InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat kun je doen tegen een zonnesteek?

Wat kun je doen tegen een zonnesteek?

Wat kun je doen tegen een zonnesteek? Zodra het in Nederland een paar dagen mooi weer is met volop zon trekken veel mensen naar buiten. Lekker actief zijn in het mooie weer, maar dit kan goed verpest worden door een zonnesteek. Een artikel met alles over een zonnesteek. Wat is een zonnesteek? Wat kun je tegen een zonnesteek doen?

Wat is nou een zonnesteek?

Een zonnesteek komt voor tijdens langere periodes van warmte. Dat wil zeggen veel zonnestraling en temperaturen van boven de 25 graden Celsius. Een zonnesteek geeft aan het lichaam de informatie dat het oververhit is, dit heeft de volgende oorzaken:
  • Teveel blootstelling aan zonlicht en aan een hoge temperatuur
  • Zweten door inspanning (sport/werk)
  • Te weinig vocht

Door de hoge temperatuur en veel straling van de zon, raakt het lichaam door inspanning oververhit. Het gedeelte in de hersenen dat zorgt voor de regulatie van de lichaamstemperatuur raakt van slag. Daarnaast verlies je door overmatig zweten benodigde zouten en vocht in je lichaam en kun je je slap gaan voelen. Als de lichaamstemperatuur nog verder gaat stijgen dan kun je verward raken en zelfs een flauwte krijgen.

Wat zijn de symptomen van een zonnesteek?

De symptomen van een zonnesteek zijn in twee groepen te verdelen. De eerste groep bevat symptomen die je krijgt voordat je daadwerkelijk een zonnesteek hebt. De tweede groep symptomen is van de daadwerkelijke zonnesteek. Heb je symptomen uit de eerste groep? Neem dan snel maatregelen om erger te voorkomen. Symptomen uit de eerste groep zijn:
  • Beginnende hoofdpijn, druk op je slapen
  • Veel en duidelijk overmatig zweten
  • Je flauw voelen, slap zijn
  • Weinig energie meer hebben
  • Spierkrampen

Heb je een combinatie van bovenstaande klachten? Dan ben je er nog op tijd bij om een zonnesteek te voorkomen. Neem de maatregelen in acht ter voorkoming van een zonnesteek. Ga direct uit de zon en doe rustig aan op een koele plek. Probeer je zout- en vochtbalans zo snel mogelijk te herstellen. Vermijd dranken die vocht uit het lichaam onttrekken, zoals alcoholische dranken en koffie. Neem je geen maatregelen in acht? Dan kun je symptomen krijgen uit de tweede groep:
  • Flauwvallen
  • Verward zijn
  • Zware hoofdpijn krijgen
  • Problemen met de coördinatie van je lichaam
Bij deze symptomen moet je zo snel mogelijk op een koele plek gebracht worden met zo weinig mogelijk inspanning. Een ernstige zonnesteek kan je zelfs bewusteloos maken!

Wanneer moet je naar de huisarts met een zonnesteek?

Heb je ernstige symptomen van een zonnesteek en ook andere lichamelijke problemen dan is het raadzaam om bij een huisarts het probleem voor te leggen. Bij een ernstige zonnesteek kan overwogen worden om de patiënt in het ziekenhuis op te laten nemen en door middel van een infuus met vocht en zouten de patiënt weer op de been te krijgen. Probeer vooral de persoon met en zonnesteek niet te laten lopen, maar zorg ervoor dat een EHBO of huisarts bij de patiënt komt. Meestal heb je een dag flink last van een beginnende zonnesteek.

Wat kun je doen als je denkt dat iemand een zonnesteek heeft?

Heb je het vermoeden van een zonnesteek? Of zie je iemand in de omgeving die klachten heeft? Grijp dan zo snel mogelijk in om erger te voorkomen! Voorbeelden van acties zijn:
  • Bij ernstige klachten, schakel zo snel mogelijk iemand in van EHBO of een huisarts
  • Probeer de persoon naar en koele, schaduwrijke en rustige plek te brengen
  • Laat de persoon de hele tijd kleine slokjes water drinken
  • Trek zoveel mogelijk overbodige kleding uit zodat het lichaam af kan koelen
  • Maak de kleding herhaaldelijk nat met koud water

Wat kun je doen om een zonnesteek te voorkomen?

Een bekend gezegde luidt: Voorkomen is beter dan genezen. Dat slaat ook zeker op een zonnesteek. Wat kun je allemaal doen om een zonnesteek te voorkomen? Nou best veel! Ga in ieder geval goed voorbereid op pad als het mooi weer is.
  • Smeer je goed in met zonnebrandcrème en herhaal dit de hele dag
  • Neem genoeg water mee en drink regelmatig kleine slokjes
  • Zorg bij inspanning dat ook je zouten worden aangevuld (chips, zout dropje)
  • Bedek je lichaam als er teveel straling is en als de zon op het hoogste punt is
  • Draag een pet, een zakdoek in de nek en een zonnebril om je hoofd te beschermen tegen de zon
  • Rust bij inspanning goed uit bij voorkeur in de schaduw
  • Ga bij de eerste zonnestralen in de lente niet teveel in de zon, bouw het langzaam op en wissel af met de schaduw
  • Ga niet overactief te werk, maar beweeg loom en rustig

Geniet van de zon, maar doe dat met mate!
Gerelateerde artikelen
Informatie over een zonnesteekInformatie over een zonnesteekNaast verbranding door de zon is er nog een ander onplezierig gevolg van langdurig zonnen: de zonnesteek. Het lichaam ve…
Een zonnesteek (heliosis)Een zonnesteek (heliosis)Een zonnesteek ontstaat meestal door het verlies van zout en vocht. Als je te lang in de zon zit en de temperatuurstijgi…
Wat te doen bij een zonnesteek of zonneslag?Wat te doen bij een zonnesteek of zonneslag?Warme zomerse dagen waar de temperaturen stijgen en de zon krachtig aan een onbewolkte hemel schijnt kan iedereen die on…
Wat te doen bij een zonnesteek?Een zonnesteek is een aantal ziekteverschijnselen als gevolg van een teveel aan warmte en zonnestraling op hoofd en nek.…
Hoe kun je een zonnesteek voorkomen en genezen?Hoe kun je een zonnesteek voorkomen en genezen?Wie houdt er nou niet van de zon? Het is zo heerlijk om lekker te luieren aan het strand tijdens een zonnige dag. Bruin…

Reageer op het artikel "Wat kun je doen tegen een zonnesteek?"

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 31-05-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!