InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rood vlees vergroot kans op pancreaskanker

Rood vlees vergroot kans op pancreaskanker

Voedingsdeskundigen geven je al langer de raad het gebruik van allerlei rood vlees tot een strikt minimum te beperken. Bewerkt rood vlees is nog slechter, en wordt helemaal afgeraden. Rood vlees veroorzaakt immers allerlei soorten kankers, vooral het veel voorkomende en erg agressieve darmkanker. Zweedse wetenschappers ontdekten nu dat vooral (bewerkt) rood vlees verantwoordelijk is voor het ontstaan van het moeilijk geneesbare pancreaskanker.Wat is er eigenlijk met ons rood vlees aan de hand?

Vooral een mannenzaak

De negatieve invloed van rood vlees op je gezondheid is hoofdzakelijk een mannenzaak. Zweeds wetenschappelijk onderzoek wees uit dat amper enkele sneetjes salami of een klein worstje van ocharme vijftig grammekes, je kans op het krijgen van alvleesklierkanker met maar liefst twintig procent vergroot. Erger nog, onze dagelijkse portie (rood) vlees bedraagt gemiddeld tweehonderd gram. Dat is meteen voldoende om je risico op alvleesklierkanker met ruim zestig procent te zien toenemen. Verwonderlijk genoeg toont het zwakke geslacht zich ook hier op zijn sterkt. Vrouwen mogen bij manier van spreken zoweel rood vlees naar binnen werken als ze willen, hun kans op het krijgen van alvleesklierkanker of pancreaskanker stijgt daardoor niet.

Ook roken en alcohol slecht voor alvleesklier

Het eten van rood vlees is uiteraard niet de enige risicofactor. Zowel roken als het overmatig gebruik van alcohol, zijn zo mogelijk nog schadelijker. Beiden verhogen je kans op het krijgen van agressieve pancreaskanker zelfs met 75 procent. Voeg daarbij nog eens overgewicht en zwaarlijvigheid, en je begrijpt dat je pancreas het de dag van vandaag wel bijzonder zwaar te verduren krijgt.

Stille doder

De Zweedse onderzoekers kwamen tot al deze bevindingen na een langdurig onderzoek waar in totaal ruim zesduizend patiënten met alvleesklierkanker hun medewerking aan verleenden. Kanker aan de alvleesklier is bijzonder moeilijk geneesbaar. Amper drie procent van alle slachtoffer overleven de eerste vijf jaar na de diagnose. Omdat het weinig of geen symptomen veroorzaakt , wordt alvleesklierkanker terecht een stille doder genoemd. De diagnose is niet gemakkelijk te stellen. Patiënten spreken in een eerste stadium van vage rugklachten, weinig of geen eetlust en belangrijk gewichtsverlies zonder enige aanwijsbare reden. Er wordt daarom niet altijd aan kanker van de alvleesklier gedacht. Bij het vallen van de diagnose is het in vele gevallen dan ook al te laat.

Wekelijks 500 gram vlees

Laat voortaan die grote ribstukken en entrecotes maar aan de kant. Wetenschappers stellen een wekelijkse portie van vijfhonderd gram (rood) vlees als maximumgrens, broodbeleg inbegrepen. Een vleesvrije dag inlassen kan je daarbij helpen. Je alvleesklier zal je daarvoor bijzonder dankbaar zijn.

Wat doet je alvleesklier of pancreas?

Een van de meest bekenden die recent aan de gevolgen van kanker aan de alvleesklier overleed, was Apple- baas Steve Jobs. Je alvleesklier of pancreas heeft een belangrijke functie. Je pancreas bestaat uit verschillende kleine kliertjes die onder meer instaan voor de productie van insuline en glucagon, twee hormonen die een hoofdrol spelen bij je suikerstofwisseling. Beiden houden je suikerspiegel op een gezond niveau. Je alvleesklier reageert op de hoeveelheid suiker in je bloed. Stijgt dit gehalte, dan maakt je pancreas extra insuline aan, die op zijn beurt zowel je lever als je spieren stimuleert om extra glucose uit je bloed op te nemen. Lever en spieren slaan deze glucose op onder de vorm van glycogeen, waardoor je bloedsuikerspiegel weer in evenwicht komt.

Slecht functionerende alveesklier veroorzaakt diabetes

Wanneer je pancreas te weinig glucose aanmaakt, dan resulteert dit op termijn in een of andere vorm van diabetes. Is je lichaam gevoelig aan insuline, dan kan het onmogelijk al zijn functies naar behoren uitvoeren en zal het teveel aan glucose afstaan aan je bloed. Dat veroorzaakt allerlei klachten, en op langere termijn worden lever en galblaas aangetast. Door de aanwezigheid van allerlei enzymen, zorgt je alvleesklier ook mee voor een goed werkende spijsvertering.

Tijdig problemen herkennen

Tijdig problemen met je alvleesklier herkennen, is dus de boodschap. Wordt je regelmatig geplaagd door hevige buikpijn, misselijkheid, braken en diarree dan is de kans zeker niet denkbeeldig dat er met je pancreas iets mis gaat. Komt men dan niet vlug tot een sluitende diagnose, dan is pancreatitis of ontsteking van je alvleesklier de volgende stap. Een chronsiche ontsteking in combinatie met roken ligt in vele gevallen aan de basis van kanker aan je alvleesklier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pancreaskanker (alvleesklierkanker), oorzaak en prognoseDe pancreas (alvleesklier) is een orgaan wat links in de buikholte ligt. De pancreas is een belangrijk orgaan in de spij…
Pancreaskanker; oorzaak, symptomen en behandelingPancreaskanker; oorzaak, symptomen en behandelingPancreaskanker (pancreascarcinoom), ook alvleesklierkanker genoemd, wordt helaas vaak pas opgemerkt als de tumor al in a…
Pijn aan alvleesklier of pancreas: oorzaken, symptomen, tipsPijn aan alvleesklier of pancreas: oorzaken, symptomen, tipsHeb je last van een zeurende, trekkende pijn in de bovenbuik, die soms overgaat naar de linkerzij? Dan kan een probleem…
AlvleesklierkankerAlvleesklierkankerIn Nederland krijgen er ongeveer 1500 mensen per jaar te maken met alvleesklierkankerpatiënten. Deze vorm van kanker tre…
Alvleesklier: functie en aandoeningenAlvleesklier: functie en aandoeningenDe alvleesklier heeft aan de ene kant een staart, en aan de andere kant loopt deze breed uit. De functie van de alvleesk…

Reageer op het artikel "Rood vlees vergroot kans op pancreaskanker"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 14-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!