InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoornvliestransplantatie door oogbeschadiging

Hoornvliestransplantatie door oogbeschadiging

Hoornvliestransplantatie door oogbeschadiging Het hoornvlies is het buitenste deel van het oog waardoor het licht bij het oog naar binnen komt. Door allerlei oorzaken kan dit beschadigen waardoor het zicht niet goed meer is. Het hoornvlies kan onherstelbaar beschadigen. De enige manier om weer goed te kunnen zien is door middel van een hoornvlies transplantatie afkomstig van een donor. De operatie is relatief ongecompliceerd en vindt onder plaatselijke verdoving of algehele narcose plaats. Wat houdt deze transplantatie in en welke nazorg is hiervoor nodig?

Het hoornvlies

Het hoornvlies (cornea) is een doorzichtig vlies en het valt over de voorzijde van de oogbol heen. Op deze plaats komt het licht het oog binnen. Het hoornvlies valt over de iris heen, dat ook wel het regenboogvlies wordt genoemd. Het licht komt via de iris het oog binnen en komt op het netvlies terecht waardoor de boodschap via de oogzenuw naar de hersenen worden gebracht. Als het hoornvlies om de een of andere reden beschadigt, dan komt er geen helder beeld meer binnen en gaat men slechter zien. De vorm van het hoornvlies kan ook veranderen waardoor het licht niet meer goed in het oog wordt ontvangen.

Beschadiging

Het hoornvlies kan vanwege allerlei redenen beschadigen. Zo kan er een scherp voorwerp door het hoornvlies heen prikken of een bijtende stof in het oog komen. Met oud en nieuw zijn er ook heel wat oogbeschadigingen door het onveilig afsteken van vuurwerk. Ook als gevolg van een ziekte, erfelijke aandoening of infectie kan er een hoornvliesbeschadiging ontstaan. Als het hoornvlies onherstelbaar beschadigd is, kan het troebele hoornvlies soms worden vervangen door een helder hoornvlies van een donor.

Hoornvliestransplantatie

Als het hoornvlies blijvend is beschadigd of een onregelmatige vorm heeft gekregen waardoor het zicht wordt belemmerd, kan dit alleen nog maar worden verholpen door het vervangen van het hoornvlies. Er vindt dan een transplantatie plaats waarbij het beschadigde hoornvlies wordt vervangen door een nieuw hoorvlies dat gegeven wordt door een donor. De wachttijd voor een donorhoornvlies is van tevoren niet bekend. Het hoornvlies wordt vervangen door middel van een operatieve ingreep.

De operatie

Omdat het hoornvliesweefsel geen bloedvaten bevat, is deze operatie relatief ongecompliceerd. Dit komt omdat de kans op afstoting klein is. In overleg met de chirurg wordt bepaald of deze ingreep onder plaatselijke verdoving of algehele narcose plaats zal vinden. De chirurg zal een rond schijfje uit het hoornvlies verwijderen en dit vervangen door hetzelfde formaat schijfje van de donor. Door middel van hechtingen wordt het nieuwe schijfje vastgezet. Gemiddeld verblijf je een week in het ziekenhuis na deze ingreep.

De nazorg

Het is na de operatie erg belangrijk om infectie en daardoor afstoting te voorkomen. Meestal wordt er nog lange tijd na de operatie oogdruppels gegeven. Het herstel duurt lang en de hechtingen moeten soms nog wel een jaar in het oog blijven zitten. De vorm van het nieuwe hoornvlies kan zich tot maanden na de operatie nog aanpassen. Het definitieve resultaat laat dan ook nog lang op zich wachten. Omdat het oog nog lange tijd kwetsbaar is, wordt aangeraden het oog goed te beschermen. Dit kan door middels van een bril of beschermkapje. Pas op gedurende de eerste paar maanden met tillen en andere zware activiteiten.

Afstoting

Meestal verloopt een hoornvliestransplantatie met een goed resultaat, maar het blijft een transplantatie waarbij er soms een kans op afstoting is. Het hoornvlies kan opnieuw troebel worden en kan gepaard gaan met oogirritatie, pijn aan het oog, soms met roodheid of een wazig zicht. Indien een van de verschijnselen optreedt, is het erg belangrijk om zo snel mogelijk naar de oogarts te gaan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • - www.gezondheid.nl
  • - www.ziekenhuis.nl

Reageer op het artikel "Hoornvliestransplantatie door oogbeschadiging"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 15-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!