Batesmethode: een vorm van ooggymnastiek

Batesmethode: een vorm van ooggymnastiek De Batesmethode is een manier om je ogen te trainen, waardoor je op natuurlijke wijze je zicht kunt verbeteren. Door oogspanning wat te maken kan hebben met stress, bijziendheid, leeftijd of leefwijze kunnen er oogproblemen ontstaan. Door bepaalde oefeningen te doen, kun je de oogspieren trainen, waardoor de sterkte van je bril afneemt en soms helemaal verdwijnt. Je kunt er geen medische aandoeningen mee genezen, maar het kan zijn dat je een bril van mindere sterkte of helemaal geen bril meer nodig hebt.

De oogarts Bates

In het begin van de vorige eeuw deed de Amerikaans oogarts William H. Bates (1860 1931) de ontdekking dat je op natuurlijke wijze je zicht kunt verbeteren door het toepassen van de juiste natuurlijke kijkgewoonten. Deze oogchirurg was het niet eens met de werkwijze van de oogheelkunde en hij deed onderzoek. Hij concludeerde dat het oog niet accomodeert door de lens, maar dat ook de oogspieren een belangrijke rol spelen bij de vorm van de oogbol. Door je ogen te corrigeren met een bril of lenzen, heb je meestal op een gegeven moment steeds meer sterkte nodig. Blijkbaar worden je ogen hierdoor steeds zwakker.

Oogspanning

Door een juiste kijkgewoonte aan te leren, kun je de spanning in je ogen natuurlijk houden. Bates was van mening dat bepaalde oogaandoeningen, zoals bijziendheid, staar en glaucoom te maken kan hebben met een bepaalde gewoontespanning in het oog. Volgens deze arts zouden oogproblemen en brilsterktes kunnen verminderen of zelfs kunnen verdwijnen als er een gezonde spanning in het oog is. De meningen van oogartsen zijn hierover verdeeld.

Toenemende bijziendheid

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die een bril nodig hebben. Dit is wetenschappelijk onderzocht en dat heeft onder andere te maken met onze leefwijze en dat we onze ogen anders zijn gaan gebruiken. We maken veel gebruik van computerschermen, waardoor we steeds meer van dichtbij dingen bekijken. Ook kijken we steeds langer naar de tv. Verder worden mensen steeds langer, waardoor het oog ook langer wordt. Dit heeft invloed op de kromming van het hoornvlies en op de werking van de lens. Ook speelt erfelijke aanleg ook een rol bij het ontwikkelen van bijziendheid.

Stress

Ook emoties kunnen doorwerken op de oogspanning. Door stress bij kinderen kunnen oogspieren zich meer aanspannen, waardoor de vorm van de oogbol verandert. Hierdoor krijgt het kind een bril aangemeten en wordt er voorbij gegaan aan de onderliggende oorzaak. Hierdoor zal het kind niet meer van de bril afkomen omdat het een steeds grotere sterkte nodig zal hebben. Hoe we ons voelen heeft invloed op de ogen, daarom is het raadzaam om de emotionele blokkades op te heffen en te werken aan je geestelijke welzijn.

Van je bril afkomen

Je kunt beginnen om en bril te nemen met een iets mindere sterkte. Hierdoor zet je jouw ogen aan het werk om beter te zien. Als brildrager kun je ook de dag beginnen zonder direct je bril op te zetten. Vaak zie je in de ochtend beter en je merkt dat het vaak beter gaat dan je had verwacht. Er zij mensen die hierdoor de afwijking aan hun ogen sterk verbeteren of zelfs helemaal laten verdwijnen.

Ontspanning

Bates ging er vanuit dat bijna alle oogafwijkingen in beginsel werden verzaakt door een te hoge spanning van de spieren in het oog. Door de hoge spanning wordt de oogbol vervormd, is het niet meer perfect rond, waardoor je minder scherp ziet. Door je ogen te ontspannen, kun je verbetering aan brengen. Een heel eenvoudige methode om je ogen te ontspannen is om ze dicht te doen. Hier volgen wat oefeningen om je oogspieren te ontspannen:

Sluiten van je ogen

Sluit je ogen totdat je voelt dat ze ontspannen. Ook kun je proberen de kleuren zwart en wit te visualiseren. Denk aan een zwarte stip op een vel wit papier. Probeer dit minimaal enkele minuten vol te houden.

Knipperen

Het is niet alleen belangrijk voor het bevochtigen van de ogen, knipperen is ook belangrijk om de ogen te ontspannen. Elke keer als je knippert, verschuift je oogbol iets en ontspant de oogbol eventjes.

Centrale fixatie op afstand

Gebruik hiervoor een testkaart en je ziet dat je de grote letters duidelijker ziet dan de kleinere letters. Neem 4,5 tot 6 meter afstand van de kaart en probeer de kleine letters duidelijker te zien dan de grote letters. Probeer de kleine letters zwarter te zien dan de rest.

Centrale fixatie dichtbij

Doe hetzelfde met kleine letters van dichtbij. Probeer het zwart van een punt minder scherp te zien door naar een letter in de buurt te kijken. Kies vervolgens een letter dichter bij de punt, totdat je verschil in donkerheid ziet door naar de letter ernaast te kijken. Herhaal dit door het papier steeds dichterbij te houden en totdat je de deze oefening kunt doen op een afstand van 10 centimeter.

Verschuiven

Pak een papier met een stuk tekst en laat je blik over de regels glijden. Verplaats je blik steeds van de witte ruimte in en om kleinere letters en weer terug.

Niet forceren

Ga het scherp willen zien niet forceren, want dan span je juist je oogspieren aan. Leer ontspannen naar dingen te kijken, dat is de essentiële factor om iets scherp te zien of niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ik heb staar en wat nu?Ik heb staar en wat nu?De oogaandoening STAAR is de meest voorkomende oogaandoening en heet een ouderdomskwaal te zijn. Het kan echter voorkome…
Beter leren zien zonder brilBeter leren zien zonder brilEen groot deel van de bevolking draagt een bril of contactlenzen. Sommige mensen zijn bijziend, anderen zijn verziend of…
Meer aandacht voor onze overbelaste ogenMeer aandacht voor onze overbelaste ogenVeel mensen zitten dagelijks uren voor de computer. Zowel op het werk als thuis. Maar houden we er wel genoeg rekening m…
Staar: symptomen, oorzaken & behandelingStaar is het troebel worden van de ooglens. Er zijn verschillende soorten staar: ouderdomsstaar, jeugdstaar en aangebore…
Chiropraxie, een manuele therapie bij wervelpijnChiropraxie, een manuele therapie bij wervelpijnChiropraxie is een behandelmethode aan de wervelkolom dat in Nederland en België onder de alternatieve geneeskunde valt.…
Bronnen en referenties
  • http://volzicht.nl/natuurlijk-goed-zien/bates-methode/kijkoefeningen-van-dr-bates/

Reageer op het artikel "Batesmethode: een vorm van ooggymnastiek"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 26-09-2016
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!