InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Botontsteking: oorzaken, symptomen en behandeling

Botontsteking: oorzaken, symptomen en behandeling

Botontsteking: oorzaken, symptomen en behandeling Een botontsteking of osteomyelitis is een ontsteking van het bot, beenmerg en/of beenvlies. Het is een ernstige aandoening die normaal door bacteriën wordt veroorzaakt en die doorgaans vrij agresief behandeld moet worden. Een osteomyelitis of een ontsteking van het bot is een ernstige aandoening die altijd medische hulp vereist. Een botontsteking kan acuut gebeuren, en onbehandeld kan dit zeker overgaan tot een chronische ontsteking. De laatste is een stuk moeilijker te genezen dan de acute vorm.

Oorzaken

Osteomyelitis kan verschillende uiteenlopende oorzaken hebben zoals:
  • Een open (been)breuk
  • Een operatie
  • Infectie van nabij gelegen weefsel
  • Een infectie vanuit het bloed.

Hierbij zijn bacteriën altijd de boosdoener. Verschillende soorten bacteriën (zoals streptokokken of E.coli) kunnen aanleiding geven tot het ontsteken van het bot.

Symptomen

Symptomen van botontsteking zijn:
  • Zwelling ter hoogte van de infectie
  • Ernstige en hevige pijn van het ontstoken bot.
  • Koorts
  • Eventueel moeilijkheden om het ledemaat te bewegen.

Bij chroniche osteomyelitis komen deze symptomen in periodes op, wanneer er zich een nieuwe infectie manifesteert. Niet alle symptomen hoeven op te spelen als je een botonsteking hebt, soms hebben patiënten geen van bovenstaande symptomen of maar gedeeltelijk.

Complicaties

De ontsteking van het bot zorgt ervoor dat het beenmerg zwelt. Dit onderbreekt de bloedtoevoer naar de beenderen, waardoor stukken botweefsel kunnen afsterven en soms ook loslaten. De infectie veroorzaakt ook vaak (pijnlijke) abcessen rond het zieke bot. Op langere termijn kan de infectie etter en pus aanmaken die een weg naar buiten kan zoeken via een fistel. Onbehandeld of te laat behandeld kan een botonsteking tot functieverlies van een ledemaat lijden.

Behandeling

De diagnose word vaak gesteld met behulp van RX (medische beeldvorming) en bloedonderzoeken, waar men onderandere naar ontstekingsfactoren kijkt.

De behandeling van een botonsteking gebeurt door eerst de bacterie te bepalen die de ontsteking veroorzaakt. Hierop wordt (intraveneus) antibiotica toegediend die zeker werken voor die bepaalde bacterie. Hyperbare zuurstof therapie kan ook helpen bij een botontsteking, met name om de zwelling van het beenmerg tegen te gaan. Door deze therapie neemt de zwelling af en dat helpt de doorbloeding van het bot. Als er een onderliggende oorzaak is, zoals geïnfecteerd weefsel, moet dit weggenomen worden, vaak operatief. Een open botbreuk wordt ook meestal geopereerd. Wanneer de ontsteking absessen heeft veroorzaakt dan worden deze soms gedraineerd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.medirecord.eu
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Botontsteking: oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Chuck
Gepubliceerd: 26-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!