InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is voedselallergie?

Wat is voedselallergie?

Bij voedselallergie maakt het immuunsysteem een soort vergissing: het kan onschadelijke stoffen in het eten aanzien voor een schadelijke stof. Het lichaam reageert dan door antistoffen aan te maken die de bewuste stof het lichaam uit willen werken. Nare allergische reacties zijn het gevolg, zoals galbulten, jeuk, buikkramp, flauwvallen, angsten, en zelfs de dood. Er bestaat geen wonderpil die voedselallergie kan genezen.

Falend immuunsysteem

Bij een voedselallergie lijkt het alsof het immuunsysteem overbezorgd is. Dit systeem probeert de mens te beschermen tegen gevaarlijke virussen en bacteriën, maar het kan onschadelijke substanties in etenswaren per ongeluk aanzien voor schadelijke stoffen. Daarom zet het immuunsysteem alles in werking om die stoffen zo snel mogelijk uit het lijf weg te werken. Deze overdreven reactie kan zo uit de hand lopen dat de mens eraan bezwijkt.

Voedselallergie is dus een reactie van het immuunsysteem waarbij antistoffen worden aangemaakt tegen stoffen in voedsel, zodat het lichaam die bewuste stoffen voortaan als schadelijk beschouwt. Het immuunsysteem produceert zoveel chemische stoffen (bijvoorbeeld histamine) dat het lichaam reageert met allerlei symptomen, zoals galbulten of een potentieel levensbedreigende reactie waarbij al de vitale lichaamssystemen ermee ophouden.

Voedselallergie moet niet worden verward met verschillende andere aandoeningen of lichamelijke reacties. De volgende aandoeningen hebben maar zelden te maken met allergie:
  • Voedselintolerantie. Dit is het onvermogen om bepaalde voedingsmiddelen te kunnen verteren. Dit komt bijvoorbeeld voor bij melk en tarwe. Voedselintolerantie is meestal het gevolg van een ontbrekend enzym in het spijsverteringsstelsel.
  • Voedselvergiftiging. In sommige etenswaren zitten gifstoffen of bacteriën waar de mens ziek van wordt. Ziek worden van iets wat je hebt gegeten, hoeft nog geen voedselallergie te betekenen.
  • Histaminevergiftiging. Een allergische reactie gaat altijd gepaard met de afgifte van de stof histamine. Dit veroorzaakt de nare symptomen. In sommige voedingsmiddelen (zoals aardbeien, chocolade, wijn en bier) zit genoeg histamine om verschijnselen te krijgen die lijken op allergische reacties.
  • Reactie op additieven in de voeding. msg (mononatriumglutamaat) en sulfieten veroorzaken vaak een hoop ongemak, maar dit zijn geen allergische reacties.
  • Andere kwalen. Voedselallergie wordt vaak in verband gebracht met ander kwalen zoals migraine en darmproblemen. Meestal hebben deze kwalen een ander oorzaak.

Symptomen

Als het immuunsysteem erg veel histamine begint aan te maken kunnen er allemaal nare dingen gebeuren. De vrijgegeven histamine kan invloed hebben op veel organen. Dat leidt tot de volgende veelvoorkomende symptomen:
  • galbulten, zwellingen of een jeukende uitslag
  • jeukende of opgezwollen lippen, tong of mond
  • een strak gevoel op de borst, schorheid, hoesten
  • buikkramp, overgeven, diarree of misselijkheid
  • flauwvallen, bewusteloos raken, bleek zien, blauw aanlopen, onregelmatige hartslag
  • hoesten, hijgen, moeite met ademhalen
  • angst, paniek, rillingen, zich plotseling slap voelen
  • de dood, wanneer niet tijdig medicatie kan worden gegeven

Oorzaken voedselallergie

Onderzoek wijst uit dat voedselallergieën voornamelijk ontstaan door een wisselwerking van het lichaam met voeding; het is dus een combinatie van genetica en omgevingsfactoren:
  • Je bent geboren met een genetische aanleg voor een bepaalde allergie
  • Blootstelling aan dat voedingsmiddel (zelfs bij een zeer kleine hoeveelheid) zorgt ervoor dat je immuunsysteem er gevoelig voor wordt. Het maakt antistoffen aan om dat specifieke voedingsmiddel in het vervolg aan te kunnen vallen zodra het zich weer aandient. Bij de eerste kennismaking met dat voedingsmiddel ervaart men misschien geen allergische klachten, maar het lichaam is zich op dat moment wel aan het wapenen voor de volgende confrontatie
  • Opnieuw eten van het voedingsmiddel veroorzaakt de problemen. Het immuunsysteem is gevoelig geraakt en komt in actie om het allergeen zo snel mogelijk uit het systeem te werken
© 2012 - 2019 Tronic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Allergieën: voedselallergieënZon 20 op de 100 volwassenen zeggen last te hebben gehad van een voedselallergie. Als deze 20 mensen echter medisch ond…
Voedselallergie: Vormen, symptomen en behandelingHet aantal mensen met een voedselallergie neemt toe. Voedselallergieën kunnen tijdens je leven spontaan ontstaan en veel…
Allergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingAllergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingEen van de meest voorkomende allergieën is de allergie voor eiwitten of proteïnen. Het gaat onder meer om eiwitten in ei…
Omgaan met allergieën bij kinderenOmgaan met allergieën bij kinderenAllergieen zijn erg vervelend; je moet er steeds rekening mee houden en een manier vinden om ermee om te gaan. Maar hoe…
Wat is een voedselallergie?Een allergie ie het gevolg van een overdreven reactie van het afweersysteem op een onschuldige stof. Deze onschuldige st…
Bronnen en referenties
  • Allergieen - Kraynak

Reageer op het artikel "Wat is voedselallergie?"

Infoteur: Tronic
Laatste update: 25-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!