InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Taurine, goed voor de gezondheid

Taurine, goed voor de gezondheid

Taurine, goed voor de gezondheid Taurine is een aminozuur dat in het lichaam zelf aangemaakt kan worden. Het is een stof die onder andere belangrijk is voor het hart, de zenuwen en de ogen. Het is een tijdje geleden op een negatieve manier in het nieuws geweest omdat het in de energiedrankjes zoals Redbull voorkomt. Taurine is echter gewoon een belangrijk aminozuur dat het lichaam niet kan missen.

Algemeen

Taurine wordt in de lever samengesteld uit twee zwavelhoudende aminozuren, methionine en cysteine. Echter bij onder andere stress en ziekte kan er soms niet genoeg taurine door het lichaam worden aangemaakt. Ook het gebruik van de pil, verdovingen en tekorten aan zink en vitamine A kunnen zorgen voor verlies van taurine in het lichaam (1).

Taurine kan ook worden verkregen door voeding. Het komt vrijwel alleen in dierlijke producten voor, met name in vis en producten zoals mosselen en kokkels. Omdat het veel in dierlijke producten voorkomt, dienen met name vegetariërs op te passen voor een tekort aan dit aminozuur.

Taurine is goed voor het lichaam

Taurine is betrokken bij veel functies in het lichaam, zo is het onder andere nodig voor:
  • Hart
  • galblaas
  • beheersing van stress
  • (darm)slijmvliezen
  • insulineresistentie
  • ogen
  • tinnitus in de oren (oorsuizen)
  • lever
  • zenuwen

Hart

Taurine kan de regelmaat en de sterkte van de samenknijpen van de hartspier positief beïnvloeden. Taurine kan het cholesterolniveau verlagen omdat het in staat is de gal te verdunnen. Daardoor wordt de galstroom gestimuleerd en wordt er meer cholesterol uitgescheiden. Daarnaast heeft het ook een positief effect op de bloeddruk. En kan tevens plak in de aderen verminderen. Het wordt soms ook ingezet bij hartfalen en cardiomyopathie. In onderzoeken wordt vaak ook een verband gevonden tussen magnesium en taurine in verband met de hartfunctie. Beide stoffen spelen overigens ook een rol met betrekking tot beter kunnen slapen.

Galblaas

Gal wordt gemaakt in de lever en vervolgens opgeslagen in de galblaas. Gal bestaat onder andere uit galzouten en galzuren. Taurine is een belangrijk onderdeel van de galzuren, dat er voor zorgt dat de gal zouten goed oplosbaar zijn. Als er niet genoeg taurine in het lichaam zit, dan zullen de galzouten dus minder oplosbaar zijn en zich tot galstenen kunnen vormen.

Stress

Taurine kan zorgen voor lagere stressniveau's omdat het controle heeft over onder andere cortisol. Daarbij maakt taurine extra GABA aan, een neurotransmitter die ervoor kan zorgen dat men zich rustiger en minder angstig voelt. Als het lichaam over te weinig taurine kan beschikken zal het zenuwstelsel snel overprikkeld raken.

Insulineresistentie en diabetes

Taurine heeft invloed op de hypothalamus en kan er zo voor zorgen dat men minder last hebt van een hongergevoel, waardoor men minder (zoet) zal gaan eten. Dit is natuurlijk altijd positief voor het lichaam en het bloedsuikerniveau. Daarnaast kan taurine ook zorgen voor minder ontstekingen in de hypothalamus waardoor er ook weer minder insuline door de alvleesklier wordt aangemaakt. Met wederom een positief effect op insuline resistentie en diabetes (2).

Ogen

In het retina van de ogen komt veel taurine voor, in de loop der tijd neemt het taurine niveau in de ogen af. Met als gevolg een achteruitgang van het zicht. Extra taurine kan ook helpen bij nachtblindheid.

Taurine aanvullen

Zoals men kunt lezen heeft taurine effecten op het gehele lichaam en is het belangrijk, dat men genoeg taurine in het lichaam hebt. Een tekort aan taurine kan aangevuld worden door meer dierlijke producten zoals eieren en vlees te eten. Ook is het mogelijk om een supplement in te nemen en zo het taurineniveau te verhogen. Meestal wordt driemaal daags dan een dosering van 500 mg taurine aangeraden. Bouw dit wel langzaam op. Mensen met een bipolaire stoornis kunnen beter geen taurine in de vorm van een supplement innemen. Hogere doseringen taurine kunnen ook leiden tot de aanmaak van meer maagzuur.

Lees verder

© 2015 - 2017 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Metabolisme en voeding: CholesterolEr zijn verschillende factoren die een invloed hebben op de cholesterol concentratie van het plasma. In dit artikel word…
Goed en slecht cholesterol en hoe supplementen hulp biedenGoed en slecht cholesterol en hoe supplementen hulp biedenDoor het aanmaken van de stof glyoxalase remt je lichaam zelf de afbraak van het goede cholesterol af, waardoor de bloed…
Wat is taurine en is het gevaarlijk?Wat is taurine en is het gevaarlijk?Taurine, wat is dat nu eigenlijk? Er wordt wel eens gezegd dat taurine gevaarlijk is. Taurine wordt in meerdere producte…
Cholesterol: wat is het? hoe pak je het aan?“Mijn cholesterol is te hoog.” Een vaak gehoorde klacht, en niet alleen bij senioren. Cholesterol is een stof die ons li…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • (1) http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=367&cod=103&page=
  • (2) http://www.poliquingroup.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/782/Ten_Benefits_of_Taurine.aspx

Reageer op het artikel "Taurine, goed voor de gezondheid"

Reactie

Kimberley Pex, 18-04-2017 14:56 #1
Tegen galstenen! Ik maak ze nonstop aan. Net 'n steenfabriek. Oorzaak te dikke galvloeistof en NASH. Hij kan eruit gehaald worden, de galblaas, maar er is bij mij al zoveel uitgehaald, en stenen kunnen zich ook buiten de galblaas vormen. Galkolieken zijn absoluut niet leuk. En er zijn mensen die toch galkolieken hebben zonder galblaas. De galbuisjes blijven natuurlijk zitten.

Infoteur: Zonne
Laatste update: 28-04-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Belangrijke voedingstoffen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!