InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Huismiddeltjes tegen hoesten

Huismiddeltjes tegen hoesten

Huismiddeltjes tegen hoesten Hoesten is een verschijnsel dat regelmatig voorkomt en gepaard kan gaan met een geïrriteerde keel en andere klachten. Huismiddeltjes tegen hoesten bestaan onder meer uit hoestdrankjes en thee, maar het is ook verstandig naar de soort hoest en het hoesten zelf te kijken. Hoesten is een vervelende kwaal die niet enkel voor de persoon in kwestie maar ook voor de omgeving een last kan vormen. Sommige hoesten zijn echter productief en kan je dus beter niet onderdrukken. Het gaat hierbij om hoesten waar slijm bij opgehoest wordt. Andere hoesten kan je daarentegen wel proberen te bestrijden en/of verzachten.

Allereerst is het verstandig je hoesttechniek eens onder de loep te nemen. Hoesten is het meest functioneel wanneer je enkele malen kort en zacht te hoesten en vervolgens slechts eenmaal echt door te hoesten. Hiermee maak je het slijm in de keel eerst los wat je er op het laatst uit kunt hoesten.

Hoestdrankjes

Hoestdranken worden vaak gebruikt wanneer men veelvuldig moet hoesten. De meeste hoestdranken bevatten echter allerlei chemische stoffen waardoor niet iedereen het even prettig vindt deze te gebruiken. Een alternatief is het zelf maken van hoestdrank.
  • Meng een eetlepel honing met twee eetlepels citroensap en voeg hier een snufje cayennepeper aan toe. Honing verzacht de geïrriteerde keel, citroensap werkt ontstekingsremmend en levert vitamine C en cayennepeper stimuleert de doorbloeding in de keel waardoor het genezingsproces versneld.
  • Snijdt zes grote uien in stukken, meng deze met vier eetlepels honing in een kom en zet de kom op een pan met kokend water. Laat het geheel twee uur sudderen en zeef het mengsel vervolgens. Neem daarna elke twee à drie uur een eetlepel van het overgebleven vocht.
  • Laat vijf à zes kruidnagels in een kopje honing een nacht in de koelkast staan. Haal vervolgens de kruidnagels uit de honing en neem telkens een theelepel van de honing wanneer je een hoestaanval hebt.
  • Frambozenazijn (eventueel gemengd met een beetje vruchtensap) is een natuurlijke hoestdrank waar je ook mee kan gorgelen

Smeersels

In plaats van drankjes en thee kan je ook voor smeersels gaan die je bijvoorbeeld op de borst smeert of inhaleert. Inhalatiezalven die kamfer of menthol bevatten kan je op de borst of keel smeren. Denk bijvoorbeeld aan Vicks VapoRub.

Thee tegen hoest

  • Tijmthee ontspant het ademhalingsstelsel waardoor de klachten verlichten. Voeg hiervoor twee eetlepels verse tijm toe aan een kop heet water. Laat dit even trekken, verwijder het kruid en drink de thee op.
  • Zoethout lost het slijm op en ontspant de longblaasjes. Zoethouthee is kant en klaar te koop in supermarkten.

Wanneer naar de arts?

De meeste hoesten verdwijnen over het algemeen vanzelf na ongeveer een tot anderhalve week. Wanneer je echter langer dan vier weken hoest of groen en/of bloederig slijm ophoest moet je even een arts raadplegen. Het hoesten kan namelijk een symptoom van een andere (ernstige) aandoening zijn.
Gerelateerde artikelen
Hoesten: oorzaken, behandeling & tips tegen de hoestHoesten: oorzaken, behandeling & tips tegen de hoestHoesten is een aandoening die 's winters meer voorkomt. Dit komt onder meer omdat ons afweersysteem dan meer op de proef…
Last van kriebelhoest?U valt bijna in slaap, en dan barst u opeens uit in een hoestbui door een vervelende kriebel in de keel. Een prikkelend…
Hoesten: met slijm, bij baby en de longenHoesten: met slijm, bij baby en de longenHoesten: slijm ophoesten, droge hoest, baby's die hoesten. Het hoesten is een verdedigingsreflex van het lichaam en tree…
Hoestmiddelen: behandelen van hoestenHoestmiddelen: behandelen van hoestenIedereen heeft er weleens last van: hoesten. Hoesten wordt veroorzaakt door prikkeling van het slijmvlies van de luchtpi…

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes tegen hoesten"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 24-01-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!