InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Depressief bij kerst en nieuw: wat te doen bij "Stressmis"?

Depressief bij kerst en nieuw: wat te doen bij "Stressmis"?

Depressief bij kerst en nieuw: wat te doen bij "Stressmis"? De periode van kerst en nieuw is voor sommigen onder ons een periode van sociale verplichtingen en stress. We moeten vrolijk zijn, we worden geacht om cadeautjes te kopen en aan overvloedige feestmalen deel te nemen. Allemaal "omdat het zo moet." Om die reden kan de periode van kerst en nieuw bij mensen met aanleg voor depressie extra druk met zich meebrengen. Hierdoor kunnen gevoelens van eenzaamheid, somberheid en depressie nog versterkt worden. Tegelijk worden de korte winterdagen sowieso al niet overspoeld door veel zonlicht, waardoor een vitamine D-tekort dreigt. Voedingssupplementen met extra vitamine D kunnen dit tekort verhelpen. Bovendien kan wie bij kerst depressief is in de eindejaarsperiode terecht bij de Depressielijn. Op welke manier kunnen de feestdagen van kerst en nieuw, waarop we geacht worden net wél vrolijk te zijn, paradoxaal genoeg voor extra depressieve gevoelens zorgen?

Depressie bij kerst

Mensen die aanleg hebben voor gevoelens van somberheid, lusteloosheid en melancholie voelen deze emoties vaak verergeren in het winterseizoen, denk maar aan het winterdipje of de winterdepressie. Eens het winteruur van kracht wordt, worden de dagen gevoelig korter en donkerder. Bovendien zorgt het koude en vochtige weer voor fysieke ongemakken. De schaarste aan zonlicht maakt je sneller moe en guur weer geeft je een beklemmend, neerslachtig gevoel. Op zich zijn dit al risicofactoren om een depressie te doen verergeren.

Kerstmis of "Stressmis"?

Op het einde van december, in de periode van het jaar dat de dagen het kortst zijn, komt daar dan nog eens kerstmis bij. De sociale verplichtingen die een feest als Kerstmis met zich meebrengt, zorgen bij een heleboel mensen voor stress. Weken op voorhand heerst er al een kerstsfeer met vele lichtjes en speciale muziek die je een vals gevoel van geluk moeten geven. De traditie is ook dat je mekaar cadeautjes geeft, dus in de week vóór kerst kan je weer naar de winkel hollen om een geschenkje te verzinnen voor je geliefden. Soms wordt Kerstmis dan ook "Stressmis" genoemd, doordat al dat uitzoeken van geschenkjes stress met zich meebrengt. Bovendien kan het stressvol zijn om aan de sociale druk te voldoen, vooral omdat je wordt geacht te feesten terwijl je daar eigenlijk geen zin in hebt.

Kerst en nieuw: depressief

Sociale verplichtingen

Een feestmaal als Kerstmis is nu eenmaal een sociale verplichting waar je moeilijk onderuit kunt. Kerstmis is een familieaangelegenheid waarbij iedereen geacht wordt goedgemutst te zijn. Iemand die al depressief is kan net daarom de angst hebben om uit de toon te vallen en dat kan nog meer stress met zich meebrengen. Bovendien kan de nadruk op het "familiegevoel" extra deprimerend zijn voor mensen die alleen zijn of een geliefd persoon hebben verloren. Gevoelens van eenzaamheid en hulpeloosheid worden dan extra ervaren.

Balans opmaken

Kerst en nieuw is ook de periode dat de balans van het jaar wordt opgemaakt en dat kan wel eens ontgoochelen. Sommige mensen komen tot de conclusie dat er weer niet veel vooruitgang is geboekt in hun leven en stellen zich vragen. Gevoelens van zinloosheid, nutteloosheid en somberheid over de eigen situatie en het leven in het algemeen kunnen in deze periode dan ook de kop opsteken. Ook dit kan depressieve gevoelens verder stimuleren: je kan de indruk krijgen dat je "alweer een jaar verloren" hebt en dat er weer niks aan je leven veranderd is...

Depressielijn extra geopend tijdens de feestdagen

De periode van kerst en nieuw is dus voor veel depressieve mensen een zware periode. Niet voor niets zijn telefoonlijnen om hulp te bieden aan mensen die last hebben van depressie in de kerstdagen extra geopend. Er worden ook meer telefonisten ingezet in deze periode. Een gesprek met een van hen kan je helpen om je depressieve gevoelens tijdens de feestdagen te verzachten. De Depressielijn is te bereiken op: 0900-6120909.

Supplementen vitamine D

Vitamine D, die we vooral via zonlicht opnemen, is noodzakelijk voor een goed functioneren van lichaam en geest. Doordat de winterdagen zo kort en donker zijn kan je minder vitamine D opnemen, waardoor je je al snel minder energiek zal voelen. Gevoelens van somberheid, lusteloosheid en depressie kunnen hierdoor versterkt worden. Daarom kan het aangeraden zijn om tijdens de winter tijd door te brengen in een zonnige bestemming, waar je veel vitamine D kan opnemen. Een andere optie is om voedingssupplementen met vitamine D in te nemen om het tekort op te vangen.
Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen zijn:
  • Davitamone Viamine D Weerstand
  • Vitamine D Aquosum Druppels

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressief? Geen schande!Depressief - Het is een woord waar we niet gemakkelijk over spreken en als we verschijnselen vertonen dan willen we het…
Kerstcyclus: een periode vol feestdagenAls we het over "Kerst" hebben, denken we meestal alleen aan Eerste en Tweede Kerstdag. Er gaan echter nog feestdagen vo…
De feestdagen voor nieuw samengestelde gezinnenDe feestdagen doorkomen is niet makkelijk, en zeker niet voor de ouders van nieuw samengestelde gezinnen. Elke ouder wil…
Leuke, originele kerstwensenHet is weer bijna kerst, en met kerst versturen en ontvangen we allemaal graag kerstkaarten. Het is een teken van wederz…
Bronnen en referenties
  • http://www.depressievereniging.nl/behandeling/depressielijn/ (geraadpleegd op 12/12/2015).
  • http://www.stichtingpandora.nl/jcms/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=15&Itemid=2 (geraadpleegd op 28/04/2017).

Reageer op het artikel "Depressief bij kerst en nieuw: wat te doen bij "Stressmis"?"

Reacties

Nancy, 23-11-2017 11:46 #2
Ik heb altijd een naar en neerslachtig gevoel als de feestdagen eraan komen. Ik heb mij dit nooit zo gerealiseerd, maar sinds kort is dit mij opgevallen. Al die poeha over de feestdagen en de verplichte gezelligheid. In mijn jeugd waren de feestdagen een drama, altijd ruzie, tussen mijn ouders. Mijn vader kwam dan steevast dronken thuis en was de spanning om te snijden. Zou dit de reden zijn van mijn nare gevoelens tijdens de feestdagen? Ik ben zelf nu moeder van twee kinderen en ik vind het moeilijk om het gezellig te houden, want ik voel mij dan vreselijk gespannen, daardoor ook schuldig tegenover mijn man en kinderen.

Lisa, 02-01-2015 11:24 #1
Toen mijn kinderen eenmaal op zichzelf woonden ging ik me afvragen wat ik kon doen om me beter te voelen na 20 december. Tot dan toe vierden we op de gangbare manier Kerst en toch voelde ik me alleen. Ook ging het me tegenstaan iets aan Kerst te doen, omdat er zoveel mensen nog niet eens goed te eten hebben. Toen besloot ik om het huis niet meer te versieren, zodat het eigenlijke gewone dagen lijken. Dat werkt heel goed voor mij. Volgend jaar zet ik er wel een Kerstboompje neer om mijn kleindochter. Mijn dochter versiert haar huis heel gezellig, dus dan ga ik daar een avond naartoe met Kerst en dan komt mijn andere kind daar ook. Ik ben opgegroeid in een probleemgezin en dan stond er een Kerstboom, maar de situatie was niet anders dan anders. Het was nep-gezelligheid. Mijn ouders mòchten elkaar niet eens. Ik denk dat daar mijn tegenzin vandaan kwam. Zoals het nu gaat is het goed.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Depressieve Gevoelens
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!