InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spraakstoornissen en logopedie

Spraakstoornissen en logopedie

Spraakstoornissen en logopedie Een spraakstoornis is niets anders dan problemen hebben met spreken. Men kan bijvoorbeeld de klanken niet goed vormen of men laat zelfs hele woorden of gedeeltes hiervan weg. Hierbij kan je denken aan stotteren, broddelen, afasie of abnormale modulaties. Door spraakles van een logopediste kan de spraakstoornis te hanteren zijn of zelfs verdwijnen.

Welke spraakstoornissen zijn er?

Er bestaan verschillende soorten spraakstoornissen, die grofweg ingedeeld kunnen worden in twee categorieën. Een stoornis kan ontstaan door problemen in keel en/of mond maar ook kan de oorzaak een disfunctioneren van de hersenen betekenen. Een spraakgebrek kan overigens ook later ontstaan door bijvoorbeeld een ongeluk.

Uiteraard heeft ieder spraakgebrek een andere aanpak nodig. Toch kan eigenlijk iedereen met een spraakstoornis terecht bij de logopedist. Met spraakles zijn sommige gebreken op te lossen door oefeningen. Bij andere stoornissen kan men leren in ieder geval duidelijker te gaan spreken. Resultaten zijn afhankelijk van meerdere factoren. Naast de lichamelijke functies die het spraakgebrek beïnvloeden, zijn ook de motivatie en het concentratievermogen van de desbetreffende persoon van belang.

Logopedie en vergoeding

Spraakles wordt gegeven door een logopedist. Niet iedereen kan zomaar logopedie gaan geven. Een logopedist heeft hiervoor een studie moeten volgen. Logopedie is een hbo-opleiding die je alleen in voltijd kunt volgen. Daarnaast is er ook de eis dat je zelf wel duidelijk kunt spreken! Hiervoor moet je een stem- en articulatietest doen.

Een logopedist helpt mensen die problemen hebben met hun stem, spraak en taal. Daarnaast kunnen ook mensen met gehoor en slikproblemen bij haar terecht. Omdat hierdoor vaak problemen in de sociale omgang ontstaan, wordt logopedie als noodzakelijk beschouwd. Logopedie wordt dan ook vergoed door de basisverzekering. Je moet wel een verwijsbrief hebben van je behandelend arts zodat duidelijk is dat logopedie echt noodzakelijk is. Dit kan ook gewoon je eigen huisarts zijn. Wel zal je op moeten letten of jouw zorgverzekering een contract heeft afgesloten met jouw logopedist naar keuze! Uiteraard is ook jouw eigen risico van invloed op het bedrag dat vergoed gaat worden.

Spraakles

Vaak worden kinderen op de basisschool al gescreend en indien nodig wordt er zelfs op scholen al logopedie gegeven. Bij hardnekkige problemen wordt dan doorverwezen naar een logopedist buiten school. Ook op een consultatiebureau kan men de noodzaak van logopedie al inzien. Kinderen die later gaan praten, kunnen al gebaat zijn bij spraakles. Daarnaast kunnen zelfs baby's al logopedie nodig hebben. Men noemt dit preverbale logopedie. Als de baby moeite heeft met drinken uit de borst of fles, kauwen of slikken, eten van de lepel of drinken uit de beker, dan kan deze vorm van logopedie noodzakelijk zijn.

Ook op latere leeftijd kan de noodzaak van logopedie ontstaan. Zoals na ongelukken of bepaalde ziektes, maar soms komen ook andere gebreken naar voren die tot dan toe onderbelicht zijn gebleven. Bij logopedie wordt getracht de spraakstooornis zo goed mogelijk te herstellen. Spraakles hoeft niet alleen te bestaan uit werkelijk les krijgen in het gebruik van de stem, maar ook ontspanningsoefeningen of les in ademhalen kan helpen.

Logopedie helpt dus voor allerlei vormen van spraakstoornissen en andere moeilijkheden zoals slikken en kauwen.
© 2015 - 2019 Wilcato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RyanMcGuire, Pixabay
  • http://www.medicinfo.nl/
  • http://www.carrieretijger.nl/beroep/gezondheidszorg/paramedisch/logopedist

Reageer op het artikel "Spraakstoornissen en logopedie"

Infoteur: Wilcato
Gepubliceerd: 18-09-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!