InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Low Dose Naltrexone(LDN)

Low Dose Naltrexone(LDN)

LDN staat voor Low Dose Naltrexone. Het is een middel om je immuunsysteem te versterken. Dit zal leiden tot minder klachten en een verbetering bij verschillende ziektes zoals MS, Lyme en schildklier aandoeningen.

Algemene informatie

Naltrexone is ontwikkeld in 1984 als medicijn tegen heroïne verslaving. Het is ontwikkeld door de Amerikaanse neuroloog dr. Bihari. Deze tabletten zijn ongeveer 50 tot 150 mg Naltrexone. Maar bij LDN wordt er maar een kleine hoeveelheid gebruikt, dit kan variëren van 1,5 mg tot 4,5 mg. LDN kan worden gebruikt voor het versterken van het immuunsysteem. Het wordt ingezet bij auto-immuunziektes, infecties, kanker en ziektes die te maken hebben bij het aantasten van zenuwen. Het wordt vooral gebruikt door mensen van ziekten waarvan ze niet weten wat de oorzaak is of waar ze nog geen behandeling voor hebben. Naltrexone wordt alleen verkocht in grote hoeveelheden. Je moet dit thuis oplossen in water en je hebt hierdoor mindere hoeveelheid van 0,5 mg. Door middel van een druppels kun je dit met water innemen.

Het middel wordt normaal niet voorgeschreven voor deze ziektes. Je kunt het krijgen door het via het internet te kopen of een arts overhalen door middel van informatie te geven over LDN. Er is onderzoek gedaan naar LDN, maar alleen op kleine schaal. Het middel is niet geregistreerd omdat de inkomsten te laag zijn voor de farmaceutische industrie. Ze kunnen het niet terugverdienen. Dus moeten de onderzoeken worden gefinancierd door de overheid of via fondsen. Door gebrek aan onderzoek wordt het middel weinig voorgeschreven door artsen. Sommige mensen beschrijven het als een van de grootste doorbraken in de gezondheidszorg. Naltrexone is bovendien veel goedkoper dan andere medicijnen. Het kost per maand maar tussen de 20 en 40 euro.

De Werking van LDN

Bij Naltrexone stijgt het endorfine niveau. Deze stijging was hetzelfde bij een 50 mg en een 3 mg. Door het verlagen van het mg Naltrexone worden de bijwerkingen minder. Het endorfine niveau heeft een pijn verminderd effect. Door de stijging van endorfine in het lichaam worden de klachten minder en verbetert het immuunsysteem. Zodat het lichaam zich beter kan weren tegen ziektes. Door de verbetering van het immuunsysteem kan Naltrexone tegen elke auto-immuunziekte worden gebruikt. Je moet het middel gebruiken voor het slapen gaan. Je moet na het nemen van het middel niet iets anders gaan doen en meteen gaan slapen. Anders kun je problemen krijgen met slapen.

Bijwerkingen

De meeste medicijnen hebben bijwerkingen. Zo dus ook LDN. De belangrijkste bijwerking is dat het slaappatroon wordt verstoord. Verder bijwerkingen zijn vermoeidheid, hoofdpijn en misselijkheid

Ziekten waarbij LDN effectief is

  • Ziekte van Crohn
  • Fibromyalgie
  • COPD
  • Epstein-Barr Syndroom
  • Alzheimer
  • Ziekte van Lyme
  • Allergieën en intoleranties
  • Ziekte van Hashimoto
  • Lupus(SLE)
  • Multiple Sclerose(MS)
  • AIDS(HIV)
  • Psoriasis
  • Parkinson
  • ME/CVS
  • Migraine
  • Primaire progressive multipele sclerose(PPMS)
  • Astma

Het maken van LDN

In Nederland zijn er alleen maar Naltrexone tabletten van 50 mg. Je moet ze eerst zelf verdunnen.De benodigdheden om LDN te maken zijn 1 tablet Naltrexone van het merk Revia of Nalorex, een druppelpipet van 10 ml, een donkerflesje en een flacon NACL zout(0,9%) van 10 ml.
De bereiding gaat als volgt. Doe een tablet van 50 mg van Revia of Nalorex in het donkere flesje. Voeg hierbij het flacon NACL(0,9%) van 10 ml toe. Je moet het tablet laten oplossen in het flesje. Dit duurt ongeveer 2 á 3 uur. Per druppel krijg je dan een hoeveelheid van 0,25 mg. Dus vier druppels is 1 mg LDN. In totaal zitten er dus 200 druppels in het potje. Het potje kun je maximaal een maand laten staan in de koelkast en voor gebruik moet je het potje eerst schudden. Begin op het begin met een druppel en houdt dit een week vol. Als je weinig merkt kun je uitbouwen elke week met een druppel.

Tips

  • Gebruik niet meer dan 4,5 mg per dag. Het resultaat verbetert niet en de bijwerkingen worden groter.
  • Laat het potje maximaal een maand in de koelkast staat!
  • Bij gebruik het potje eerst schudden.
  • Geen pijnstillende en verdovende middelen nemen tijdens het gebruik van LDN. Het heeft een tegenstellende werking.
  • Begin met een lage dosering. Als je veel last hebt van het nemen van medicijnen. Bouw het niet te snel op. Let vooral op bij een schildklier aandoening.
  • Het middel zal niet bij iedereen gelijk werken. Het verschilt per persoon. Houdt het 10 tot 12 maanden aan.
  • Schrik op het begin niet als je je slechter begint te voelen. Bij veel mensen werkt het op begin het tegenovergestelde, maar dit verdwijnt binnen twee á drie weken.
  • Neem tijdens het gebruik van LDN geen geen gluten, melk, soya en spinazie
© 2011 - 2019 Nokkos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
LDN, een veelbelovend medicijnLDN, een veelbelovend medicijnLDN, Low Dose Naltrexone, is een middel dat kan zorgen voor vermindering van pijn en het stimuleert en versterkt het imm…
Infectieziekten bij kinderen – Tekenbeten, ziekte van LymeDe laatste tijd hoor je steeds meer over de Ziekte van Lyme. Wat is dit precies, wat heeft het met teken te maken en wat…
De ziekte van CrohnDe ziekte van Crohn is een chronische ontsteking van de darmen. Ieder mens kan het krijgen. Wat is het? Wat zijn de symp…
De ziekte van LymeDe ziekte van LymeEen beet van een teek is vaak zonder gevolgen, maar soms doen zich symptomen voor die sterk aan Lyme doen denken. Wat zi…
Bronnen en referenties
  • http://www.lowdosenaltrexone.nl/
  • http://blaasdarmforum.forumup.nl/

Reageer op het artikel "Low Dose Naltrexone(LDN)"

Reacties

Robin, 13-10-2016 10:07 #15
Door een langdurige burn out is mijn hele hormonale systeem in de war geraakt. Hierdoor ook vreetbuien gekregen. Allerlei bezoeken aan psychiaters en psychologen brachten geen oplossing en ik zat een jaar later nog in de ziektewet. Ten einde raad ben ik bij Thalamo in Eindhoven terecht gekomen. Daar is een arts aanwezig die ook LDN voorschrijft. In combinatie met DPP4 heeft mij dit enorm geholpen. Ik heb er ook een dieet bij gekregen om de inname van exorfinen te verminderen. Er wordt gezegd dat er geen bijwerkingen zijn. Die zijn er zeker wel. Je kunt de eerste weken misselijk zijn en slecht slapen. Ook vermoeidheid is een bijwerking.

José, 12-06-2016 23:12 #14
Hallo, ik zie een lijst met aandoeningen, maar zou LDN ook bij myastenia gravis (zeldzame auto-immuun ziekte) kunnen helpen?

Hanneke, 05-04-2016 11:19 #13
Ik ben bij de huisarts geweest en dit medicijn besproken, hij wil dit niet voorschrijven omdat het niet geregistreerd is. Hoe kan ik wel aan dit medicijn komen? Ook ben ik op zoek naar Reumatoloog die mij begrijpt. (Diagnose fibromyalgie is vastgesteld bij mij.)

Sasja, 04-03-2016 12:11 #12
Geen melk? Gisteren eerste capsule 3 mg. Goed geslapen, nu lichte hoofdpijn en misselijk.

Sasja, 12-02-2016 15:01 #11
Bij apotheek Galilea Zuid kunnen ze capsules maken van 3 mg. Iemand daar al ervaring mee?

Paul, 18-01-2016 16:10 #10
Ik gebruik LDN tegen RA sinds 1,5 mnd. Ben nog niet echt enthousiast over het effect want het lijf is nog steeds stijf en pijnlijk. Nu lees ik hier dat je het niet moet gebruiken i.c.m. pijnstillers. Ik gebruik ook Naproxen (p/d 2x 500mg) anders is de pijn niet te harden. Wat is wijsheid en wat wordt bedoeld met dat LDN en pijnstillers tegengesteld werken?

Brenda, 10-02-2015 15:41 #9
LDN is duur, moeilijk te verkrijgen en wordt niet vergoed, maar Revia is bij elke apotheek verkrijgbaar (een huisarts die dit niet kent heeft blijkbaar nog nooit met een patient met verslavingsproblematiek te maken gehad; Revia is het standaardmiddel voor de behandeling van verslavingen). Vraag dus niet naar LDN maar om een doosje Revia (18,- voor 30 tabletten van 50mg).
Als de huisarts niet mee wil werken, zoek dan een andere (beetje moeite doen; beetje rondvragen in je kenniskring naar een moderne arts en overstappen. Heb dit zelf recent ook gedaan en kreeg, na uitleg van mijn kant en ter plekke googlen door de huisarts, direct Revia mee bij het eerste consult. Hij vond het 'buitengewoon interessant', en terecht.) Dit middel is relatief ongevaarlijk, kost geen bal, en er wordt door de reguliere gezondheidszorg geen alternatief geboden, dus medewerking lijkt mij sowieso op zijn plaats.
Ben er nog niet mee begonnen omdat ik pijnstillers gebruikte tegen rugpijn maar ga er morgen mee starten en ben zeer benieuwd!

Noorr, 17-08-2014 23:36 #8
Nog even voor de mensen die LDN willen bestellen, het moet altijd besteld worden door een Arts of Natuurarts en een Apotheek in Delft de Natuur Apotheek kan het dan bezorgen. Veel succes allemaal.

Warme groet,
Noor

Noor, 17-08-2014 12:35 #7
Hallo even een belangrijke vraag,

Waarom wordt er afgeraden om met gebruik van LDN geen geen gluten, melk, soya en spinazie te gebruiken?

Ik kijk uit neer uw reactie.

Warme, dankbare groet,
Noor

Silvi, 21-03-2014 16:25 #6
Hallo,
Ik was bij de huisarts voor dit medicijn, hij kende het niet zelfs nooit van gehoord. Nadat ik hem deze site heb laten zien was hij enthousiast en zei dat hij en ik er wel iets op zouden verzinnen. Nu heeft hij bij onze dichtstbijzijnde apotheek geinformeerd in Beneden-Leeuwen en nu wil hij er in geen geval aan meewerken omdat het niet is geregistreerd, ik moet maar naar een alternatief circuit uitkijken, aldus zijn assistente.

Kunt u mij helpen?

Met vriendelije groeten,
Silvi Zwarts

Piet Hartman, 19-02-2014 11:27 #5
Ik heb de ziekte Spino Cellebelaire Ataxie en heb gehoord, dat het medicijn LDN zou kunnen helpen. Nu is mijn vraag of iemand mij kan helpen waar ik het zou kunnen kopen, daar mijn huisarts het niet wil voorschrijven.

Tamara Laan, 03-12-2013 13:19 #4
Help!

Weet iemand waar ik Naltrexone kan bestellen? Wil het gebruiken tegen de pijn maar m`n huisarts wil niet echt meewerken omdat het niet voldoende bewezen is! Grr

Tammie

Riny Simons, 02-09-2013 11:14 #3
Ik zou graag willen weten waar ik LDN kan bestellen, ik kan dit nergens vinden.
Kunt u mij dit laten weten?
Mvrgr Riny. Reactie infoteur, 02-09-2013
U kunt beter na een gespecialiseerd arts vragen of ze LDN voor u kunnen voorschrijven. Om dit middel ergens op het internet te kopen lijkt me niet echt een geweldig idee. Er is een Nederlands forum met een aantal LDN gebruikers misschien kunt u misschien beter informeren en kunnen u misschien een naam van een arts geven die LDN wil voorschrijven.
Forum: http://blaasdarmforum.forumup.nl/index.php?mforum=blaasdarmforum

Ineke Chabot, 20-06-2013 13:00 #2
U dient de informatie over LDN aan te passen. Deze dateren van 2011, inmiddels behoeft niet meer de vloeistof te worden verdund. er zijn verschillende Compound apotheken in Nederland die de juiste doseringen (tussen de 1 1/2 en 4 1/2 mg per capsule) maken momenteel. Informatie bij de Nederlandse website.

Richard Oerlemans, 15-05-2013 11:37 #1
Een oplossing zou zijn om het te combineren met cycloastragenol (TA-65) en D3 en visolie voor een optimaal effect… van beiden een kuurtje van 1 maand en dan een maand weer niet… dat van de gluten is bijna een onmogelijke opgave want dat zit bijna overal in… dus dan een maand geen gluten, geen melk, geen soya en geen spinazie…

Infoteur: Nokkos
Gepubliceerd: 31-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 15
Medische informatie…
Schrijf mee!