InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hyperkaliëmie: een teveel aan kalium

Hyperkaliëmie: een teveel aan kalium

Kalium is een van de belangrijke zouten die het lichaam nodig heeft voor een gezonde werking. Ook is kalium van groot belang bij de energiehuishouding voor de spieren.

Wat is hyperkaliëmie?

Hyperkaliëmie betekend letterlijk teveel kalium. Men spreekt van hyperkaliëmie als de kalium concentratie hoger is dan de referentiewaarden 3,5 - 5,0 mmol/L. Hyperkaliëmie kan verschillende oorzaken hebben.

Symptomen

Meestal worden er bij lichtere hyperkaliëmie weinig tot geen symptomen veroorzaakt. Bij een ernstige hyperkaliëmie kunnen de volgende symptomen optreden:
  • Spierzwakte
  • Hartritmeproblemen

Oorzaken van hyperkaliëmie

Voeding

Veel soorten groente en fruit bevatten kalium, zoals bananen en tomaten. gelukkig ontstaat slechts zelden een hyperkaliëmie doordat te veel kalium via het maag-darmkanaal wordt opgenomen. Het lichaam is in staat om het overschot aan kalium efficiënt uit te scheiden. Zolang er nierfunctie is.

Nierfalen

De nieren vormen de enige verdediging tegen een overmaat aan lichaams-kalium. Slecht werkende nieren zullen daarom resulteren in een stijging van het plasma-kalium. Ook kan een eventuele aansturing van de nier d.m.v. hormonen verstoord zijn, waardoor er minder kalium kan worden uitgescheiden. Tenslotte kan een hyperkaliëmie het gevolg zijn van medicatie gebruik.

Aldosterontekort

Het hormoon aldosteron stimuleert de nieren om kaliumionen via de urine uit te scheiden en de uitscheiding van natrium te beperken. Een tekort aan aldosteron zal daarom aanleiding geven tot stijging van kalium in het bloed. Een ziekte waarbij dit gebeurt is de ziekte van Addison waarbij de bijnieren niet in staat zijn om voldoende aldosteron te produceren.

Insulinetekort

Insuline, een stof die gemaakt wordt door de alvleesklier, zorgt ervoor dat glucose opgenomen wordt door de weefselcellen, bijvoorbeeld spierweefsel. Bij een tekort aan insuline is de glucoseconcentratie in het bloed dus hoog. Insuline zorgt er ook voor dat cellen kalium kunnen opnemen. Bij een tekort aan insuline, zoals bij diabetes mellitus, zal er minder kalium de cellen in worden getransporteerd, wat een hyperkaliëmie tot gevolg kan hebben.

Gevolgen van hyperkaliëmie

Doordat kalium van groot belang is bij de energiehuishouding van de spieren kan er door hyperkaliëmie spierzwakte en spierverlamming veroorzaken. Ook kan hyperkaliëmie hartritmestoornissen en hartstilstand veroorzaken.
© 2011 - 2019 Saskiac, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tekort aan maagzuur, vaak niet goed onderkendEen bekend probleem waar veel mensen last van kunnen hebben is brandend maagzuur. Bijna altijd wordt de oorzaak gezocht…
Hypernatriëmie: een teveel aan natriumHypernatriëmie: een teveel aan natriumNatrium is een van de belangrijkste zouten die nodig zijn voor een gezonde werking van het lichaam. Natrium speelt een b…
Teveel of te weinig vruchtwater in de zwangerschapTeveel of te weinig vruchtwater in de zwangerschapTijdens de zwangerschap wordt er regelmatig een echo gemaakt. Het kan voorkomen dat tijdens deze echo duidelijk wordt da…
Kalium: tekort of teveelKalium: tekort of teveelKalium is een mineraal dat het lichaam nodig heeft om de vochtbalans op peil te houden. Een tekort, maar ook een teveel…
Bronnen en referenties
  • Dr. H. J. Vermeer

Reageer op het artikel "Hyperkaliëmie: een teveel aan kalium"

Reacties

Jm Pretorius, 10-03-2016 07:43 #4
Kan een te hoog kalium je spraak aantasten?

Kimberley Pex, 12-10-2013 07:28 #3
Nu ben ik op 't punt dat alle informatie die ik krijg in ziekenhuizen, zich tegenspreken. Méér kalium en natrium ivm stoma/ minder kalium ivm nieren, Meer zout ivm verwijdering dikke darm/ minder zout ivm slechte nierfunctie, meer eiwitten ivm operaties en herstel/minder eiwitten ivm slechte nierfunctie, veel vezels dunne darmfunctie /vezelarm ivm crohnopvlammingen, meer jodium ivm infecties/géén jodiumrijk voedsel ivm euthurox. Zo nu weet ik t niet meer, ik ga weer 'n paar dagen vasten, intuitief zal dan wel iets duidelijk worden. God wat 'n ellende, in de reguliere heeft iedereen z'n eigen kleine stukje, n i e m a n d kijkt naar 't geheel. Zou fijn zijn als dat 'ns veranderde, ook samenwerking en doorspelen van dossiers naar andere ziekenhuizen. We zijn er nog LANG niet, 't enige wat je kunt doen is zelf blijven puzzelen, en zoeken. Sterkte allemaal.

Lita Wadilie, 15-05-2013 00:25 #2
Ik gebruik methotrexaat tegen reuma en losartankalium tegen bloeddruk. Nu blijkt na een lab onderzoek dat ik te veel kalium in mijn bloed heb. Kunnen de medicijnen de oorzaak zijn of iets anders en wat kan hieraan gedaan worden. Reactie infoteur, 22-05-2013
Voor deze vraag kunt het beste uw arts raadplegen.

Petra, 10-05-2012 09:09 #1
Ik had bloedgeprikt omdat ik hele zere benen had. De dokter zei dat het door te veel kalium in bloed had. Wat kunnen ze daar aan doen?

Infoteur: Saskiac
Laatste update: 26-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!