InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Welke oplossingen zijn er voor blozen?

Welke oplossingen zijn er voor blozen?

Welke oplossingen zijn er voor blozen? Blozen komt vaak door mentale redenen, hier zijn dus niet zomaar oplossingen voor te vinden. Toch zijn er medicijnen, cursussen en operaties die blozen tegengaan. Welke zijn dat en werken deze middelen echt?

Medicatie

Er bestaan medicijnen die blozen kunnen verminderen. Deze zijn oorspronkelijk niet bedoeld om dit tegen te gaan, maar ze hebben wel werkingen die het blozen kunnen verminderen. Bijvoorbeeld het medicijn anxiolytica, dit zorgt ervoor dat je minder angstig wordt en dat je minder stressreacties krijgt. Dit kan de angst voor blozen daarmee ook wegnemen en daarmee het blozen verminderen. Bèta-blokkers kunnen ook helpen in stressvolle situaties. Deze verlagen dan het hoge hartritme door stresshormonen als adrenaline te verminderen. Mensen voelen zich door deze medicijnen zelfzekerder en ze gaan daardoor ook minder blozen. Er zijn ook medicijnen die hoge bloeddruk verlagen, bijvoorbeeld clonidine. De lagere bloeddruk die hierbij ontstaat zorgt weer voor verminderd blozen.

Helaas hebben deze middelen meestal niet het gewenste effect. Het kan blozen dan wel voor een gedeelte verminderen, maar helemaal weg kan het hierdoor niet gaan. Veel van deze middelen hebben ook ongunstige bijwerkingen. Het medicijn clonidine heeft soms zelfs het gevolg dat je huid juist roder wordt, dit komt omdat het een vaatverwijdende werking heeft.

Psychologische behandelingen

Er worden verschillende cursussen gegeven voor mensen met bloosangst. Hierbij komt een klein groepje mensen bij elkaar. Ze krijgen meer te weten over de theorie achter het blozen en ze worden gewezen op hun gedrag. Cursisten zien vaak verbeteringen: de bloosangst vermindert en de negatieve gedachten worden minder. Zo’n cursus wordt door cursisten ook vaak als prettig ervaren omdat ze hierdoor met lotgenoten in contact komen.
Er zijn natuurlijk ook therapieën met een vergelijkbare aanpak. Er wordt daar net zoals bij de cursussen veel nagegaan wat de theorie achter blozen is. Er wordt gekeken in welke situaties (psychologische toestand) deze lichamelijke reactie ontstaat, het verband tussen deze reactie wordt geprobeerd te verminderen.

Bloosoperatie

Er bestaat ook een operatie om blozen te voorkomen. Na deze operatie ben je geheel van het rood worden af. De zenuw die blozen stuurt wordt hierbij afgekneld (de symphaticus zenuw). Er zijn dan dus helemaal geen mogelijkheden meer om te blozen. Deze operatie lijkt misschien ideaal, maar het brengt ook veel complicaties. Je hebt dan geen last van blozen, maar andere dingen zoals: droge handen, transpiratie op andere plekken dan het gezicht en een zweetreactie bij heet gekruid eten. Andere nadelen van deze operatie zijn de prijs en de wachttijd. De kosten lopen meestal op tot duizenden euro’s, daarom is het ook niet voor iedereen weggelegd. Daarnaast krijgt niet iedereen toestemming deze operatie uit te laten voeren.

Misschien wel de beste oplossing

Je zult misschien wel anders denken; maar meestal gaat blozen wel weg bij het verstrijken van de tijd. Je wordt ouder, en daarmee meestal ook minder onzeker. Wanneer je zekerder wordt houdt het vaak ook in dat het blozen vermindert. Dit is eigenlijk de beste manier voor het stoppen van blozen. Alle medicatie, operaties en therapieën die er aangeboden worden hebben zo ook allemaal hun belangrijke nadelen. Voor je aan zoiets begint moet je eerst goed nadenken.
© 2011 - 2019 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Snel rood worden en blozen: oorzaken, oplossingen en tipsSnel rood worden en blozen: oorzaken, oplossingen en tipsRood worden of blozen is een reactie van het lichaam op een bepaalde emotie en kan erg onaangenaam zijn voor de betrokke…
Blozen, hoe kom je er vanaf?Blozen, hoe kom je er vanaf?Blozen, we doen het allemaal wel eens. Een rood hoofd krijgen is vervelend. Meestal in een situatie waarbij we ons ongem…
Gezondheid: Is blozen erg?Gezondheid: Is blozen erg?Blozen is zoiets wat vaak net op de verkeerde momenten de kop op steekt en waar je relatief weinig aan kunt doen, het ov…
Een bloosfobie kan erg lastig zijn, hoe hiermee om te gaan?Een bloosfobie kan erg lastig zijn, hoe hiermee om te gaan?Iedereen heeft wel eens last van. Ineens sta je in ergens het middelpunt en je voelt je zelf langzaam rood worden. Maar…
Schaam je niet voor blozenSchaam je niet voor blozenBlozen, vaak niet zo leuk en het lijkt onvermijdelijk op de meest stressvolle momenten. Je wordt rood wanneer je bang be…

Reageer op het artikel "Welke oplossingen zijn er voor blozen?"

Reacties

Bracke Christel, 09-04-2016 19:05 #3
Ik heb daar al jaren last van.Ik was vroeger héél onzeker maar dit is ondertussen verbeterd.
Ben nu 45 jaar en heb er nog véél last van… pfff zou er zo graag vanaf geraken.

Pipi, 26-03-2013 19:19 #2
Hallo,

ik ben wel benieuwd naar de nadelen van therapie. Ik wil namelijk graag therapie volgen hiervoor.

pipi

Alita Smit, 12-01-2012 12:03 #1
Ik ben een meisje van 18 dat 2 geleden heel gelukkig was, ik was heel zelfverzekerd. Ik had het gevoel dat ik de hele wereld aan kon. Maar de afgelopen 2 maanden heb ik constant last van bloosangst. Dit heb ik wel eens eerder gehad, maar nooit zo lang. Eerder ging het zelf voorbij, zal dat nu ook gaan. Ik ben bang dat ik er niet meer van af kom. Reactie infoteur, 15-01-2012
Ik heb het zelf ook gehad. Langzaamaan ging ik steeds meer accepteren dat het blozen bij me hoorde; en dat ik degene was die me zo erg stoorde aan het blozen, niet de mensen die het zagen. Dat hielp eigenlijk het meest. Het zal zeker bij jou ook gaan lukken! Succes

Infoteur: Shiny
Laatste update: 08-07-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!