InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hypokaliëmie: een tekort aan kalium

Hypokaliëmie: een tekort aan kalium

Kalium is een van de belangrijke zouten die het lichaam nodig heeft voor een gezonde werking. Ook is kalium van groot belang bij de energiehuishouding voor de spieren.

Wat is hypokaliëmie?

Hypokaliëmie betekent letterlijk te weinig kalium. Men spreekt van hypokaliëmie als de kalium concentratie lager is dan de referentiewaarden 3,5 - 5,0 mmol/L. Hypokaliëmie kan verschillende oorzaken hebben.

Symptomen

Meestal worden er bij lichtere hypokaliëmie weinig tot geen symptomen veroorzaakt. Als dit echter wel het geval is zullen er symptomen optreden als spierzwakte, veel plassen en veel drinken. Bij een ernstige hypokaliëmie kunnen hartritmestoornissen ontstaan.

Oorzaken van hypokaliëmie

Verlies van kalium

Bij een ongelijk evenwicht tussen de inname en de uitscheiding van kalium kan er een hypokaliëmie ontstaan. Een oorzaak van verlies van kalium is braken of chronische diarree. In feite is hier sprake van te weinig kaliumopname via het maag-darmkanaal. Eeen andere belangrijke oorzaak van een toegenomen kaliumuitscheiding is gebruik van bepaalde diuretica die ervoor kunnen zorgen dat er te veel kalium via de urine verloren gaat.

Aldosteronovermaat

Het hormoon aldosteron stimuleert de nieren om kaliumionen via de urine uit te scheiden. Een teveel aan aldosteron zal daarom aanleiding geven tot daling van de concentratie kalium in het bloed. Een dergelijke situatie komt onder andere voor bij uitdroging. Belangrijke oorzaken van uitdroging zijn: te weinig vochtinname, diarree en overgeven.

Insulineovermaat

Insuline is een ander hormoon dat kalium in het bloedplasma laat dalen. Insuline zorgt ervoor dat de weefselcellen kaliumionen opnemen. Bij patiënten die een te hoge dosis insuline krijgen, zal er daarom een hypokaliëmie ontstaan.

Gevolgen van hypokaliëmie

Omdat kalium een belangrijke rol speelt in de energiehuishouding kan er spierzwakte ontstaan. Ook kunnen hartritmestoornissen, oorsuizen en slapeloosheid optreden.
© 2011 - 2019 Saskiac, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Herken en voorkom een vitamine B12-tekortHerken en voorkom een vitamine B12-tekortEen vitamine B12-tekort komt vrij regelmatig voor. Vaak hebben mensen vage klachten waarmee een dokter of arts in de eer…
Tekort aan maagzuur, vaak niet goed onderkendEen bekend probleem waar veel mensen last van kunnen hebben is brandend maagzuur. Bijna altijd wordt de oorzaak gezocht…
Hypokaliëmie: Tekort aan kalium in het bloedHypokaliëmie: Tekort aan kalium in het bloedHypokaliëmie is de medische term voor een laag kaliumgehalte in het bloed. Kalium is een mineraal (elektrolyt) in het li…
Hypernatriëmie: een teveel aan natriumHypernatriëmie: een teveel aan natriumNatrium is een van de belangrijkste zouten die nodig zijn voor een gezonde werking van het lichaam. Natrium speelt een b…
Kaliumtekort: symptomen en behandeling van tekort aan kaliumKaliumtekort: symptomen en behandeling van tekort aan kaliumDe medische benaming van een kaliumtekort is hypokaliëmie. Een kaliumtekort kan vooral optreden als je veel moet braken…
Bronnen en referenties
  • Dr. H. J. Vermeer

Reageer op het artikel "Hypokaliëmie: een tekort aan kalium"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Helen de Vette, 25-11-2015 17:26 #3
Hallo ik moet veel medicijnen slikken ivm te hoge bloeddruk maar blijkt kalium tekort… is waarschijnlijk door medicijnen die het afbreken?Toen kreeg ik dikke Voeten van die medicijnen dus… nu weer andere word er ongerust van… zou het zo graag dmv voeding enz willen oplossen… wat is uw mening?vr groeten Helen

Josien Coppoolse, 26-05-2014 12:32 #2
Hallo beste mensen,
Ik moet laxeermiddelen innemen omdat mijn darmen niet werken. Wat zou ik kunnen doen om toch gezond te blijven? Ben erg moe en mijn spieren verdwijnen. Ik ben een vrouw van 67 jaar. Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven. heb al veel vitamines gebruikt niets helpt
Vriendelijke groeten Josien Coppoolse

Vos, 02-01-2014 01:53 #1
Als ik veel vocht vast houd krijg ik bumetanide 1mg, wat dan uiteindelijk verhoogd wordt naar 4 tabletten per dag en daar naast slik ik ook 1 x dgs 100mg spironolacton. Het probleem met het slikken van bumetanide, zeker als het er 3 of 4 tbl van 1 mg is, dat ik vreselijke krampen in voeten, benen en armen krijg en me dan ook nog onmogelijk kan bewegen. De bumetanide heb ik ivm oedeem vorming in buik en benen en benauwdheid wel nodig. Ben ook copd patient. Ik slik extra kalium. Wat kan ik nog meer doen om enigszins wat minder krampen te hebben? Met vr. gr. Els Batelaan Reactie infoteur, 04-01-2014
Beste mevrouw Batelaan,

Ik vind het vervelend voor u dat u zo veel last heeft van krampen. Zelf kan ik u hier geen advies over geven. Het enige wat ik u kan meegeven is om voldoende voedingsvezels te consumeren voor een goede vochtbalans, gemiddeld 30 tot 40 gram per dag. Deze bevinden zich in producten zoals meergranen brood, volkoren pasta, havermout, bonen en fruit. Helaas kan ik u niet verder helpen met uw vragen m.b.t. medicatie. Hiervoor kunt u het beste uw arts raadplegen.

Vriendelijke groet,
Saskia

Infoteur: Saskiac
Gepubliceerd: 01-12-2011
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Aandoeningen
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 3
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Schrijf mee!