseert die ertoe bijdragen dat het verhoogde cholesterolgehalte wellicht fataal wordt. Roken is bijvoorbeeld een factor. Stress, met name de chronische negatieve stress, kan dat eveneens zijn. Net als overgewicht en hoge bloeddruk. Ook de leeftijd speelt een rol. En er zijn erfelijke factoren die de arts dwingen om statines voor te schrijven.

Voldoende bewegen en gezond eten

In normale gevallen is een gezonde voeding en voldoende beweging voldoende om het cholesterol binnen de perken te houden. Een halfuur per dag stevig wandelen of joggen kan al het verschil maken. Natuurlijk hoort daar een vetarm dieet bij. Lees dus de informatie op de verpakking van voedingsmiddelen. Mijd de verzadigde vetten. Dus liever geen vette kaas, weinig koekjes, chips en gebak, en geen vet vlees. Ook de bak- en braadproducten zijn berucht. Let dus op en kies altijd de magere variant. Dan zit u op de juiste weg en hebt u bij een verhoogd cholesterolgehalte waarschijnlijk geen statines nodig om de vetspiegel in uw bloed te verlagen.

Cholesterolverlagers – het laatste redmiddel

Statines kunnen zeer veel bijwerkingen hebben. Een kleine greep uit de lange lijst van bijwerkingen zal u ervan overtuigen dat cholesterolverlagers altijd het laatste redmiddel horen te zijn.

Bijwerkingen

Daar staat tegenover dat de opgesomde bijwerkingen in de bijsluiters van deze geneesmiddelen lang niet altijd bij iedereen voorkomen:
  • Vermoeidheid, slapeloosheid en duizeligheid.
  • Hoofdpijn, spierpijn, spierzwakte, misselijkheid, braken.
  • Maagpijn, lage buikpijn, zuurbranden, diarree.
  • Angstaanvallen, depressies.
  • Tintelingen, jeuk, huiduitslag, blaren.
  • Erectiestoornissen.
  • Lever- en alvleesklierontsteking.
  • Koorts en gewrichtsklachten.

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay

Het geheugen kan eronder lijden

In verschillende publicaties worden cholesterolverlagers ook in verband gebracht met geheugenverlies. Geheugenverlies is een bijwerking die vermeld staat in de bijsluiter van Lipitor. Veel andere merken hebben dat neveneffect echter ook. Een onderzoek van Beatrice Golomb, verbonden aan de University of California, beschrijft meer dan 100 gevallen van gebruikers van statines bij wie geheugenstoornissen optraden. En in 30 gevallen tijdelijke amnesie. Ook een studie van de Duke University in North Carolina kwam tot dezelfde conclusies nadat het team enorme gegevensbestanden grondig had geanalyseerd.

Geheugenverlies
In de meeste gevallen verdwenen de klachten nadat de patiënten waren gestopt met het innemen van deze medicijnen. Een mogelijke verklaring van de amnesie is dat cholesterolverlagers, zoals Atorvastatine (Lipitor) en Gemfibrozil (fibraat), het communicatievermogen van de cellen verminderen en er hiaten in het geheugen ontstaan met als gevolg geheugenverlies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spierklachten en vermoeidheid door cholesterol medicijnenSpierklachten en vermoeidheid door cholesterol medicijnenHet aantal mensen dat in Nederland Cholesterolverlagende statines gebruikt is maar liefst 1,5 miljoen. Zocor, Simvastati…
Wanneer heb je een cholesterolverlagend middel nodigWanneer heb je een cholesterolverlagend middel nodigCholesterol is een van de bouwstoffen die een mens nodig heeft voor cellen en hormonen en wordt door het lichaam zelf én…
Zin en onzin rondom cholesterolZin en onzin rondom cholesterolEen verhoogd cholesterolgehalte zou de belangrijkste veroorzaker zijn van hart- en vaatziekten. Er is goed cholesterol (…
Rode gist rijst: cholesterol verlagen op natuurlijke wijzeRode gist rijst: cholesterol verlagen op natuurlijke wijzeRode gist rijst is een supplement dat bewezen effectief is in de strijd tegen een hoog cholesterol. Voor mensen die een…
Rosuvastatine: een cholesterolverlagerRosuvastatine: een cholesterolverlagerWe hebben vet in onze voeding nodig zodat er hormonen, nieuwe cellen en gal aangemaakt kunnen worden. Als we te veel vet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • Wagstaff, L.R., Mitton, M.W. 'Statin-Associated Memory Loss: Analyses of 60 Case Reports and Review of the Literature.' 'Pharmapsychotherapie', 23 juli 2003.
  • Geneemiddelen in Nederland, 'Gids voor zorgverlener en gebruiker', Henk Buurma, Van Gennep, Amsterdam
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Cholesterolverlagers zijn slecht voor het geheugen"

Reacties

T., 24-07-2017 11:53 #2
Ik gebruik de statines al meer dan 40 jaar en mijn geheugen is hierdoor ontzettend achteruit gegaan. ik vergeet letterlijk alles als ik het niet opschrijf. slapen doe ik ook al niet zonder slaaptabletten, wat een genot om statines te gebruiken, verschrikkelijk.

J. V. D. Linde, 25-07-2011 15:09 #1
Ik had volgens de huisarts een veel te hoog cholesterol enkele jaren geleden.Aan de medicijnen dus, van 1 pilletje werd ik doodziek.Het tweede was nog erger, De huisarts ging op de computer zoeken voor nog een ander.Na een medicijn vergiftiging van medicijnen mag ik niets mer gebruiken met calisyl. daar komen nu dus ook de cholesterolverlagers bij, .Ik heb dus geweigerd nog iets te slikken en leef nog steeds.Slik nu alleen voor diabetus.maar dat is dus nodig.Mijncholesterol is na dat meningsverschil ook nooit meer gemeten, let alleen op voor TE vet en te zoet.

Infoteur: Orion
Laatste update: 16-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Geheugen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!