InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een splinter onder de nagel, verwijderen, behandelen of…?

Een splinter onder de nagel, verwijderen, behandelen of…?

Een splinter onder de nagel is zo opgelopen. Even te snel langs een houten deur of stoel lopen, iets oppakken zonder dat je het goed beet hebt, er kruipt zo een splinter onder je nagel. Dit doet pijn en kan een nog veel vervelendere ontsteking veroorzaken. Gelukkig is er ook iets tegen te doen. De splinter moet indien mogelijk worden verwijderd. Meestal kun je dit zelf doen, in sommige gevallen kun je het beste even langs de huisarts. De splinter laten zitten is ook een optie, maar nooit zonder behandeling. Door de nagel te behandelen met sodawater en trekzalf kan een ontsteking worden voorkomen en wordt de nagel zachter. De splinter kan makkelijker worden verwijderd.

Laten zitten?

Laat een splinter onder je nagel nooit zomaar zitten. De splinter zal er uiteindelijk uitzweren, maar voor dit gebeurt kan er een flinke ontsteking optreden. Ook wanneer de splinter niet in de huid zit maar tussen de nagel en de huid, kan er een ontsteking optreden. Uiteindelijk zal de nagel verder groeien en de splinter eruit ‘duwen’, maar voor die tijd kunnen al veel problemen optreden.

Zelf verwijderen

De meeste splinters kun je makkelijk zelf verwijderen. Zo ook met splinters onder je nagel. Een goede voorbereiding is belangrijk, zorg dus dat je alles klaar hebt liggen voor je begint. Benodigdheden:
  • eventueel soda en warm water
  • goed pincet (puntig uiteinde, geribbeld voor goede grip)
  • nagelschaar
  • watjes of tissue om het bloeden te stoppen
  • ontsmettingsmiddel
  • eventueel trekzalf
  • pleister
Eventueel kun je de nagel eerst een kwartiertje in een warm sodabad laten weken. Giet hiervoor een flinke scheut soda in handwarm water. Houd je vinger hier in om de huid zachter te maken. Dit maakt het verwijderen van de splinter later makelijker.
Knip eerst nagel zo kort mogelijk met de nagelschaar om een betere grip te krijgen. Let hierbij wel op dat je niet de splinter mee knipt. Pak de splinter beet met het pinset en trek hem er in één vloeiende beweging uit. Op deze manier heb je de grootste kans om hem in zijn geheel eruit te trekken. Het voelt raar aan om iets onder je nagel vandaan te halen, maar laat je hier niet door afleiden, als je je grip op de splinter verliest is de kans groter dat deze breekt.
Na het verwijderen van de splinter kan er wat bloed onder de nagel vandaan lopen. Was daarom je hand met water of dep hem droog met watjes/tissues. Gebruik betadine of een ander ontsmettingsmiddel om een ontsteking te voorkomen. Eventueel kun je ook trekzalf gebruiken, als je denkt dat er nog een restant splinter onder de nagel zit. Dek de nagel af met een pleister en je bent klaar.
Was na een dag nog eens alle restanten van bloed en ontsmettingsmiddel van de vinger en controleer of de splinter ook echt helemaal weg is. Is dit niet het geval, dan kun je proberen het laatste stukje ook nog te verwijderen. Je kunt hem ook laten zitten en behandelen (zie hieronder).

Niet te verwijderen

Het is niet altijd mogelijk om de splinter (helemaal) te verwijderen. Probeer in dit geval altijd zoveel mogelijk van de splinter weg te halen.
Benodigdheden
  • Soda
  • Trekzalf
  • Pleisters
Maak twee maar per dag een oplossing van soda (flinke scheut) in warm water. Houd de betreffende vinger hier tenminste een kwartier in. Langer is altijd beter. Als het goed is, geeft dit een trekkend gevoel. Droog de vinger goed af en smeer trekzalf over de nagel. Dek het af met een pleister en laat deze zitten tot de volgende behandeling met soda. De nagel en onderliggende huid zal steeds zachter worden, de splinter verwijderen wordt makkelijker. Uiteindelijk zal de splinter er zelfs vanzelf uitvallen!

En anders?

Lukt het je niet de splinter te verwijderen of heb je veel last van de splinter dan kun je naar de huisarts gaan. Deze kan de splinter verwijderen, eventueel door een inkeping in de nagel te maken. Ook wanneer er een ontsteking op dreigt te treden is het verstandig naar de dokter te gaan.
Naar de dokter gaan is vooral aan te raden als je veel met de computer werkt. Een splinter in de nagel kan dan extra pijnlijk zijn omdat je constant typt. Ook wanneer je veel in aanraking komt met vuil en dus een verhoogde kans hebt op ontsteking kun je de huisarts vragen om de splinter te verwijderen. Denk hierbij aan in de tuin werken, waarbij grond onder de nagel kan komen.

Glassplinters of andere (niet hout-) splinters

Zit er een glassplinter onder je nagel dan is het sowieso aan te raden om naar de dokter te gaan. Deze zijn vaak moeilijker te verwijderen en kunnen en stevige hoeveelheid bloed opleveren.
© 2012 - 2019 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Splinter onder nagel verwijderen: zelf verwijderen, huisartsSplinter onder nagel verwijderen: zelf verwijderen, huisartsSplinter onder nagel is een vervelende aangelegenheid. Een splinter onder nagel komt bij zowel kinderen als volwassen vr…
Splinter verwijderen: wat kun je het beste doen?Splinter verwijderen: wat kun je het beste doen?Wanneer je met ruw hout bezig bent of in de tuin werkt, kan er ineens een splinter in je vinger komen. Deze schiet in de…
Splinter in vinger, hand of voetSplinter in vinger, hand of voetEen splinter komt het meest voor in de vinger of de hand, maar ook in de voet. Het is belangrijk dat de splinter verwijd…
Pijnlijke nagel: symptomen en oorzaken van pijn onder nagelsPijnlijke nagel: symptomen en oorzaken van pijn onder nagelsEen pijnlijke nagel of pijn onder de nagel is een hinderlijke klacht. Het kan hierbij gaan om pijn onder een vingernagel…
De behandeling van kleine ongelukjes bij kinderenDe behandeling van kleine ongelukjes bij kinderenKinderen zijn meestal actief bezig, waardoor er wel eens een ongelukje kan gebeuren. Meestal zijn dit kleine ongelukjes…

Reageer op het artikel "Een splinter onder de nagel, verwijderen, behandelen of…?"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 01-05-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!