InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blozen werking: Hoe komt het dat je bloost?

Blozen werking: Hoe komt het dat je bloost?

Blozen werking: Hoe komt het dat je bloost? Blozen is het roder worden van de huid in je gezicht of zelfs nek. Blozen wordt vaak geassocieerd met verschillende gevoelens als schaamte, verliefdheid, woede en vernedering. Vaak gaat het samen met hogere lichaamstemperaturen. Heb jij je wel eens afgevraagd wat er eigenlijk in je lichaam gebeurt wanneer de rode kleur verschijnt op je gezicht?

De bloedsomloop van de mens

Eerst wordt de bloedsomloop van de mens behandeld. De mens heeft een dubbele bloedsomloop: de kleine bloedsomloop die gaat naar de longen, en een grote bloedsomloop die gaat naar de rest van het lichaam. Alle organen zijn verbonden aan de bloedsomloop. Het bloed levert zuurstofrijk bloed aan organen, en neemt weer zuurstofarm bloed op. Het zuurstofrijk bloed wordt verkregen in de kleine bloedsomloop. Hier wordt zuurstof opgenomen uit de lucht door de longen, daarna wordt het getransporteerd naar de linkerharthelft. Vanuit de linkerharthelft wordt dit gepompt door de aorta, en vervoerd naar alle organen. Het zuurstofarme bloed dat wordt opgenomen wordt getransporteerd naar de rechterharthelft, het neemt daarbij ook afvalstoffen uit het lichaam (bijvoorbeeld CO2). Vanuit de rechterharthelft wordt het bloed gepompt naar de longen. Hier worden de afvalstoffen uitgescheiden, dus uitgeademd.

Bloeddruk en vaatverwijding & -vernauwing

Het pompen van bloed door ons lichaam zorgt voor onze bloeddruk, deze is afhankelijk van de kracht waarmee ons hart pompt. Ons hart pompt niet altijd even krachtig. Het pompen kan beïnvloed worden door processen die zich afspelen in ons lichaam. Vaak gaat het hier om hormonale processen. Hierbij worden hormonen afgegeven als reactie op bepaalde emoties die je voelt. Ook invloeden van buitenaf kunnen zorgen voor het vasodilatatie en vasoconstrictie. De reactie op een verandering van de bloeddruk is dat de bloedvaten zich vernauwen of verwijden. Dit is nodig om een geleidelijke bloeddruk te behouden. Bij een hogere bloeddruk worden de bloedvaten verwijd, zodat er meer ruimte voor het bloed is en een lagere bloeddruk ontstaat. Dit heet vasodilatatie. Bij een lagere bloeddruk worden de bloedvaten vernauwd, dit heet vasoconstrictie.

Bloed en huidskleur

Op de huid valt het blozen natuurlijk te zien. De huid is sterk doorbloed, en heeft ook zijn kleur te danken aan bloed. Bloed kan zorgen voor verschillende huidskleuren. Wanneer er geen bloed stroomt door je huid, wordt de huid wit. Zuurstofarm bloed is donkerrood, maar is meestal te zien met een blauwe kleur. De aderen liggen onder verschillende weefsels, door die weefsels lijkt het zuurstofarme bloed bij doorschemering niet donkerrood maar blauw. Een blauwe kleur kan ook verschijnen in weefsels waar een langdurig gebrek is aan zuurstofrijk bloed. Zuurstofrijk bloed is lichter rood, het wordt zo rood door de stof hemoglobine die zich daar met zuurstof heeft kunnen binden.

Conclusie: hoe ontstaat blozen?

Het blozen valt hieruit te concluderen. Blozen treedt op bij vasodilitatie, een proces waarbij de bloedvaten wijder worden gemaakt. Door het wijder worden van de vaten liggen de bloedvaten dichter bij het huidoppervlak. Het bloed in de vaten is daardoor beter zichtbaar in de huid. Wanneer de bloedvaten zijn gevuld met zuurstofrijk bloed zorgen ze voor een rode kleur op de huid.
© 2011 - 2019 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Blozen werking: Hoe komt het dat je bloost?"

Reactie

Vgl, 23-10-2011 09:43 #1
"Het zuurstofarme bloed dat wordt opgenomen wordt getransporteerd naar de rechterharthelft, dat het zuurstofarme bloed pompt naar de longen waar het wordt uitgeademd."
Het zuurstofarme bloed wordt toch niet uitgeademd? Reactie infoteur, 23-10-2011
Helemaal waar! Ik heb het stukje tekst aangepast.

Infoteur: Shiny
Laatste update: 25-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!