InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Natuurgeneeskunde: Angina pectoris, hartastma

Natuurgeneeskunde: Angina pectoris, hartastma

Bij elke hartslag pompt het hart ca 70 cm3 bloed door de bloedvaten. Bij een gemiddelde van 70 hartslagen per minuut is dit 4 tot 5 liter. Bij grote lichamelijke inspanning verhoogt het hart de hartslag. In dit stadium kan het hart wel 20 liter bloed per minuut verwerken

Angina pectoris

Symptomen:

De linkerschouder is iets naar voren gebogen alsof de patient zo het hart voor alles kan beschermen. Regelmatig pijn in de hartstreek,en de pijn straalt uit naar de linker schouder en arm. De huid is bleek en de patient transpireert overmatig.

Oorzaak:

Nervositeit en werkdruk kunnen de oorzaak zijn, waardoor de kransslagaders, die de hartspieren voeden, niet genoeg doorbloeding krijgen, Op den duur zorgt het gebrek aan zuurstofvoor een ontsporing en daardoor ontstaat een hartziekte. Lichamelijke factoren zijn: ontstekingshaarden (tanden en amandelen), hormonale stoornissen (geslachtsklieren en bijnieren), aderaandoeningen (verkalking en reuma), vergiftiging (tabak, koffie en alcohol), weersinvloeden, te grote lichamelijke inspanning.

Behandeling:

Beginnen met de neuraltherapie van Huneke. Ook koppen zetten heeft meestal snel succes. Ook kan men gebruik maken van de bioklimatiek (iedere lichamelijke behandeling is zinloos als de angina pectoris een psychische oorzaak heeft). Zoals reeds is aangegeven bij de oorzaken kan druk op het werk zoals bij het veranderen van baan, zijn weerslag hebben. Het is de aptient dan aan te raden op het werk een andere minder stresserende houding aan te nemen. Indien mogelijk zelfs van werk te veranderen. Een bezoek aan de arboarts kan uitkomst bieden voor sommige stresserende omgeving op de arbeidsplaats.

Genezingsproces:

Na twee weken ziet men een opmerkelijke verbetering. Meestal is het zo dat na een korte ziekteperiode thuis de rust zich bij de patient herstelt waardoor de klachten over gaan. Terug op het werk komen de klachten dan na verloop van tijd terug.

Ter voorkoming:

Een gelijkmatige levenswijze, zowel thuis als op het werk. Geen uitspattingen. Geen overvloedige maaltijden; veel rauwkost. Minstens vier weken vakantie per jaar. Veel frisse lucht, gymnastiek. Regelmatig honingwijn drinken (dit is in reformhuizen te koop, Kneipp). Ter hartversterking: 6 weken lang een rauwe eierdooier, 1 lepel havermout en een lepel zuivere bijenhoning dagelijks innemen, op de nuchtere maag.

Hartastma

Symptomen:
Erge ademnood en benauwdheid. Drukkend gevoel op de borst. Opvallend zijnde huidblaasjes en de zwakke pols. De aanvallen komen meestal s nachts. Bij zware gevallen wordt er schuimend bloederig slijm opgegeven. Soms raakt men bewusteloos. (Er bestaat absoluut levensgevaar).

Oorzaak:

Het gaat hier om een bijzondere vorm van acute hartzwakte. Meestal wordt de linkerkant aangetast, waarbij bloedstuwingen optreden.

Behandeling:

Direct aderlating. Daaropvolgend regulatietherapie. Na twee weken beginnen met de celtherapie.

Genezingsproces:

Langzaamaan het benauwde gevoel en de acute klachten weghalen door opheffen van de bloedstuwing. Een terugval vermijden door ademoefeningen.

Ter voorkoming: Tegen de acute aanvallen, die meestal een uur na het naar bed gaan optreden, 3 maal daags het volgende kruidenmengsel drinken: een aftreksel van 15 g wijnruitbladeren, 25 g kummel, 25 g meidoorn en 35 g valeriaanwortel, een eetlepel op een kop water.
Gerelateerde artikelen
Angina pectoris: aderverstoppingAngina pectoris is een ziekte waarbij de kransslagader van het hart vernauwd of volledig afgesloten is. Het gevolg hierv…
Angina pectoris: symptomen, behandelingAngina pectoris: symptomen, behandelingAngina pectoris geeft een drukkende pijn op de borst, die uitstraalt naar de armen, ellebogen, kaak, gezicht of rug. Een…
Hartaandoening angina pectorisBij angina pectoris krijgt een deel van de kransslagader die naar het hart toeloopt onvoldoende zuurstof doordat door ee…
Wat is een hartaanvalEen hartaanval/hartinfarct is een veel voorkomende, dan wel niet de meest voorkomende hartziekte. Wat gebeurt er tijdens…
Hartkramp bij ouderen: ouderdomskwaaltje of toch niet?Hartkramp bij ouderen: ouderdomskwaaltje of toch niet?Angina pectoris wordt ook wel hartkloppingen genoemd en kenmerkt zich als een drukkende pijn op de borst. Soms komen daa…
Bronnen en referenties
  • Bron: Naturheilkunde

Reageer op het artikel "Natuurgeneeskunde: Angina pectoris, hartastma"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 18-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!