InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Revalidatie wat na een amputatie

Revalidatie wat na een amputatie

Een amputatie kan uitgevoerd worden wegens verschillende redenen. Een amputatie kan gezien worden als een verlies, een rouwproces die ontstaat na de eigenlijke operatie. Dit kan plotsklaps gebeuren door bijvoorbeeld een ongeval of ander trauma maar ook lang vooraf besproken zijn.

Oorzaken van amputatie

Een amputatie kent meerdere oorzaken die sterk uiteenlopend kunnen zijn. Volgende oorzaken zijn de meest bekende:
  • door verkeersongeval of ander plotse trauma
  • bepaalde ziektes zoals diabetes, sepsis, ...

Ongeacht de oorzaak van de amputatie en welk lichaamsdeel vraagt dit een grote aanpassing van de betrokkene. Niet alleen op lichamelijk gebied maar ook op psychisch gebied zal hij zich moeten aanpassen.

Voor de operatie

Voor de operatie zal de arts, indien het op voorhand is vastgelegd, met u de mogelijke complicaties bespreken. Tevens zal er ook bepaald worden tot op welk niveau het aangetaste lichaamsdeel weggesneden zal worden. Dit niveau zal ook afhangen van de prothese: bij een aandoening van de voet zal tot een aantal centimeters onder de knie worden geamputeerd teneinde een stabiele prothese te kunnen aanmeten. Het gebeurd ook dat bij de operatie wordt vastgesteld dat de situatie ernstiger is dan aanvankelijk werd gedacht en kan men een groter deel amputeren dan vooraf werd besproken.

Na de amputatie

Als de operatie heeft plaatsgevonden en de amputatie is uitgevoerd, begint het revalidatieproces. Hoe dit verloopt hangt af van het te amputeren lichaamsdeel en de betrokkene zelf. Allereerst zal er gestart worden met het genezingsproces van de wonde. Wellicht is deze gesloten door middel van nietjes of draadjes en zullen ze na verloop van tijd (deels) verwijderd worden. Soms wordt er geopteerd om de hechtingen deels te verwijderen opdat de wonde niet terug zal open gaan als deze niet voldoende gesloten is. Al tijdens het genezingsproces wordt er gevraagd te starten met de fysio- en ergotherapie. Deze zullen u, afhankelijk van pathologie, verschillende oefeningen geven om leren om te gaan met de nieuwe situatie. Deze kunnen variëren van evenwichtsoefeningen tot het aanleren in en uit bed te gaan. Ook zal u een prothese worden aangemeten als de stomp tot een goede vorm is gemodelleerd. Het leren omgaan met een prothese vergt eveneens oefening.

Complicaties

Zoals bij elke operatie en revalidatieproces, zijn ook hier enige complicaties mogelijk. De arts bespreekt deze met u voor de operatie. Enkele mogelijkheden hiervan zijn:
  • fantoompijn: het lijkt alsof het geamputeerde deel er nog is
  • slecht genezen van de wonde
  • moeilijkheden bij het wennen van de prothese
  • nieuwe operatie door deze complicaties

Aarzel niet om vragen te stellen aan uw arts. Het is heel normaal dat u zenuwachtig bent voor de operatie of nog met twijfels zit. Ook na de operatie staat het medisch team paraat om u met raad en daad bij te staan.
© 2011 - 2018 Armaris, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.antoniusziekenhuis.nl/1822865/1850369/Amputatie_arm_of_been.pdf
  • http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-images-surgeons-image4693849

Reageer op het artikel "Revalidatie wat na een amputatie"

Infoteur: Armaris
Gepubliceerd: 01-12-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!