InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Broddelen, een minder bekend spraakgebrek

Broddelen, een minder bekend spraakgebrek

Broddelen, een minder bekend spraakgebrek Kinderen die erg snel en onduidelijk praten kunnen last hebben van een spraakgebrek. Dit spraakgebrek wordt broddelen genoemd. Meestal komt dit door een onvoldoende rijping van het centrale zenuwstelsel. Het kan een erfelijke kwestie zijn. Broddelen wordt gezien als een stoornis in de communicatie.

Wat is broddelen?

Iedereen heeft wel van stotteren gehoord. Maar minder bekend is de stoornis die broddelen wordt genoemd, terwijl deze stoornis waarschijnlijk vaker voorkomt dan stotteren. Helaas wordt het broddelen vaak niet als spraakgebrek herkend, wat jammer is omdat een goede behandeling veel problemen kan voorkomen. Overigens komt het ook voor dat mensen broddelen én stotteren. Vaak zijn kinderen (of volwassenen natuurlijk) die broddelen moeilijk te verstaan en te begrijpen. Door de snelheid blijft hij bijvoorbeeld nog weleens hangen in zijn verhaal. Dan blijft hij een woord herhalen of wordt zijn verhaal erg chaotisch. Veel woorden worden niet goed uitgesproken. Het kind laat snel letters weg of maakt de woorden niet af. Daardoor lopen de woorden in elkaar over.

Problemen op school

Zoals u wel zult begrijpen kan broddelen gevolgen hebben voor de taalontwikkeling. Woorden spellen zal voor het kind veel moeilijker zijn, omdat hij gewoon letters vergeet en ze voor hem dus ook niet “bestaan”. Vaak heeft het kind ook problemen met zijn handschrift. Ook hierin geldt dat het kind de tijd moet nemen om netjes te kunnen schrijven. Ook het voorlezen zal vloeiender gaan als hier de tijd voor genomen wordt. Vreemd genoeg zijn spreekbeurten vaak geen probleem. Dit komt omdat het kind heel geconcentreerd bezig is en daardoor ook meer let op de uitspraak. Vaak kunnen de kinderen niet goed tot de kern van de zaak komen. Het verhaal wordt dus onnodig lang. Andere kinderen vinden het soms lastig om de broddelaar te volgen en hebben daardoor niet het geduld om hem zijn verhaal te laten doen. Dit kan gevolgen hebben voor zijn omgang met zijn klasgenootjes. En later misschien ook bij zijn werk.

Wat doet men aan broddelen?

Bij broddelen is het meestal zo dat de broddelaar zelf niet door heeft dat hij onduidelijk praat. Dit zal het kind dus duidelijk gemaakt moeten worden. Dit kan men doen door hem te stimuleren om langzamer te praten. De logopediste zal oefeningen met hem gaan doen om de woorden beter uit te spreken. Het kan ook zijn dat ze het kind spieroefeningen laat doen om de uitspraak krachtiger te maken. Dit zijn vaak leuke spelletjes, die hij thuis ook kan oefenen. Zoals een watje wegblazen met een rietje of rozijnen uit een pakje halen door middel van een rietje. Naast deze articulatietraining zal de logopediste of de remedial teacher de broddelaar ook oefeningen geven om het spreektempo en de intonatie te verbeteren. Het kan zijn dat een logopediste verzoekt om langs de kinderfysiotherapeut te gaan om naar zijn spierspanning te laten kijken. Als de spierspanning namelijk minder is, kan ook het handschrift hieronder lijden.

Wat kan een ouder doen?

Een ouder moet opletten hoe het zelf praat. Praat duidelijk en niet te snel. Omdat het erfelijk kan zijn, zou het kunnen dat u zelf ook zo praat! Uw kind moet de kans krijgen om rustig te praten! Moedig hem aan om goed te articuleren en ook langzaam te praten! Natuurlijk doen complimenten wonderen! Probeer ook niet door elkaar heen te gaan praten! Schakel een logopediste in!
© 2011 - 2019 Wilcato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Cursus onderwijsassistent nha
  • www.coutinho.nl broddelen een (on)begrepen stoornis

Reageer op het artikel "Broddelen, een minder bekend spraakgebrek"

Infoteur: Wilcato
Gepubliceerd: 27-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!