InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wimpergroei serum: werkt het echt?

Wimpergroei serum: werkt het echt?

Wimpergroei serum: werkt het echt? Lange, volle wimpers zijn een trend! Veel vrouwen zoeken naar een manier om de ogen te benadrukken, immers: de ogen zijn de spiegel van de ziel. Met make-up zijn mooie resultaten te bereiken, maar er komen steeds meer mogelijkheden bij om perfecte wimpers te krijgen. Wimperextensions zijn hiervan een goed voorbeeld. Ook het gebruik van een wimpergroei serum kan helpen om de wimpers voller en langer te maken. Het aantal aanbieders van deze producten groeit en we lezen steeds vaker jubelende recensies over de resultaten. Maar werken deze serums nu echt of is het laten groeien van je natuurlijke wimpers een fabel?

Het ontstaan van wimpergroei serums

Wimpergroei serums zijn ontwikkeld door een toevallige ontdekking in de oogheelkunde. Bij de behandeling van glaucoom (groene staar) ontdekten vele patiënten dat hun wimpers toenamen in lengte en dikte. Het bleek dat het werkzame ingrediënt in hun medicatie, prostaglandine, hiervan de oorzaak was. Er werden echter ook negatieve effecten gemeld. Niet alleen de wimperlengte en dikte nam toe, ook de iris werd in sommige gevallen donkerder van kleur en er trad soms vermindering van het zicht op. De cosmetische industrie heeft echter een manier gevonden om de werkzame stof geschikt te maken voor cosmeticaproducten zonder de vervelende bijverschijnselen.

De werkzame stoffen

Naast verzorgende en haarversterkende bestanddelen maakt prostaglandine of een variant hierop deel uit van de meeste groeiserums. Het ingrediënt is op de verpakking te herkennen aan het gebruik van het woord 'prost', zoals Isopropyl Cloprostena, Methylamido Dihydro Noralfaprostal, Bimatoprost en Dechloro Dihydroxy Difluoro Ethylcloprostenolamide. Overige ingrediënten die vaak gebruikt worden in wimperserums zijn hyalorunzuur, polypeptides, panthenol, conditioners en plantaardige extracten. De samenstelling van het serum stimuleert de haarwortel, verlengt de groeifase en gaat uitval van wimpers tegen. Daarnaast worden de wimpers vaak donkerder van kleur.

Hoe gebruik je een wimpergroei serum?

Dagelijks voorzie je de wimperrand van een dun laagje serum, bij voorkeur 's avonds op een grondig gereinigde huid. Met het bijgeleverde kwastje breng je het aan zoals je gewend bent met eyeliner. Zorg ervoor dat het serum niet terecht komt in de ogen of op andere plaatsen van de huid. Je wilt immers geen dikkere haartjes op je wangen! Je kunt een groeiserum ook gebruiken voor het dikker en voller maken van wenkbrauwen.

Is het effect permanent?

Nee. De concentratie werkzame stoffen in groeiserums is te klein om voor een permanent effect te kunnen zorgen. Bovendien vernieuwen natuurlijke wimpers zich in een cyclus van 6 tot 8 weken. Na de groeifase (anagene fase) van een wimperhaar volgt de overgangsfase (ketagene fase), waarna de natuurlijke wimper tijdens de rustfase (telogene fase) zal uitvallen. Wimpergroei serums hebben een verlengend effect op de groeifase van de natuurlijke wimper waardoor de wimpers zich ten volle kunnen ontwikkelen. Stop je echter met het gebruik van een serum dan zullen je wimpers weer hun natuurlijke cyclus gaan volgen, met als resultaat dat de nieuwe wimpers er uit zullen zien zoals je altijd gewend was.

Waar moet je op letten bij de aanschaf?

Er zijn serums op de markt die variëren tussen de 20 en 150 euro per flesje, dat meestal goed is voor 6 maanden dagelijks gebruik. Zorg er in ieder geval voor dat een vorm van prostaglandine als werkzame stof is toegevoegd. Sommige merken bevatten stoffen die allergische reacties kunnen veroorzaken. Met name de goedkopere serums bevatten niet altijd de juiste ingrediënten die zorgen voor een optimale wimpergroei. Bestudeer dus altijd goed de verpakking!

Met een wimpergroei serum kun je spectaculaire resultaten bereiken, mits je het product consequent en op de juiste manier gebruikt. Perfecte lange en volle wimpers zijn hiermee voor iedereen te realiseren!
© 2015 - 2019 Eden, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Prostaglandin
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Bimatoprost
  • http://www.huidinfo.nl/wimpers.html
  • http://www.huidinfo.nl/haar.html

Reageer op het artikel "Wimpergroei serum: werkt het echt?"

Infoteur: Eden
Gepubliceerd: 05-01-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!