InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoeningen van de bijnieren en ondersteunen bijnieren

Aandoeningen van de bijnieren en ondersteunen bijnieren

Aandoeningen van de bijnieren en ondersteunen bijnieren Aandoeningen van de bijnieren komen niet veel voor maar wanneer ze voorkomen zijn het vaak gecompliceerde aandoeningen. Enkelen ervan genieten wat meer bekendheid zoals het Syndroom van Cushing of het Syndroom van Addison. Wat minder bekend zijn aandoeningen als het syndroom van Conn en het andrenogenitaal syndroom. Met supplementen van de werking van de bijnieren ondersteund worden.

Inhoud

Wat doen de bijnieren?

Iedereen weet wel waar de nieren zitten en hoe deze eruit zien. Je hoort er veel over omdat er veel mis kan gaan met de nieren. Hun functie kan geheel of gedeeltelijk uitvallen waardoor mensen gebruik moeten maken van dialyse die de nierfunctie overneemt. Ook is het een van de meest getransplanteerde organen in het menselijk lichaam. Maar naast de nieren hebben mensen ook niet bijnieren. De bijnieren zijn kleine organen - van de grotere nieren gescheiden door vetweefsel - en liggen in de buik. Een bijnier is opgemaakt uit twee 'delen': de schors (cortex) en het merg (medula).

Bijniermerg en bijnierschors

Het bijniermerg is verantwoordelijk voor de productie van een tweetal hormonen: noradrenaline en adrenaline.

De bijnierschors is op te delen in drie lagen, elk met een andere functie. De buitenste laag (ook wel de zona glomerulosa) produceert zogeheten mineralocorticoïden. Deze hebben hun invloed op de mineraalhuishouding. Deze mineralocorticoïden bestaan bijna volledig uit aldosteron, welke verantwoordelijk is voor het reguleren van je bloeddruk. Dit doet het door het natrium- en kaliumgehalte in je nieren te regelen en je nieren op die manier water te laten vasthouden.

De middelste laag (ook wel de zona fasciculata) is verantwoordelijk voor de productie van glucocorticoïden, welke zorg dragen voor de glucosehuishouding. Glucocorticoïden bestaan vrijwel volledig uit cortisol, welke de gluconeogenese reguleert.

Tot slot is er de binnenste laag van de bijnierschors (ook wel de zona reticularis). Dit deel produceert androgenen en oestrogenen (mannelijke en vrouwelijke geslachtshormonen). Ondanks deze productie heeft de zona reticularis amper invloed op de hormoonhuishouding omdat deze ten opzichte van de productie in de gonaden weinig voorstelt. Zodoende heeft het ook weinig invloed op de menselijke geslachtskenmerken en zal verwijdering van de bijnier ook weinig invloed hebben op de androgeen en oestrogeen gehaltes in het bloed.

Aandoeningen aan de bijnieren

Feochromocytoom

Aandoeningen aan de bijnier zijn niet veel voorkomend. Een van de aandoening aan de bijnier is feochromocytoom. Een feochromocytoom is een (nog steeds wel behoorlijk zeldzame) tumor van de chromaffiene cellen in het bijniermerg en is erfelijk. Deze aandoening wordt vaak in verband gebracht met een carcinoom van de schildklier danwel een andere afwijking van de schildklier. Feochromocytoom kan ook voorkomen als gevolg van het tevens erfelijke Syndroom van Von Hippel-Lindau, wat zich kenmerkt door niercelkanker en tumoren elders.

Ziekte van Addison

Wanneer de bijnierschors uitvalt worden er niet meer genoeg corticosteroïden geproduceerd, wat de Ziekte van Addison tot gevolg heeft. De ziekte geniet enige naamsbekendheid omdat John F. Kennedy aan deze ziekte leidde. De ziekte kan worden veroorzaakt door een auto-immuunreactie tegen de bijnierschors.

Syndroom van Cushing

Wanneer er te veel glucocorticosteroïden worden geproduceerd kan dit leiden tot het syndroom van Cushing. Naast een tumor in de bijnierschors kan het ook het gevolg zijn gevolg zijn van een tumor op de hypofyse en dan noemen we het niet het syndroom maar de Ziekte van Cushing.

Syndroom van Conn

Het Syndroom van Conn is een gevolg van een overmatige aldosteron productie door de bijnieren. De nieren houden daardoor te veel sodium en water vast wat leidt tot een te hoge bloeddruk.

Adrenogenitaal syndroom

Het andrenogenitaal syndroom is een aangeboren afwijking die hyperandrogenisme tot gevolg heeft. Op jongens heeft dit als baby geen invloed, maar meisjes met deze aandoening kunnen mannelijke geslachtskenmerken ontwikkelen. Sommige meisjes ondergaan hiervoor operaties om de kenmerken te corrigeren en gebruiken hormonen om de disbalans te herstellen. Bij jongens leidt het vaak tot een zeer vroege puberteit maar uiteindelijk een geringe lengte doordat skeletale maturatie of volgroeiing van het skelet te snel is gegaan.

Bijnieren ondersteunen met supplementen

De functie van de bijnieren kan ondersteunt worden door gebruik van het biologische supplement Cytozyme Ad Bijnier. Het bestaat uit een combinatie van goede antioxidanten, erwtenmengsel (pisum sativum actiVbase) en bijnierconcentraat. Ook kun je kiezen voor AOV Adrenacomplex of Adrenal Plus van Sanopharm, waar nog diverse extra vitamines aan zijn toegevoegd.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Addison: oorzaken, symptomen, behandelingZiekte van Addison: oorzaken, symptomen, behandelingDe ziekte van Addison wordt veroorzaakt doordat de bijnierschors te weinig cortisol en aldosteron aanmaakt. De ziekte va…
Syndroom van CushingSyndroom van CushingHet syndroom van Cushing kenmerkt zich vooral door vetzucht aan de romp en aan het gelaat. De ziekte komt het mest bij v…
Ziekte van Addison: symptomen, diagnose en behandelingZiekte van Addison: symptomen, diagnose en behandelingAls de bijnierschors te weinig bijnierschorshormonen produceert, is er sprake van de ziekte van Addison. Daardoor komen…
De ziekte van Cushing bij paardenNiet alleen mensen kunnen de ziekte van Cushing krijgen, paarden, met name paarden die al enigszins op leeftijd zijn, ku…
Bronnen en referenties
  • https://www.vitaminedesk.eu/nl/product/1941/cytozyme-ad-60-tabletten-biotics.html

Reageer op het artikel "Aandoeningen van de bijnieren en ondersteunen bijnieren"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 08-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!