InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Amnestisch Syndroom

Amnestisch Syndroom

Amnestisch Syndroom Zowel jong als oud vergeet wel eens wat. Wordt dit constant dan is er de mogelijkheid dat je vergeetachtig wordt of last van het geheugen krijgt. Dit last krijgen kan uitmunten in het amnestisch syndroom.

Het amnestisch syndroom

Het amnestische syndroom heeft te maken met problemen in het korte- en het langetermijngeheugen.
Wanneer iemand alleen geheugenproblemen heeft en verder geen andere stoornissen dan is er de mogelijkheid dat iemand last heeft van het amnestisch syndroom.

  1. Retrograde amnesie: Iemand krijgt meer moeite met eerder geleerde gegevens te herinneren
  2. Anterograde amnesie: moeite krijgen met het onthouden van nieuwe gegevens.

Retrograde amnesie

Iemand krijgt bij deze vorm dus moeite met eerder geleerde gegevens. Vaak weten zij nog wel gebeurtenissen uit de jeugd, maar is het moeilijk om uit een recenter verleden gegevens naar voren te krijgen. Vaak treed er ook desoriëntatie op in tijd, plaats en persoon.

Anterograde amnesie

Bij deze amnesie kunnen mensen nog wel inprenten. Vaak lukt het wel om iets direct na te zeggen, maar is het moeilijker om een tijdje te wachten en het dan na te zeggen.

Beide geheugenstoornissen kunnen problemen thuis en op het werk opleveren. Daarnaast hebben mensen vaak weinig inzicht in hun eigen geheugenproblemen en zijn ze geneigd deze te ontkennen. De leegten die door de geheugenproblemen onstaan proberen zij vaak te vullen door verzinsels.

Oorzaken

Bij het amnestisch syndroom is er een beschadiging ontstaan van bepaalde delen van de hersenen zoals in de slaapkwabben.
Daarnaast kan dit syndroom voorkomen bij het syndroom van Korsakov, na een ernstige hersenontsteking, beroert,
hersenbeschadiging door een ongeluk,hersentumoren, inname van bepaalde geneesmiddelen en stoffen als lood, kwik en koolmonocide en bij misbruik van drugs, medicatie of alcohol (bv. door tekort aan vitamines).

Diagnose

Wanneer je met deze klachten naar de huisarts gaat dan zal er gekeken worden naar de medische voorgeschiedenis, je eigen verhaal en de klachten. Daarnaast zal de arts lichamelijk onderzoek uitvoeren en zo kan het gebeuren dat de arts beoordeelt dat er aanvullend onderzoek nodig is om een achterliggende oorzaak te achterhalen. Belangrijk is dat er aan de hand van neuropsychologische onderzoeken de ernst bepaald wordt.

Behandeling

Een behandeling voor het amnestisch syndroom is bij iedereen anders omdat je hiervoor de onderliggende oorzaak moet weten. De behandeling is dus gericht op de oorzaak van het amnestisch syndroom. Afhankelijk hiervan zal het amnestisch syndroom van korte duur zijn of chronisch worden.

Ernst en beloop

Of het geheugen gedeeltelijk of in zijn geheel kan terugkomen is vooral afhankelijk van de oorzaak van de amnesie.

Dissociatieve amnesie

Naast de retrograde en anterograde amnesie kan er ook een dissociatieve amnesie voorkomen. Dissociatieve amnesie is een vorm van dissociatie voorheen werd dit ook wel psychogene amnesie genoemend. Deze vorm van geheugenverlies kan niet door lichamelijke oorzaken worden verklaars.

Je hebt verschillende soorten dissociatieve amnesie.
  1. Gelokaliseerde amnesie: Dit vind meestal plaats na een schokkende gebeurtenis. Je kan dan een beperkte periode gebeurtenissen niet herinneren.
  2. Selectieve amnesie: Sommige gebeurtenissen kunnen een bepaalde periode niet herinnert worden.
  3. Algehele amnesie: Deze vorm heeft betrekking op het hele verdere leven
  4. Voortdurende amnesie: Gebeurtenissen tot de huidige ervaring kunnen niet herinnert worden
© 2012 - 2019 Mandiii, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het syndroom van Asperger bij kinderenHet syndroom van Asperger bij kinderenLees hier alles over het syndroom van Asperger bij kinderen, de gevolgen voor hun motoriek en hoe je het syndroom kunt h…
Polycysteus-ovarium syndroom (PCO-syndroom)Vrouwen met het PCO-syndroom kunnen oligomenorroe (dit wil zeggen dat het tijdsinterval tussen twee menstruaties meer da…
Aandoening: Het syndroom van AspergerAandoening: Het syndroom van AspergerMensen met het syndroom van Asperger hebben een autistische aandoening. Deze aandoening begint vaak al vanaf de geboorte…
Headshaking syndroom bij paarden: Oorzaak en behandelingSchudt jouw paard vaak met het hoofd? Heeft jouw paard last van lopende neusgaten en ogen? Misschien heeft je paard dan…
Syndroom van Noonan: symptomen en behandelingSyndroom van Noonan: symptomen en behandelingHet syndroom van Noonan is een aangeboren genetische afwijking. Wordt iemand geboren met deze aandoening dan is er een v…
Bronnen en referenties
  • Vandereycken. W. e.a. Psychiatrie van diagnose tot behandeling, 2e druk
  • http://www.nah-info.nl
  • https://www.hersenstichting.nl/homepage/index.html

Reageer op het artikel "Amnestisch Syndroom"

Infoteur: Mandiii
Gepubliceerd: 17-09-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!