Wimper uitval: Lumigan (bimatoprost) kan helpen!

Wimper uitval: Lumigan (bimatoprost) kan helpen! De wimpers en de wenkbrauwen geven het gezicht een typerende uitstraling. Daarnaast zijn wimpers en wenkbrauwen erg belangrijk voor non-verbale communicatie. Wanneer je wimpers of wenkbrauwen door ziekte, zoals de aandoening alopecia areata, uitvallen, kan dit erg vervelend zijn. Veel mensen met wimper uitval proberen de wimpers daarom te laten groeien met middeltjes. De stof bimatoprost, die onder andere in Lumigan zit, kan helpen.

Wimper uitval

Ongewenst haarverlies is een vervelende aandoening, die in vele verschijningsvormen voorkomt. Alopecia Areata totalis of universalis is een van deze verschijningsvormen. Mensen met deze aandoening hebben over het gehele lichaam last van ongewenste haaruitval. Ook de wimpers en wenkbrauwen kunnen aangedaan zijn. Wimperuitval en wenkbrauw uitval levert voor veel mensen, met name vrouwen, veel ongemak en verdriet op. Niet alleen worden de ogen minder beschermd door de kale oogleden en kale wenkbrauwen, het staat ook nog eens minder mooi!

Behandeling van wimper uitval

Een oplossing voor wimper en wenkbrauwuitval is erg lastig te vinden. In de jaren negentig experimenteerde men met prostaglandine achtige stoffen, welke normaliter gebruikt worden om glaucoom (een oogaandoening) te behandelen. Het bleek dat deze erg effectief waren in het stimuleren van wimpergroei. Sindsdien zijn er meerdere onderzoeken gedaan naar de invloed van prostaglandines op de wimpergroei.

Bimatoprost

In 2008 werd het middel Lumigan goedgekeurd door de Amerikaanse "Food and Drug Administration", welke toeziet op de veiligheid van het gebruik van geneesmiddelen. Lumigan oogdruppels bevatten 0,03% van de prostaglanine-achtige stof bimatoprost. Het middel is op recept verkrijgbaar. Lumigan wordt voorgeschreven aan mensen met glaucoom, maar ook aan mensen die dikkere en langere wimpers willen. De precieze werking is niet bekend, maar men verondersteld dat deze medicijnen inwerken op de haarzakjes prostaglandine receptor, waardoor haargroei gestimuleerd wordt. Ook vermoed men dat het middel de actieve groeifase van wimpers en wenkbrauwen verlengt, waardoor de wimpers langer worden. Naast Lumigan zijn er nog diverse andere geneesmiddelen met een vergelijkbare werking als bimatoprost, waaronder Xalatan (latanoprost).

Bimatoprost en wimper uitval door alopecia areata

Bimatoprost heeft niet alleen een gunstig effect op de wimpergroei van gezonde patiënten, er zijn ook diverse onderzoeken gedaan waarin de effectiviteit van bimatoprost bij mensen met alopecia areata aangetoond wordt. Zo komt uit een onderzoek van Wester en collega's naar voren dat de gemiddelde wimpergroei in een groep personen die bimatoprost gebruikt heeft 2,0 mm is, een significant verschil met de mensen in de placebo groep welke een gemiddelde wimpergroei van 1,1 mm lieten zien. Ook Coronel-Pérez en collega's toonden het effect van bimatoprost aan: na 2 jaar gebruik van bimatoprost merkte 17,5% van de gebruikers op dat de wimpers volledig teruggegroeid waren, en 27,5% van de gebruikers merkte een milde wimpergroei. Er werden geen bijwerkingen waargenomen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Vila, T. O. & Camacho Martinez, M. (2010). Bimatoprost in the Treatment of Eyelash Universalis Alopecia Areata. Int J Trichology. 2(2), p. 86-88
  • Coronel-Pérez, I. M., Rodríguiz-Rey, E. M. & Camacho-Martínez, F. M. (2010). Latanoprost in the treatment of eyelash alopecia in alopecia areata universalis. Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology 24(4), p. 481-485

Reageer op het artikel "Wimper uitval: Lumigan (bimatoprost) kan helpen!"

Reactie

Anoniem, 05-10-2011 00:06 #1
Ik heb het middel idd ook gebruikt. Gekocht via een japans bedrijf. Mijn huisarts nam mij niet serieus dat ik aan 1 oog voor de helft geen wimpers had. Echt niet leuk om te zien. Iedereen denkt dat je ziek bent. Na 3 maanden om de dag of om de 2 dagen met een make-upstaafje 1 druppel voor beide oogleden en alles was weer aangegroeid. Nu doe ik dat nog maar 1 x in de 2 weken. Voor mij een een wondermiddel na 2 jaar met een half kaal oog gelopen te hebben.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 01-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!