InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Natuurgeneeskunde: Aderverkalking (arterioscierose)

Natuurgeneeskunde: Aderverkalking (arterioscierose)

Door vet- en kalkafzetting aan de binnenkant van de slagaderen verliezen ze hun elasticiteit. Een beschadiging van de zachte binnenhuid van de slagaderen is het gevolg. Door de verandering wordt de binnenwand nauwer, zodat de bloedstroom wordt verhinderd en daardoor weer doorbloedingsstoringen geven in de organen die in dat gebied liggen.

Aderverkalkingl

Symptomen.

Het gezicht van de patiënt heeft een lijdende uitdrukking. Maar de ander klachten zijn veel erger: pijn in de hartstreek (ofschoon er geen hart- kwaal vastgesteld kan worden), hoofdpijn, van tijd tot tijd slapeloosheid, daardoor voelt hij zich zwak, tenslotte te hoge bloeddruk en moeilijkheden met het zich concentreren.

Oorzaak:

In ieder geval niet door overmatig veel geslachtsverkeer, zoals men vaak hoort, maar een verkeerde levenswijze: nicotine, alcohol, koffie, sterke thee, overmatig veel vlees, erg veel scherpe kruiden, niet letten op de stoelgang, maar vooral vet en eiwitrijk voedsel. (In enkele gevallen suikerziekte, reuma, horrnonale stoornissen, infectieziekten en lichamelijke en geestelijke overbelasting).

Hierdoor ontstaat vet- en kalkafzetting aan de binnenkant van de slagaderen waardoor ze hun elasticiteit verliezen. Een beschadiging van de zachte binnenhuid van de slagaderen is het gevolg. Door de verandering wordt de binnenwand nauwer, zodat de bloedstroom wordt verhinderd en daardoor weer doorbloedingsstoringen geven in de organen die in dat gebied liggen. ‘Een typische welvaartsziekte,’ zegt de patient. Een bewijs voor deze mening wordt geleverd door de arme natuurvolken. Ze eten gezond en beschadigen zichzelf niet door het nemen van genotmiddelen.

Behandeling:

De patient moet meteen met roken moet ophouden. Een boodschap die bij een verstokte roker hard aankomt. Voor deze tienten geldt de volgende uitspraak. ‘Natuurlijk kunt u verder zondigen en u hebt dan de kans om met aderverkalking nog tamelijk oud te worden. Maar uw kwaal zal nog zoveel verergeren dat u geen plezier meer hebt in het oud-worden. Gezond oud worden, dat is toch het belangrijkste?’

Een nauwkeurig dieet dat bestaat uit vegetarisch voedsel, aangevuld met rauwkost. Koffie en alcohol zijn natuurlijk ook doorgestreept. Om het hele lichaam en ook de hormonale huishouding te versterken een nieuwe cellenkuur volgens prof. Niehans. Verder voorschrift is: regelmatig droog borstelen, koude wassingen en luchtbaden. Ademhalingsoefeningen, veel wandelen en regelmatige massage (eens per maand door een erkend masseur). Regeling van de stoelgang op grond van het dieet.

Genezingsproces:

De eenmaal opgetreden veranderingen kunnen niet meer genezen worden. Maar het voortschrijden van de ziekte wordt stilgezet, vooral door het dieet consequent te volgen en het rookverbod. Ondersteunende maatregelen door het volgende kruidenmengsel: 2 delen blaaswier, 3 delen mistel, schaafstro en meidoornvruchten. 1 theelepel vol afkoken en drie keer per dag een kopje langzaam opdrinken.

Ter voorkoming:

Knoflook is een oud volksmiddel. Een paar keer per dag een stukje eten maar wel vers. Afgewisseld met uien: elke dag een stuk ui ter grootte van een noot eten (eventueel op het brood). Veel vegetarisch voedsel eten zonder zout en scherpe kruiden.
Gerelateerde artikelen
Aderverkalking of arteriosclerose voorkomenAderverkalking of arteriosclerose voorkomenAderverkalking (arteriosclerose) is een proces waarbij de slagaders in verval raken. De benaming is niet helemaal juist…
Wat is arteriosclerose (aderverkalking)Arteriosclerose is het voornaamste verouderingsverschijnsel van de slagaders. Het is een verkalking van de slagaders en…
Voeding(ssupplementen) tegen aderverkalkingVoeding(ssupplementen) tegen aderverkalkingAderverkalking (arteriosclerose) ontstaat wanneer cholesterol in de aderen neerslaat en kalk aantrekt. Atherosclerose is…
Oorzaak van etalagebenenDe spieren in de benen hebben zuurstof nodig om te kunnen samentrekken. Wanneer de spieren geen zuurstof krijgen, maken…
Berust "De cholesterol-leugen" op waarheid?Berust "De cholesterol-leugen" op waarheid?Nadat jarenlang een te hoog cholesterolgehalte, algemeen als een van de veroorzakers van aderverkalking werd beschouwd,…
Bronnen en referenties
  • Bron: Naturheilkunde

Reageer op het artikel "Natuurgeneeskunde: Aderverkalking (arterioscierose)"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 16-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!