InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe loopt u genitale wratten op?

Hoe loopt u genitale wratten op?

Hoe loopt u genitale wratten op? Genitale wratten is een uiterst besmettelijke aandoening, waartegen een condoom onvoldoende bescherming biedt. De wratten zijn klein maar gegroepeerd en kunnen langdurig aanwezig zijn. Het wordt altijd als zeer onprettig ervaren, juist vanwege de esthetische aanblik. Hoe loopt u deze seksueel overdraagbare aandoening op en wat kunt u er verder aan doen?

Genitale wratten

Wratgroepjes

Het hebben van genitale wratten valt onder de noemer seksueel overdraagbare aandoeningen, oftewel het is een SOA. Indien er sprake is van een besmetting, dan vormen op de geslachtsdelen en eventueel bij de anus groepjes kleine wratten. De grootte varieert daarbij van één tot vijf millimeter. Vaak komen de wratten voor in groepjes, waardoor de huid er besproet en vergroeit uitziet. Hoe besmettelijk is deze aandoening en wat kunt u verder doen indien u genitale wratten oploopt?

Manier van overdracht

Heeft u een partner met deze aandoening dan wordt het tijd om de huisarts in te schakelen voor verdere informatie aangaande het voorkomen van verspreiding. Het is namelijk een uitermate besmettelijke aandoening veroorzaakt door een virus en kan worden overgedragen door:
  • onbeschermde geslachtsgemeenschap. Let wel het dragen van een condoom biedt bescherming, echter die bescherming is tegen genitale wratten niet honderd procent. Daar waar het condoom ophoudt kunnen de viruscellen ook aanwezig zijn;
  • aanraking met de handen, waarna het eigen geslachtsdeel wordt besmet;
  • in aanraking komen met doeken en kleding, welke reeds door de besmette persoon zijn gebruikt.

Direct of indirect kan dus de aandoening worden overgedragen van mens op mens.

Waar verschijnt de aandoening?

Bent u besmet dan heeft u de wratten niet direct. Het kan één maand tot op een halfjaar duren voordat de eerste wratten ontwikkelen. Veelal is het zo dat de aandoening storend is om te zien. Daarnaast kunnen de volgende symptomen voorkomen:
  • het hebben van pijn en jeuk door een geïrriteerde huid;
  • het kan een warm tot heet gevoel op de huid geven, omdat de huid iets samentrekt en de bloeddoorstroming iets trager en moeizaam verloopt;
  • het hebben van afscheiding uit de plasbuis of vagina.

Gewoonlijk vormt de aandoening bij de mannen op de penis, balzak, bij de plasbuis en eventueel rond de anus. Bij vrouwen verschijnen ze rond de schede ingang en eventueel rond de anus. Ook kunnen de wratten bij de vrouw inwendig voorkomen in de schede en bij de ingang van de baarmoeder.

Behandeling genitale wratten

In principe hebben de wratten naast voorgaande symptomen geen aanvullende nadelige effecten. Ze hoeven niet perse behandeld te worden, omdat de aandoening met de tijd verdwijnt. In twintig procent van de gevallen is de aandoening in drie maanden verdwenen, echter bij tachtig procent in een periode van twee jaar. Heeft u genitale wratten op een zeer ongemakkelijke plek zitten, dan kunt u overwegen om de wratten te behandelen met podofylline of een anti-wratcrème. Volg daarbij de instructies van de huisarts, omdat u deze behandelmethoden slechts beperkt kunt blijven gebruiken. Let wel dat u deze behandeling niet gedurende zwangerschap toepast. Naast deze behandelmethoden kunt u de wratten ook laten aanstippen in het ziekenhuis met stikstof of zelf aanstippen met Condyline. Ongeacht of de wratten zijn verdwenen blijft u een bron van infectie, omdat het virus nog aanwezig is. Daarnaast is het doeltreffend om groene thee extract of tinctuur te gebruiken om het te behandelen.

Noodzaak partners waarschuwen

Genitale wratten zijn uitermate besmettelijk. Zodra het virus is opgelopen, komt men er moeizaam vanaf. De symptomen kunnen met de tijd minder worden. Het is altijd noodzaak om partners te waarschuwen dat u mogelijk de aandoening verspreidt indien het tot aanraking of geslachtsgemeenschap komt. Ook het gebruik van een condoom is geen zekerheid in deze. Uiteraard is het inlichten van vroegere partners niet nodig. Verdere verspreiding moet uiteraard worden voorkomen. Zorg ervoor dat u bij het verschijnen van de aandoening u verder laat onderzoeken voor andere seksueel overdraagbare aandoeningen, omdat verschillende SOA’s tegelijkertijd overgedragen kunnen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besmetting met Genitale wrattenBesmetting met Genitale wrattenJaarlijks worden binnen Nederland 25.000 mensen besmet met Genitale wratten ofwel het HPV virus. Dit is goed voor een tw…
Genitale wratten: symptomen, oorzaak en behandelingGenitale wratten: symptomen, oorzaak en behandelingGenitale wratten symptomen zijn wratten rond de geslachtsorganen of anus en jeuk of een branderig gevoel en soms pijn. B…
Wat zijn genitale wrattenWat zijn genitale wrattenMensen die weinig wisselende seksuele contacten hebben en veilig vrijen hebben minder kans op genitale wratten. Deze wra…
Beauty: WrattenWratten zijn ontsierend, ongewenst en soms zitten ze op plaatsen waar ze irriteren. Meestal laten we de wrat weghalen, o…
SOA en voorbehoedsmiddelenSOA en voorbehoedsmiddelenAls mensen van elkaar houden, of die nu man en man, vrouw en vrouw of man en vrouw is, verlangen ze naar seksualiteit, i…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Genitale_wrat

Reageer op het artikel "Hoe loopt u genitale wratten op?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA's
Medische informatie…
Schrijf mee!