InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wallen onder de ogen, wat kun je er aan doen

Wallen onder de ogen, wat kun je er aan doen

Wallen onder de ogen, wat kun je er aan doen We hebben soms last van wallen onder de ogen. Meestal ontstaat dit door vermoeidheid en verdwijnt het vanzelf maar er zijn ook mensen die altijd last hebben van donkere kringen of wallen onder de ogen en waarbij het niet verdwijnt.Wallen kunnen ontstaan door vochtophoping maar soms ook door vetophoping. De behandeling bij vochtophoping of vetophoping is geheel verschillend. Daarom is een goede diagnose erg belangrijk. Een gezonde levensstijl kan helpen maar niet alles voorkomen. Zijn wallen of donkere kringen te voorkomen?

Ontstaan van wallen onder de ogen

Omdat de huid onder onze ogen dunner is kunnen we de bloedvaten zien en deze zijn precies zoals onze andere aders in ons lichaam mooi blauw van kleur. Vooral in de winter kun je de donkere kringen onder de ogen bij veel mensen goed zien. Er zijn eigenlijk twee soorten wallen onder de ogen en wel door vetophoping of door vochtophoping. Het is belangrijk om hierin een onderscheid te maken.

Vetophoping wordt soms erfelijk bepaald

Wallen onder de ogen kunnen hun oorsprong vinden in erfelijkheid. Dit zijn wallen door vetophoping. Deze mensen hebben meestal een dunne huid en de ogen liggen a.h.w. in een vetlaagje. Alleen met behulp van een camouflagestick valt hier iets te verbeteren. Binnen families zie je vaak dat dit bij meerdere generaties aanwezig is.

Vochtophoping

Vochtophoping onder de ogen heeft vele andere oorzaken en deze kunnen te maken hebben met:
  • Levensstijl met stress, vermoeidheid, onvoldoende slaap, roken
  • Te droge huid onder de ogen
  • Allergie
  • Neusverstopping
  • Luchtvervuiling
  • Veroudering
  • Slechte bloedcirculatie
  • Geen volledige vertering van proteïnes.Dit komt vaak voor in combinatie met gebrek aan vitamine B6 en foliumzuur. Maar er kan ook een gebrek zijn aan vitamine C, K of B12.

Verschillende oplossingen

Naast een gezonde levensstijl die bestaat uit voldoende slaap en gezond eten is het van belang om vooral veel vis en groenten te eten. Dit zijn belangrijkste bestanddelen. Daarnaast kan men proberen om zwelling tegen te gaan door:
  • Theezakjes op de ogen te leggen. De tannines uit de thee verminderen de blauwe kleur.
  • Reinig de huid dagelijks met reinigingsmelk
  • Drink voldoende water tot 1 liter per dag
  • Drink niet teveel koffie of alcohol
  • Neem voldoende slaap
  • Eet voldoende groente en fruit
  • Gebruik veel kalium. Dit vinden we in banaan, aardappel, melk, brood, vlees en noten
  • Leg dikke schijven komkommer een half uur in de koelkast en leg ze op je ogen
  • Schijfjes aardappel kan men ook gebruiken om op de ogen te leggen
  • Lauwe watten met kamille werken verzachtend
  • Masseer je ogen door in de ooghoek te beginnen en dan langzaam het hele gebied rond de ogen masseren.

Koude schijven komkommer op de ogen leggen is al een oud middel en vooral in de zomer kan de zwelling tegen gaan.

Welke mogelijkheden biedt de esthetische kliniek

  • Botox
  • Hyaloronzuur
  • Carboxytherapie
  • Lymphedrainage

Botox

De ronde oogspier kan behandeld worden met botox. Hierdoor wordt de spier minder actief en zullen de wallen verdwijnen. Botox wordt toegepast o.a. om rimpels te laten verdwijnen en weer een gladde huid te verkrijgen.

Hyaloronzuur

Maar ook met injecties met collageen of hyaloronzuur kan men de donkere kringen opvullen waardoor ze minder goed zichtbaar worden. Dit is echter wel tijdelijk en dient door een arts te worden uitgevoerd. Hyaloronzuur is van nature in onze huid aanwezig en maakt deze veerkrachtig. Het middel wordt ook gebruikt om rimpels te verwijderen. Hyaloronzuur wordt in ons lichaam afgebroken naarmate we ouder worden.

Carboxtherapie

Daarnaast is carboxytherapie een goede mogelijkheid. Hierbij wordt gasvormige CO2 in de huid geïnjecteerd waardoor het zuurstofgehalte en de bloedstroming wordt verbeterd. Bij deze behandeling draait het om de activering van collageen rondom de ogen. Hierdoor wordt de elasticiteit van de huid verbeterd. Ook zijn er crèmes op basis van retinol. Een goede hydraterende crème of gel is noodzakelijk. Laserbehandeling is mogelijk bij een lichte huid.

Lymfedrainage

Bij lymfdrainage wordt het overtollige vocht door massage afgevoerd. Dit is een therapie die vaak wordt toegepast en met goede resultaten. Meestal als onderdeel van een complete gezichtsmassage.

Plastische chirurgie

Ook is er de mogelijkheid van een chirurgische ingreep. Dit heeft alleen zin als er sprake is van vetophoping. Hierbij wordt een insnijding gemaakt in het onderste ooglid vanaf de wimpers. Het vet wat zich heeft opgestapeld wordt weggenomen. Daarna spant men de huid wat strakker en deze wordt gehecht. Na ongeveer 2 maanden is het resultaat zichtbaar. Is er sprake van vochtophoping dan is operatief ingrijpen niet zinvol omdat de hoeveelheid vocht steeds wisselend is.
Gerelateerde artikelen
Laat die wallen verdwijnenLaat die wallen verdwijnenWallen zijn erg vervelend en ontstaan vaak door een slaaptekort en teveel drank. Gelukkig zijn er een aantal effectieve…
Schoonheidsoperatie niet zonder risicoSchoonheidsoperatie niet zonder risicoEen schoonheidsoperatie is een ingreep die bedoeld is als subjectieve verfraaiing van het menselijk lichaam. Een medisch…
Wat kost een cosmetische operatie?Bij plastische chirurgie denken wij vaak aan vrouwen die hun uiterlijk verder willen verfraaien zonder enige noodzaak, h…
Plastische chirurgie: vooral voor functieherstelPlastische chirurgie: vooral voor functieherstelDe meeste plastische chirurgie is bedoeld om mensen met aandoeningen te helpen. Hoewel de meeste mensen denken dat plast…
PIP implantatenPIP implantatenVeel mensen vinden dat er iets aan het uiterlijk van het lichaam moet veranderen. Voor deze veranderingen gaan de meeste…
Bronnen en referenties
  • Expressing yourbeauty.com
  • Hallo weekblad

Reageer op het artikel "Wallen onder de ogen, wat kun je er aan doen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 11-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!