InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe herkent u Chlamydia?

Hoe herkent u Chlamydia?

Hoe herkent u Chlamydia? Chlamydia is een seksueel overdraagbare aandoening, waarvan de symptomen vaak slecht te herkennen zijn. Omdat de bacterie in het lichaam opstijgt via de urine- en eileiders bestaat de kans dat er onherstelbare schade wordt aangericht. Het kan resulteren in onvruchtbaarheid! Hoe herkent u Chlamydia en hoe wordt het behandeld?

Chlamydia

Snel medische hulp

Middels geslachtsgemeenschap kunnen personen elkaar met de Chlamydia bacterie besmetten. Gewoonlijk zitten de bacteriën in de slijmvliezen en blijft het besmettelijk tot het met de juiste medicijnen is behandeld. Een tijdige behandeling voorkomt uiteraard veel ellende, omdat de aandoening de neiging heeft om steeds verder het lichaam binnen te dringen. Zo kan via de urinebuis de bijbal worden geïnfecteerd met alle gevolgen van dien. Herkent u Chlamydia dan is het noodzaak dat u snel medicijnen krijgt toegediend. Met een lichte antibiotica kuur bent u snel van de symptomen af. Ook uw partner dient dan te worden behandeld. Wat zijn zoal de symptomen van de aandoening?

Opstijgen infectie geeft schade

Chlamydia zorgt voornamelijk voor inwendige ontstekingen en kan het lichaam daarbij ook diep penetreren. De aandoening verspreidt zich via de urinebuis en heeft effect op de teelbal, baarmoedermond en eileiders. Probleem is dat het veelal lang duurt voordat een Chlamydia aandoening wordt herkend, omdat de geïnfecteerde weinig tot niets merkt. Dringt de infectie verder in het lichaam dan neemt de schade door opstijging toe. Dit geldt zowel voor de man als vrouw. Hoe herkent u de infectie?

Vrouwelijke symptomen chlamydia

Omdat Chlamydia zonder symptomen kan opstijgen in het lichaam kan de infectie de eileiders aantasten. Dit kan de volgende verschijnselen opleveren:
  • geen herkenbare klachten;
  • pijnlijk plassen, buikpijn en pijnlijke gemeenschap;
  • verlies van bloed terwijl het niet de menstruatie periode is;
  • andere of vermeerderde afscheiding;
  • koorts gecombineerd met onderbuikpijn.

Omdat de eileiders bij de opstijgende infectie ook ontstoken geraken, kan dit bij niet tijdige behandeling schadelijk zijn voor de vruchtbaarheid. De eicellen kunnen daardoor moeilijk of niet passeren. Dit betekent dat de vrouw onvruchtbaar wordt door Chlamydia. Raakt de vrouw besmet tijdens het zwanger zijn dan is goede behandeling noodzakelijk, omdat de aandoening overdraagbaar is naar het ongeboren kind.

Mannelijke symptomen

Mannen hebben duidelijk veel minder klachten bij een Chlamydia infectie. Een frequent symptoom is dat er uit de plasbuis in de ochtend een afscheiding komt. Dit is een waterig vloeistof en kan wittig van kleur zijn. Minder vaak komt het voor dat er pijn bij het plassen is. Omdat de aandoening dermate slecht herkenbaar is, kan de infectie opstijgen in het lichaam via de urineleider. Dit kan leiden tot bijbalontsteking en is zeer pijnlijk. Ook kan de prostaat geïnfecteerd worden, waardoor verhoogde temperatuur, pijn en plasproblemen ontstaan.

Goede behandeling met snelle werking

In principe valt Chlamydia eenvoudig te behandelen met een antibiotica kuur. Het is echter zo dat er niet te lang moet worden gewacht met de behandeling. Daar schuilt dan ook het probleem. Bij veel mensen zijn de symptomen niet helder genoeg, waardoor met de infectie wordt doorgelopen. Heeft u twijfels omtrent een infectie laat u dan snel onderzoeken met een uitstrijkje, zodat snel kan worden vastgesteld of u geïnfecteerd bent. Met de antibiotica kuur bent u snel van de klachten af, echter onherstelbare schade kan reeds het lichaam zijn aangedaan. Ook het drinken van zuiverende brandnetelthee helpt bij ontstekingen naast de behandeling gegeven door de arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Chlamydia

Reageer op het artikel "Hoe herkent u Chlamydia?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA's
Medische informatie…
Schrijf mee!