InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Beter leren zien zonder bril

Beter leren zien zonder bril

Beter leren zien zonder bril Een groot deel van de bevolking draagt een bril of contactlenzen. Sommige mensen zijn bijziend, anderen zijn verziend of hebben astigmatisme. Er zijn talrijke oogafwijkingen waardoor je minder goed gaat zien. Brillen en contactlenzen helpen je om beter te zien maar het blijven helaas slechts hulpmiddelen. Je zicht wordt er niet echt door verbeterd: zet je bril af en je ziet weer minder goed. Bij de meeste mensen moeten de brillenglazen of contactlenzen zelfs regelmatig versterkt worden. Ondanks je bril of lenzen gaat je zicht er dus op achteruit. Met oogoefeningen kan je je zicht verbeteren of tenminste stabiliseren. Tot die bevinding kwam de Amerikaanse oogarts Dr. Bates reeds in het begin van de 20ste eeuw. Zijn ideeën kenden veel navolging en op de dag van vandaag kan men bij tal van optometristen terecht voor visuele training.

De Batesmethode

Dr.William H.Bates (1860-1931) was een gerenommeerde Amerikaanse oogchirurg. In de loop van zijn carrière ging hij zich steeds meer vragen stellen bij de conventionele oogheelkunde en daarom begon hij zelf onderzoek te doen naar de oorzaken van gezichtsafwijkingen. Hij kwam tot de vaststelling dat geestelijke spanning een negatieve invloed heeft op het gezichtsvermogen. Gebaseerd op die bevinding ontwikkelde hij de Batesmethode: oefeningen die er op gericht zijn de oogspieren zowel te ontspannen als te versterken om zo het gezichtsvermogen te verbeteren.

Ontspanningsoefeningen

  • Palmeren: sluit je ogen en plaats je handen als schaaltjes voor je ogen om alle licht buiten te houden. Ontspan alle spieren van je gelaat en adem rustig. Je ogen voelen zacht en uitgerust aan. Droge ogen worden weer vochtig. Je kan deze oefening doen als je vermoeidheid voelt opkomen nadat je bijvoorbeeld lange tijd gelezen hebt of voor je computerscherm hebt gezeten.
  • Zonnen: ga lekker in de zon zitten en draai je gezicht met gesloten ogen naar de zon. Beweeg je hoofd langzaam heen en weer gedurende enkele minuten. Het zonlicht stimuleert de bloedcirculatie en de zenuwen. Het werkt tegelijk ook heel ontspannend voor je geest.
  • Zwaaien: ga rechtop staan met de voeten een beetje uit elkaar en beweeg je lichaam (hoofd, romp en armen) langzaam van rechts naar links zodat je een halve cirkel maakt. Laat je ogen meegaan met die beweging zonder ergens op te focussen. Doe deze oefening gedurende minstens 5 minuten. Door de beweging voorkom je dat je ogen verstarren.

Spierversterkende oefeningen

  • Afwisselen tussen dichtbij en in de verte kijken: hou de duim van je ene hand een tiental cm voor je ogen en de duim van je andere hand op armlengte afstand. Focus gedurende één diepe ademhaling op de duim dichtbij. Knipper met je ogen en kijk dan naar de andere duim. Herhaal dit enkele keren.
  • Een acht maken: beeld je in dat er voor je op de grond een grote acht is getekend. Volg met je ogen het gehele cijfer, eerst een paar keer de ene kant op en dan enkele keren langs de andere kant.

Wat doet een optometrist?

Bovenstaande oefeningen kan je zonder problemen zelf uitproberen. Het zijn echter maar enkele voorbeelden van oogoefeningen. Als je denkt dat je zou gebaat zijn met een visuele training, dan kan je beter raad vragen aan een optometrist. Een optometrist is hoger opgeleid dan een opticien. Hij doet met een aantal metingen een onderzoek naar mogelijke oogafwijkingen en oogziektes. Indien hij constateert dat er verdere medische behandeling nodig is, zal hij je doorverwijzen naar de oogarts. Hij kan wel corrigerende brillenglazen of contactlenzen voorschrijven. Wanneer uit zijn onderzoek blijkt dat je je zicht zou kunnen verbeteren met visuele therapie, dan kan hij je aangepaste oefeningen geven. Een optometrist is een beetje te vergelijken met een fysiotherapeut, maar dan voor de ogen. Hij zorgt ervoor dat je je visuele mogelijkheden maximaal benut. Dat houdt wel in dat je thuis elke dag je oefeningen moet doen. Een oefensessie duurt ongeveer 15 minuten. Via de oefeningen wordt er gewerkt aan o.a.
  • scherpstellen
  • dieptezicht
  • perifeer zicht: de vaardigheid om te interpreteren wat er rondom je gebeurt terwijl je focust op één punt
  • binoculariteit: de vaardigheid om beide ogen samen te gebruiken
  • oog-volgbewegingen: de vaardigheid om bewegende beelden accuraat te volgen

Besluit

Kan je werkelijk je zicht verbeteren of tenminste stabiliseren door middel van oogoefeningen? Sommigen zijn overtuigd van wel, anderen vinden het maar een zinloos alternatief gedoe. Het zal ook voor de ene persoon wel werken en voor de andere niet. Alleen door het zelf te ervaren kan je een oordeel vellen. In ieder geval: baat het niet dan schaadt het niet! Wil je verder lezen over dit onderwerp? In deze boeken vind je alle informatie en meer oefeningen:
© 2015 - 2020 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Meer aandacht voor onze overbelaste ogenMeer aandacht voor onze overbelaste ogenVeel mensen zitten dagelijks uren voor de computer. Zowel op het werk als thuis. Maar houden we er wel genoeg rekening m…
Hoe komt het dat sommige mensen 120% of meer zicht hebben?Hoe komt het dat sommige mensen 120% of meer zicht hebben?Misschien heb je het al eens gehoord bij een oogmeting, of misschien heb je gelezen over piloten met meer dan 100% zicht…
Een bril of lenzen?Een bril of lenzen?Men die een oogcorrectie nodig hebben, hebben de mogelijkheid om een bril of contactlenzen te kiezen. Het verschil tusse…
Overwin angst en verminder angstenOverwin angst en verminder angstenAls angst het dagelijkse leven negatief beinvloed, is het tijd om er iets aan te doen. Valt er iets te doen tegen angst?…
Met een bril meer kans op een baanMet een bril meer kans op een baanUit een Brits onderzoek bleek dat mensen met een bril eerder een baan krijgen dan mensen zonder bril. Het dragen van een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • http://www.central-fixation.com/
  • http://gezondheidsweb.blogspot.be/2009/06/bates-methode.html
  • http://volzicht.nl/natuurlijk-goed-zien/bates-methode/kijkoefeningen-van-dr-bates/
  • http://www.oogbalans.nl/site_cms/32/wat-is-visuele-training.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Optometrie

Reageer op het artikel "Beter leren zien zonder bril"

Infoteur: Puccini
Laatste update: 07-04-2019
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!