InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ik houd veel vocht vast, hoe raak ik het weer kwijt?

Ik houd veel vocht vast, hoe raak ik het weer kwijt?

Ik houd veel vocht vast, hoe raak ik het weer kwijt? Iedereen houdt wel eens vocht vast, indien dit incidenteel voorkomt, is het niet zo erg. Het wordt echter een ander verhaal als men regelmatig vocht vasthoudt. Vooral wanneer enkels en/of voeten opgezwollen raken kan dit als erg vervelend worden ervaren. Maar hoe raakt u (een gedeelte van) al dat overtollig vocht zo snel mogelijk weer kwijt? In onderstaand artikel vindt u enkele simpele tips die u mogelijk kunnen helpen om vocht kwijt te raken.

Vocht vasthouden

Iedereen houdt wel eens een keer vocht vast, meestal merkt men er niet zoveel van en wordt het overtollig vocht er zo weer uit geplast. Toch zijn er ook veel mensen die vaak vocht vasthouden en er behoorlijk last van kunnen krijgen. Maar wat is dat nou eigenlijk, vocht vasthouden?

Indien men vocht vasthoudt, ook wel vochtretentie of oedeem genoemd, is er plaatselijk in het lichaam een opeenhoping van vocht. Dit ontstaat wanneer aanvoer en afvoer van vocht niet in balans zijn, er is dan sprake van een verstoorde vochthuishouding. Dit uit zich meestal in opgezette vingers, onderbenen, enkels en voeten. Vooral vrouwen die zwanger zijn hebben hier vaak last van maar ook mensen met spataderen kunnen vaker oedeem ontwikkelen. Bij oedeem is men vaak lusteloos en vermoeid maar het brengt ook praktische klachten met zich mee zoals schoenen die ineens niet meer passen en ringen die vingers afknellen. Vocht kan zich ook dikwijls ophopen nabij de longen waardoor men erg moe, kortademig en benauwd kan worden.

Een verstoorde vochthuishouding kan ontstaan door meerdere oorzaken, enkele voorbeelden:
  • Warm weer
  • Veel zout eten
  • Medicijn gebruik
  • Menstruatie
  • Hormonale stoornissen
  • Zwangerschap
  • Gevolg van een operatie
  • Nasleep van een ongeval
  • Hoge bloeddruk
  • Nieraandoeningen
  • Leveraandoeningen
  • Verminderde pompfunctie van het hart
  • Aandoening van lymfeklieren
Indien u regelmatig vocht vasthoudt, hoeft het nog niet betekenen dat u lijdt aan één van bovenstaande omstandigheden of aandoeningen. Een arts zal altijd de oorzaak vast moeten stellen.

Hoe weet u of u daadwerkelijk vocht vasthoudt?

Mensen die (hardnekkig) vocht vasthouden weten dit vaak al wel, maar er zijn ook mensen die af en toe of steeds vaker vocht vasthouden en er mogelijk nog niet helemaal bekent mee zijn. Hieronder vindt u enkele symptomen die kunnen wijzen op het vasthouden van vocht:
  • Sterke verschillen in lichaamsgewicht binnen een week of zelfs per etmaal.
  • Knellende ringen om uw vingers.
  • Gezwollen onderbenen, enkels en/of voeten.
  • Er ontstaat een putje in benen of enkels, na het stevig indrukken van een vinger op de huid, dat niet direct weer verdwijnt.
  • Uitpuilende voeten in schoenen.
  • Grotere schoenmaat naarmate men ouder wordt.
  • Regelmatig een harde en gezwollen buik.
  • Kortademigheid (met name bij inspanning en platliggen).
  • Voor vrouwen: herhaaldelijk pijnlijke borsten.
Indien u bekent bent met één of meerdere symptomen, hoeft dit nog niet te duiden op verstoorde vochthuishouding. Raadpleeg bij twijfel en/of langdurige klachten wel altijd uw (huis)arts.

Voorkom het vasthouden van vocht en raak overtollig vocht snel weer kwijt

Vaak wordt er gezegd: "voorkomen is beter dan genezen", dit is waar maar helaas niet altijd haalbaar. Indien er sprake is van een achterliggende medische oorzaak, is het niet altijd te voorkomen dat er vocht wordt vastgehouden. Men kan in zo'n geval wel proberen om "de schade" enigszins te beperken. Wanneer u erg vaak vocht vasthoudt, is het verstandig om, samen met een medisch specialist, de oorzaak te vinden. Ga niet zelf langdurig met allerlei verschillende middelen en technieken aan de slag om het overtollig vocht kwijt te raken.

Drink voldoende water

Het klinkt misschien erg tegenstrijdig maar wanneer u last hebt van oedeem moet men minimaal anderhalf tot twee liter water per dag drinken. Mensen hebben vaak de neiging om minder (water) te drinken uit angst om nog meer vocht vast te houden maar juist door voldoende water te drinken "spoelt" het overtollig vocht (gemakkelijker) weg. Drink geen tot weinig suikerhoudende dranken, vermijdt eveneens cafeïne-, en alcoholhoudende dranken, dit beïnvloed dehydratie van het lichaam negatief. Houdt u er niet zo van om puur water drinken? Het kan geen kwaad om blaadjes verse munt of enkele schijfjes, citroen, sinaasappel of limoen aan het water toe te voegen.

Vermijdt zout

Bij veel mensen wordt vochtretentie veroorzaakt door overmatig gebruik van zout. In veel producten die men dagelijks consumeert, zit (te veel) zout. Al deze producten samen, leveren aan het eind van de dag meestal een (te) hoge dosis zout op. Wanneer de concentratie zout in ons lichaam te hoog wordt, kunnen essentiële organen en overige vitale delen ernstig (blijvend) beschadigd raken. Om dit te voorkomen houdt het lichaam extra water vast waardoor de zoutconcentratie zal dalen. Vindt u uw eten snel flauwtjes van smaak? Probeer eens te koken met verse kruiden en voeg als smaakversterker limoen-, of citroensap toe.

Beweeg voldoende

Bij vochtretentie is lichamelijke beweging zeer belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan: fietsen, hardlopen/joggen en/of aerobics. Thuis heerlijk wild dansen of intensief wiiën zijn ook prima methodes om u lekker in het zweet te werken, want daar gaat het juist om: zweten. Door de combinatie van zweten en drinken komt een verstoorde vochthuishouding weer in balans. Het bewegen zelf stimuleert de spieren en de doorbloeding waardoor het overtollig vocht beter kan worden afgevoerd. Bent u niet zo'n fanatiek sporter of bent u niet in staat om zo intensief te bewegen? Een flinke wandeling in het park of door het bos zijn een goed alternatief. Tevens dragen kleine bewegingen ook hun steentje bij zoals trap lopen en uitgebreid het huishouden doen. Drink tijdens en na het bewegen altijd voldoende water, alleen dan zorgt u voor een goede vochtbalans.

Benen omhoog

Het is verstandig om tijdens uw nachtrust de benen iets hoger te leggen dan uw lichaam, hierdoor kan het vocht beter worden afgevoerd. U kunt dit realiseren door aan het voeteneind, onder het matras een dubbelgevouwen handdoek, dun kussentje of iets dergelijks neer te leggen. Ook wanneer u thuis op de bank zit, kan een poef of hocker verlichting geven door de benen erop te leggen. Maar u kunt ook een kussen onder uw kuiten leggen zodat uw benen hoger komen te liggen.

Baden, massage en sauna

  • Wisselbaden, koud en warm, zorgen voor een goede doorbloeding waardoor overtollig vocht beter kan worden afgevoerd.
  • Kruidenbaden kunnen ook verlichting geven. U kunt ervoor kiezen om een spa te bezoeken maar bij de drogist kunt ook homeopatische middelen vinden om uw eigen kruidenbad te maken.
  • Er zijn speciale massages die vochtafdrijvend werken, deze worden vaak gegeven in schoonheidssalons en beautycenters.
  • Tijdens een bezoek aan de sauna kunt u door het zweten ook overtollig vocht kwijtraken. Drink tijdens uw bezoek wel voldoende water, alleen zo krijgt u een goede vochtbalans.

Langdurig staan, stilzitten en reizen

Voor mensen die aanleg hebben om vocht vast te houden is het verstandig, dat op het moment ze lang moeten staan of zitten, een steunpanty of steunkousen te dragen. Steunpanty's kan men kopen in de betere warenhuizen en speciaalzaken. Steunkousen (officieel therapeutisch elastische kous, afgekort tot TEK) worden in de meeste gevallen door een arts voorgeschreven wanneer er sprake is van ernstige vochtretentie. Doordat een steunpanty/kous vanaf de buitenkant druk uitoefent, wordt het bloed sneller naar het hart gestuwd wat vochtophoping (deels) tegengaat.

Homeopathische middelen

Homeopathische middelen kunnen soms helpen om vocht af te drijven. Zo zorgt Solidago virgaurea (Nederlandse benaming: guldenroede) voor een goede vochtbalans. Lees voor het gebruik van homeopathische middelen altijd goed de gebruiksaanwijzing en overschrijdt nooit de aanbevolen dosering.

Wat u beter niet kunt eten en/of drinken

Zout is een grote boosdoener wat betreft het vasthouden van vocht. In veel producten zit erg veel zout, met name kant- en klaarmaaltijden staan hier bekent om. Er wordt extra zout aan de gerechten toegevoegd zodat de producten langer houdbaar zijn. Ook wordt zout gebruikt als (een goedkope) smaakversterker. De volgende producten bevatten erg veel zout, wanneer u aanleg hebt om vocht vast te houden is het verstandig om ze met mate te consumeren:
  • Soep uit een pakje, vooral de éénkops varianten
  • Sauzen
  • (Diepvries)pizza
  • Gezouten nootjes
  • Frisdrank
  • Kaas
  • Taart
  • Schepijs
  • Bouillonblokjes
  • Spek
  • Snacks

Plaspillen

Plaspillen zijn medicijnen, zoals de naam al zegt, pillen waarvan men moet plassen. Doordat men vaker en meer moet plassen dan "normaal" verliest men overtollig vocht waardoor opgezwollen enkels en voeten verdwijnen. Plaspillen zijn alleen verkrijgbaar op doktersrecept en worden alleen bij ernstige klachten voorgeschreven. De medische term voor plaspillen luidt diuretica.

Tot slot

Raadpleeg bij langdurige aanhoudende ernstige klachten altijd uw (huis)arts, vochtretentie kan namelijk een symptoom zijn van een onderliggende ziekte.
© 2012 - 2018 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vocht vasthouden: wat kun je er tegen doen?Vocht vasthouden: wat kun je er tegen doen?Het kan zijn dat je een ring plotseling niet meer past, of dat je enkels opgezwollen zijn. Toch weet je zeker dat je nie…
Oedeem, vochtophopingOedeem is een overmatige ophoping van vocht. Dit zit in het weefsel tussen de cellen van het lichaam in. Het ontstaat do…
Oedeem tijdens de zwangerschapElke zwangere vrouw heeft wel eens last van één of andere kwaal. Eén van die kwalen kan oedeem zijn. Op zich onschuldig,…
Dikke en opgezwollen voeten vormen een lastige kwaalDikke en opgezwollen voeten vormen een lastige kwaalVeel mensen hebben regelmatig last van dikke en opgezwollen voeten. Dit is een lastige kwaal waar men echt veel hinder v…
Waarom te zout eten slecht voor je gezondheid isTe veel zout in je eten is ongezond, we weten het allemaal. Maar zout heeft ook goede functies voor je lichaam. Zo wordt…
Bronnen en referenties
  • www.dokterdokter.nl
  • www.wikipedia.nl
  • www.gezondheidsnet.nl

Reageer op het artikel "Ik houd veel vocht vast, hoe raak ik het weer kwijt?"

Reacties

Gerda, 12-09-2018 11:42 #13
Hallo, heb een vraag, gebruik medicijnen voor epilepsie, en van af die tijd, vanaf mijn 16, hou ik in de zomer veel vocht vast in mijn voeten, wat kan ik er tegen doen, medicijnen achterwege laten is geen optie, drink veel water, maar wat meer te doen?

met groet

Picavet, 03-07-2018 14:15 #12
Ik houd vocht vast in benen en buik, ik heb in huis blasecare capsules a 750mg met cranberry en D-mannose. Is dit nu goed of juist niet. Er staat bijna niets bij

Dennis, 13-10-2016 18:06 #11
Heb al jaren de symptomen met gevolg vermoeidheid en kortademigheid, slik elke dag een furosymide pil van 40 mg, helpt wel, maar mijn huisarts adviseerde juist om niet meer dan 1 tot 1,5e liter vocht per dag te gebruiken, en zo zoutloos mogelijk eten!

Liarijkee, 05-06-2016 08:56 #10
Ik heb een vraag.ik ben op 13 mei jl geopereerd.aan mijn linker been.de bloed vaten nu heb ik een vraag.mijn been is vanaf mijn knie tot mijn voet opgezwollen nu las ik over plas tabletten.een steun kous tot aan de lies heb ik wel.maar schuurd erg over de wonden heen.wat pijnlijk is.ik drink nu sinds kort veel water maar moet juist niet afvallen ivm nog iets te weinig onder gewicht.nu is mijn vraag zou het dan raad zaam zijn om aan huis arts plas tabletten te vragen.en moet ik veel in beweging blijven ondanks vocht in mijn been.met vg lia rijkee Reactie infoteur, 06-06-2016
@Ria,
Het is verstandig om contact op te nemen met uw specialist of huisarts. Hij/zij kan u passend advies geven.
MvG El-Ja

Suzy, 25-03-2016 10:39 #9
Ik hou door het gebruik van Lithium enorm veel vocht vast, en daar moet ik ook nog genoeg zout bij eten ivm het risico op lithium vergiftiging. Ik word er gek van :(

Jrta, 30-12-2015 02:18 #8
Ik drink zeer veel water per dag soms 2,5 -3 liter heb vaak een harde of opgezwollen buik en moet zeer veel kleine beetjes plassen. Het groot toilet is soms een probleem is dit alles door vochtophoping? Ik ben ook wat bijgekomn dat ik niet weet hoe xs

Arie, 21-09-2015 15:43 #7
Ik heb er ook ongelofelijk last van, som 3 kilo zwaarder dan de andere dag. Aangezien het bij mij door de hormoonbalans komt drink ik gewoon bijna niets meer en dat werkt prima. Drink ik normaal, dan blaas ik op en moet ik 's nachst letterlijk 20x naar de wc om 2 liter vocht uit te plassen. Dus ik drink nu max 1 liter vocht vocht op een dag en geen problemen. Ik had altijd al last van vocht vasthouden, zelfs toen ik nog geen 10 jaar was

Hr Th Hisken, 27-08-2015 22:28 #6
Vraagje: ik kreeg van mijn cardioloog te horen dat ik minder vocht tot mij moest nemen omdat er vocht achter het hart zit en aangezien ik ook diabetes 2 heb drink ik gemiddeld 2 liter vocht per dag. Dit moet ik naar beneden brengen nu lees ik dat men veel moet drinken. Wie heeft er nu gelijk? Is allemaal wel verwarrend, wie heeft er een passend antwoord?

Ria, 02-08-2015 15:35 #5
Ik ben al een paar weken erg moe wat benauwd.
Vanochtend zag ik zomaar in een nacht bijna 1/1/2 kilo erbij.Ik ben meer benauwd met inspanning.
Nog nergens aan gedacht maar vond het wel vreemd heb ik nu n opgezet gezicht en handen.

Groet Ria

Carolien, 21-02-2015 18:32 #4
Ik heb afgelopen dinsdag een opperatie ondergaan. En meteen de dag erop was k 3 kilo aangekomen… Ik denk "hoop" dat het vocht is. Kan dit en wat kan k eraan doen? Het zit vooral in beide benen en m'n buik Reactie infoteur, 22-02-2015
@Carolien,
Het kan heel goed vocht zijn. Indien deze klacht aanhoudt kunt u het beste contact opnemen met uw arts. Hij of zij kan u vertellen of het normaal is en wat u er aan kunt doen.
MvG El-Ja

Takaharu (infoteur), 20-07-2014 21:43 #3
Eeen van de beste natuurlijke middelen om lichaamsvocht kwijt te raken zonder chemische middelen is door een thee te maken van de bloemen van de"beroemde" Taraxacum officinale die overal in Nederland en Blegië in het wild te vinden is. 3 koppen thee per dag. De plant is ook volledig eetbaar, de bladeren in een salade en je hebt een natuurlijke vocht regulatie.

Groeten, Peter

Anoniem, 31-05-2014 18:37 #2
Ik ben er mee naar de huisarts geweest. Die zegt niet te weten hoe het kan omdat ik over mijn hele lichaam vocht vasthoud.
Volgens de huisarts heeft het geen onderliggende oorzaak, anders zou het zich uiten op 'één plek inplaats van het hele lichaam, zo zegt de huisarts. Ik drink veel, eet weinig zout, moet voldoende naar het toilet met grote plassen, beweeg dagelijks, en eet gezond. Ik ben ten einde raad. Heb pijn aan mijn enkels en handen, kan geen ringen meer dragen en met warm weer pas ik mijn broeken niet eens. Ik woon nu in jumpsuits en grote jurken omdat ik de meeste kleren niet eens pas. ik hou zo'n 5 kilo aan VOCHT vast. Mijn vetmetabolisme is iets te hoog, ben ik mee bezig maar dit is duidelijk vocht!

Helga Kroeze, 20-04-2014 23:17 #1
Ik had ook dikke benen en enkels. Moest van de huisarts naar OIM voor steunkousen. Achteraf dronk ik volgens de huisarts te veel water. toen ben ik veel minder water gaan drinken.Alleen beker melk glas uitgeperste sinaasappel 2 kopjes koffie 'smiddags warm eten 1 kop thee 2 koppen thee 1kopje koffie en 1glas water.Mijn benen en enkels zijn een stuk dunner geworden en hoef geen steunkousen te dragen. Daarom verbaas ik mij dat dat jullie schrijven om zoveel water te drinken.
P.S Ik dronk per dag zo'n 2 liter water.
VR. groeten Helga Kroeze.

Infoteur: El-ja
Gepubliceerd: 07-06-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!