InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sinus pilonidalis (haarnestcyste): behandeling en voorkomen

Sinus pilonidalis (haarnestcyste): behandeling en voorkomen

Sinus pilonidalis (haarnestcyste): behandeling en voorkomen Een sinus pilonidalis kan vervelende klachten veroorzaken. Een andere naam hiervoor is haarnestcyste. Soms is een operatie noodzakelijk om ervan af te komen. Deze aandoening komt vooral bij mannen voor. Wat is een sinus pilonidalis precies? Wat kan er aan gedaan worden? Hoe kan een sinus pilonidalis worden voorkomen?

Sinus pilonidalis (haarnestcyste): wat is dat?

Een sinus pilonidalis ofwel haarnestcyste is een holte onder de huid waarin zich meestal haren bevinden, en waarbij vervolgens een ontsteking en eventueel een abces kan ontstaan. Meestal komt deze aandoening voor in of aan de bovenkant van de bilnaad. Het aangedane gebied kan rood en opgezet zijn, en er kan vocht uit komen.

Hoe is een sinus pilonidalis te herkennen?

Bij een sinus pilonidalis heeft deze holte die zich onder de huid bevindt een verbinding naar buiten, door de huid heen; dit komt doordat haren door de huid heen prikken. Het is te zien als een of meer gaatjes, ook kan te zien zijn dat de huid een of meer putjes vertoont. Het kan pijnlijk zijn en er kan bloed en vocht uitkomen.

Hoe en bij wie ontstaat een sinus pilonidalis?

Het is niet helemaal duidelijk waarom de één er last van krijgt en de ander niet. Het zijn vooral mannen met veel lichaamsbeharing die deze aandoening krijgen, en boven de leeftijd van 40 jaar komt sinus pilonidalis bijna niet meer voor. De haren groeien bij de bilnaad naar binnen en als er bacteriën bij komen kan in de holte een ontsteking en abces ontstaan. Als er geen ontsteking is, zijn er geen klachten. Sinus pilonidalis komt vaker voor bij mensen die zittend werk hebben, bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs.

Hoe kan een sinus pilonidalis behandeld worden?

Als er (bijna) geen klachten zijn is het voldoende via goede hygiëne erger te voorkomen. Dat houdt in dat er regelmatig onthaard moet worden. De beste manier is met ontharingscrème; met scheren is er juist meer kans dat korte haartjes kunnen gaan ingroeien. De cyste moet goed gespoeld worden. Wanneer er sprake is van ernstiger klachten en ontsteking is een operatie ook mogelijk.

Operatie bij sinus pilonidalis

Wanneer besloten wordt om een operatie uit te voeren bij een sinus pilonidalis wordt deze verwijderd. Hiervoor wordt men naar een chirurg verwezen. De operatie gebeurt onder plaatselijke of algehele verdoving, afhankelijk van de patiënt en hoe uitgebreid de aandoening is. Het kan zijn dat er opname in het ziekenhuis nodig is, maar vaak zal de ingreep in dagbehandeling gedaan worden. De wond wordt soms helemaal, soms gedeeltelijk en soms niet dichtgemaakt. De wond moet daarna goed gespoeld en met gaasjes droog gedept worden totdat deze dicht gegroeid is.
Bij 20 % van de geopereerde patiënten komt de aandoening terug, en dat is meestal binnen drie jaar.

Hoe kan een sinus pilonidalis worden voorkomen?

Goede hygiëne is nodig om deze aandoening te voorkomen. Wie een sinus pilonidalis heeft maar nog geen of nauwelijks klachten, kan erger voorkomen. De beste manier is ontharen met ontharingscrème en dit ook te blijven doen.
Gerelateerde artikelen
Haarnestcyste, ontsteking van de huidHaarnestcyste, ontsteking van de huidEen haarnestcycte of een sinus pilonidalis komt het vaakst voor bij mannen (in 6 procent van de gevallen) en meestal op…
Jeuk bilspleet of jeuk bilnaad: oorzaken en behandelingJeuk bilspleet of jeuk bilnaad: oorzaken en behandelingJeuk tussen bilspleet of bilnaad is een courante klacht. De bilnaad of bilspleet is de scheiding of spleet tussen beide…
Hoeken berekenen met de sinusOp de middelbare school krijgt bijna elke leerling te maken met het berekenen van hoeken. De een krijgt dit eenvoudig do…
De lengte van een zijde van een driehoek berekenenOp de middelbare school krijg je vaak les over de cosinus, de sinus en de tangens. Aan de hand van twee lengtes van een…
Samenstellen en ontbinden van krachtenSamenstellen en ontbinden van krachtenStelsels van krachten, die gelegen zijn in één vlak en aangrijpen in één punt, kan men vervangen door één daaraan gelijk…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Haarnestcyste
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Pilonidal_cyst
  • http://www.helendemeesters.nl/sinus_pilonidalis.htm

Reageer op het artikel "Sinus pilonidalis (haarnestcyste): behandeling en voorkomen"

Infoteur: Lexia
Laatste update: 09-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!