Homeopathie bij hoesten

Homeopathie bij hoesten Hoesten is een beschermende reflex van de luchtpijp. De luchtpijp staat erom bekend dat deze alles wat irritatie oplevert probeert te verwijderen. Dat kan ingeademd stof zijn, maar ook slijm vanuit longen of neus, dat bij een verkoudheid de luchtpijp prikkelt. Hoest komt vaak voor als symptoom van griep, bij longziekten, bij rokers of bij nervositeit. Homeopathische middelen zijn zeer geschikt bij normale, droge en losse hoest. Homeopathische geneesmiddelen als hoestdrank en Tussistin tabletten of siroop worden veelvuldig ingezet om hoesten te verminderen.

Hoest

Hoest is geen ziekte, maar een symptoom van een aandoening; de oorzaak van die aandoening moet behandeld worden om de hoest kwijt te raken. Als de hoest gepaard gaat met hoge koorts, wanneer er bloed in het opgehoeste slijm zit, of wanneer er sprake is van ademhalingsstoornissen (kortademigheid, pijn op de borst, piepende ademhaling) wordt er aangeraden om een arts of deskundige te raadplegen.

Wat kunt u zelf doen?

Door veel te drinken blijft de keel soepel en hebt u minder last van hoestprikkels. Rook niet en vermijd rokerige ruimten. Zorg voor voldoende frisse lucht. Als de hoest een symptoom is van verkoudheid of een andere luchtwegontsteking, houd dan de hand voor uw mond bij het hoesten. Zo voorkomt u dat u anderen besmet.

Algemene homeopathische middelen

Als de hoest niet specifiek droog of los is kan er gekozen worden voor een algemeen homeopathisch middel. Deze natuurlijke middelen bestrijden de irritatie in de keel.

Hoofdmiddel voor volwassenen

Voor volwassenen kan er gekozen worden voor Tussistin tabletten of zuigtabletten en Tussistin siroop of suikervrije siroop. De siroop verlicht de hoestprikkel en zorgt er voor dat de slijm meer loskomt. Voor diabetespatiënten kan er gekozen worden voor de suikervrije siroop. De tabletten werken naast verlichtend ook pijnstillend en ontstekingsremmend.

Hoofdmiddel voor kinderen

Voor kinderen is er speciaal Tussikind. De homeopathische siroop helpt tegen heesheid, vastzittende hoest en kriebelhoest bij kinderen tot zes jaar. Het vermindert de hoestprikkel en voorkomt dat er meer slijm ontstaat bij vastzittende hoest. Daarnaast werkt het middel ook licht pijnstillend en remt het ontstekingen.

Droge hoest/kriebelhoest

Bij een droge hoest wordt er geen slijm opgegeven. Een korte, droge hoest ontstaat vaak doordat men bij koud weer buiten is geweest zonder voldoende beschermende kleding. Het kan veroorzaakt worden doordat de luchtwegen worden geïrriteerd, bijvoorbeeld in rokerige ruimten of door droge lucht (in huizen of kantoren met centrale verwarming kan de lucht bijvoorbeeld erg droog worden). Er ontstaat een kriebel, die we door kuchen of hoesten proberen kwijt te raken.

Homeopathie bij droge hoest

Hier volgt een aantal geneesmiddelen die specifiek helpen bij een droge hoest

Hoofdmiddel bij een droge hoest

Bij een droge, krampachtige kriebelhoest die gepaard gaat met heftige hoestbuien kan het homeopathische middel Tussistin druppels worden ingezet. Deze druppels heffen de kramp op en werken ontstekingsremmend in de luchtwegen. Ook zal het er voor zorgen dat de ontstekingen van de bronchiën afnemen. Dit middel bevat per 100g: Belladonna D3 10 g, Coccus cacti D2 10 g, Cuprum aceticum D3 10 g, Drosera rotundifolia Dl 1 0 g, Mephitis putorius DS 10 g, ethanol/aqua ad 100g en heeft een alcoholgehalte van 57%. Het middel is ongeschikt voor kinderen. Tussikind is hiervoor speciaal ontwikkelt.

Droge hoest met pijn

Bij een droge, holle hoest met stekende pijn die erger wordt door bewegen kan Bryona D6 is tabletvorm worden ingezet. Kenmerkend voor deze hoest is dat de patiënt veel dorst heeft naast de hoestsymptomen. Dit middel kunt u van het merk VSM kopen in Nederland en België.

Bij kriebelhoest

Bij kriebelhoest met kuchen en het vaak schrapen van de keel, waarbij de symptomen erger worden door kou, kan het homeopathische middel Phosphorus D6 worden gebruikt. Deze druppels worden ingezet bij heesheid en droge hoest en bij mensen die een prikkel of kriebel ervaren in de luchtpijp. De druppels werken ook positief bij bloedingen in de mond.

Bij schraaphoest

Bij een schraaphoest met droge keel en heesheid dat samengaat met een beklemmend gevoel op keel of borst, kunt u Spongia Tosta D6 gebruiken. Deze tabletten zorgen ervoor dat het beklemmende gevoel op de keel of borst verdwijnt en bestrijdt de symptomen van de heesheid. Een combinatie van een algemeen middel en deze tabletten geeft het beste effect.

Losse hoest

Bij een losse hoest wordt er gemakkelijk slijm opgegeven. De slijmvliezen in de luchtwegen zijn opgezwollen en produceren meer slijm dan gewoonlijk. Een losse hoest is meestal het gevolg van een ontsteking van de luchtwegen, bijvoorbeeld verkoudheid.

Voeding en losse hoest

Tip: bij losse hoest geen zoete melkproducten gebruiken (melk, vla, ijs) aangezien deze de slijmvorming verder stimuleren. Zure melkproducten (karnemelk, yoghurt) kunnen wel worden genuttigd.

Homeopathie bij losse hoest

Hier volgt een aantal geneesmiddelen die specifiek helpen bij een losse slijmhoest.

Heftige hoestbuien

Bij heftige hoestbuien, die soms leiden tot braken of braakneigingen, waarbij men het slijm hoort ‘reutelen’ wordt het natuurlijke middel Ipecacuana D6 gebruikt. Dit middel is niet in de winkels te verkrijgen. U kunt het wel online bestellen. Dit middel wordt al sinds de 17e eeuw gebruikt om de losse hoest te bestrijden.

Taai, dradering slijm

Als de hoest samengaat met een taai en draderig slijm en als deze verergert door kou, kan het middel Kalium bichromicum D4 worden gebruikt. Deze tabletten worden ingezet bij geel slijm, gele tong, groenachtig slijm dat slecht ruikt en bij verstopte neuzen. Het middel kunt u alleen online bestellen.

Hoest met geel slijm

Als de hoest samengaat met gelig slijm (vooral in de ochtend) en als de hoest erger wordt door te liggen en beter wordt door te zitten en staan in de frisse lucht, kan het middel Pulsatilla D6 worden gebruikt. Dit middel van onder andere VSM en A.Vogel zorgt er voor dat de slijm sneller oplost en werkt daarnaast ontstekingsremmend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kriebelhoest of vastzittende hoest - wat is het verschil?Kriebelhoest of vastzittende hoest - wat is het verschil?Je wilt van je hoest af wat nu? Hoesten kan heel erg vervelend zijn zeker als je niet weet wat je er precies tegen kunt…
Hoesten: functie, oorzaken, maatregelen en medicijnenHoesten: functie, oorzaken, maatregelen en medicijnenHoesten is een natuurlijke manier om de luchtwegen schoon te maken. Aan de binnenkant van de luchtwegen zit slijmvlies.…
Werkzame stoffen in hoestmiddelenEr zijn een hoop verschillende medicijnen om de hoest te bestrijden zoals huismiddeltjes, medicinale hoestmiddelen, home…

Aromatherapie bij stressklachtenAromatherapie bij stressklachtenBijna iedereen heeft wel eens last van stress en spanning, waarbij de balans tussen draagkracht en draaglast verstoord i…
Homeopathie bij neusverkoudheidHomeopathie bij neusverkoudheidBij neusverkoudheid is er sprake van een virale ontsteking van het neusslijmvlies. Vaak gaat de neusverkoudheid gepaard…
Bronnen en referenties
  • http://www.vsm.nl/webshop/files/26422642-1_tussistin_zuigtabletten_50tabl_nl_gi_0.pdf
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/22062-homeopathie-geneesmiddelen-t-u-v-z.html
  • http://www.e-gezondheid.be/bryonia-bryonia-dioica/gids/981
  • https://www.deonlinedrogist.nl/magnesium-phosphorus-tabletten-200st-p-56495.html
  • https://www.thuisarts.nl/hoesten
  • http://gezondheidsweb.blogspot.nl/2009/02/spongia-tosta.html
  • http://www.apotheke-homoeopathie.de/mittel/ipecacuanha

Reageer op het artikel "Homeopathie bij hoesten"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 05-10-2014
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie bij luchtwegen
Medische informatie…
Schrijf mee!