InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is arteriosclerose (aderverkalking)

Wat is arteriosclerose (aderverkalking)

Arteriosclerose is het voornaamste verouderingsverschijnsel van de slagaders. Het is een verkalking van de slagaders en zou eigenlijk slagaderverkalking moeten heten. Ruim de helft van alle mensen sterft aan een ziekte die het gevolg is van arteriosclerose.

Hoe begint arterioslclerose.

Hoe arterioslerose begint is nog steeds niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk begint het met de afzetting van cholesterol aan de binnenkant van het bloedvat. Hierdoor wordt de binnenste cellaag van het bloedvat (endotheel) beschadigd. Op deze beschadigde binnenlagen van de bloedvaten plakken dan de bloedplaatjes aan vast. Tegelijkertijd gaat de spierwand van het bloedvat verdikken en verharden.

Door het vastplakken van de bloedplaatjes en het verdikken van de spierwand zorgt ervoor het bloedvat langzaam steeds nauwer wordt. Meestal gaat dit proces zo langzaam dat het lichaam zelf al andere wegen gaat zoeken om toch voldoende bloed naar alle weefsels te vervoeren. Er worden dan natuurlijke omleidingen gelegd. Als dit niet gebeurt, en de verkalking van de bloedvaten gaat sneller dan het andere wegen aanleggen, dan kunnen er op den duur klachten ontstaan.

Soms gebeurt het dat er op een plek dat zich aan het verkalken is ineens een stolsel ontstaat (thrombus), die vrijwel het hele bloedvat af kan sluiten. Wanneer een orgaan of of weefsel dan geen bloed meer toegevoerd krijgt kan het afsterven; het wordt necrotisch. Necrose als gevolg van afsluiting van een bloedvat wordt ook wel een infarct genoemd. Treedt dit op in de benen dan spreken we van gangreen.

Uit zo'n plek in de ader wat zich aan het verkalken is, en dus de bloedplaatjes blijven plakken, kan het ook nog gebeuren dat zo'n stukje aangeplakte bloedplaatjes losschiet (thrombus) en door de aders mee wordt vervoert naar andere delen van het lichaam. Komt zo'n thrombus terecht in een ader die nauwer is dan de thrombus, dan zal de thrombus het bloedvat afsluiten.
Ook hier ontstaat zuurstofgebrek en zal het weefsel of orgaan dat geen bloed meer krijgt afsterven.

Een losgeraakte thrombus noemen we een embolus. Een arteriosclerotisch bloedvat is niet meer elastisch. Het is bros en breekbaar geworden en kan gemakkelijk barsten met als gevolg een inwendige bloeding. Dit komt het meeste voor in de hersenen.

Verschijnselen van arteriosclerose in verschillende organen

In de hersenen

Als er in de hersenen door arteriosclerose een vat vernauwt of dichtslibt, houden de hersen op met het goed functioneren. Er ontstaan ziekteverschijnselen als een halfzijdige verlamming, spraakstoornissen en halfzijdig uitval van het gezichtsveld.
Als deze verschijnselen binnen 24 uur weer verdwijnen spreken we van een TIA (transient ischamic attack).
Een TIA is vaak een voorverschijnsel van een CVA ( cerbrovasculair accident). Bij een CVA is een blijvende uitval van een hersengedeelte. Een CVA kan worden veroorzaakt door een thrombose, embolie of een hersenbloeding.

In het hart

Wanneer de bloedvaten van het hart door arteriosclerose dichtslippen wordt daardoor de pompfunctie van het hart vermindert, het hart kan dus minder goed bloed door het lichaam pompen. Dit kan leiden tot hartfalen. Een lokale vernauwing van één van de kransslagaders door arteriosclerose of thrombose kan hartklachten bij inspanning veroorzaken, dit noemen we angina pectoris. Als een bloedvat helemaal afgesloten wordt spreken we van een hartinfarct.

In het been

Een gedeeltelijke afsluiting van een slagader naar het been of van de aaorta kan leiden tot claudicatio intermittens.
De symptomen zijn dan een knijpende pijn in de kuit, die altijd optreedt na inspanning en die direkt weer wegzakt als je rust neemt. Mensen die hier last van hebben lopen altijd kleine stukjes, en nemen dan even pauze zodat de pijn weer even afzakken kan. Naarmate de vernauwing in het vat voller wordt, worden de loopafstanden korter. Wanneer het vat bijna dicht zit, blijft de pijn ook vaak in rust aanwezig. Wanneer een bloedvat helemaal afgesloten is kan een deel van het been necrotisch worden. Arteriosclerotische ziekten in het been worden Perifeer arteriële vaataandoeningen (PAV) genoemd.

Wat zijn de risicofactoren voor arteriosclerose

  • leeftijd, het is eigenlijk een verouderingsziekte
  • mannelijk geslacht
  • erfelijke aanleg
  • verhoogd cholesterolgehalte in het bloed.
  • hoge bloeddruk
  • roken
  • overgewicht
  • te weinig lichaamsbeweging
  • suikerziekte
Gerelateerde artikelen
Hoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheidHoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheidHoge bloeddruk of hypertensie is een aandoening die niet mag onderschat worden. Hoge bloeddruk kan ernstige gevolgen heb…
Wat is een hoge bloeddruk?Veel mensen hebben last van een hoge bloeddruk. Ze denken dan ook dat het een hartziekte is. Dit is niet waar. Het hebbe…
Een hoge bloeddruk: hoe pak ik dat aan?Een hoge bloeddruk: hoe pak ik dat aan?Meer dan de helft van de mensen in België en Nederland hebben een te hoge bloeddruk. Dit heeft verschillende oorzaken. M…
Last van hartfalen: klachten, oorzaken en behandelingenLast van hartfalen: klachten, oorzaken en behandelingenHartfalen is een vervelende aandoening waarbij de pompfunctie van het hart verminderd is. We kennen twee soorten hartfal…
Bronnen en referenties
  • Kompas voor AG: patiënten met chronische aandoeningen.

Reageer op het artikel "Wat is arteriosclerose (aderverkalking)"

Reacties

Rosemarie Postma-Jurr, 22-05-2013 07:24 #5
Ik heb erge last van mijn benen bij het lopen maar ook als ik op bed lig en de benen in rust zijn. Dus ik vermoed dat ik aderverkalking heb. Kan er iets aan gedaan worden en zo ja, bij welke specialist moet ik er zijn?
Ik hoop iets van U te horen.

met een vriendelijke groet R.Postma-Jurr
P>S. mijn leeftijd is 64 jaar.

Anita, 10-09-2011 22:01 #4
Wat ik mij toch afvraag is hoe het kan dat bij een gelijke hoeveelheid cholesterol in het bloed de plaques alleen voorkomen in de slagaders en niet in de aderen. Als cholesterol hier de oorzaak van was, zou het toch overal moeten voorkomen?

A. Strik, 01-04-2010 18:28 #3
Ik loop al 'n tijdje met een zo maar bloedneus en heb het er al met de dokter over gehad maar die zegt, ja dat kan nog wel eens 'n keer voorkomen maar nu ik dit lees dan denk ik is er niet meer aan de hand, ik heb nl last bam hoge bloeddruk en gebruik zware medicijnen voor mijn reuma. Dus volgende week eerst weer eens naar de dokter en vragen of er bij mij een ader verstopt of dicht geslibt is. Ik heb veel aan dit artikel gehad.
Iedereen fijne paasdagen :-)

Mirjam (infoteur), 16-10-2008 12:53 #2
De leeftijd en een verhoogd cholesterol spelen inderdaad mee bij het proces van aderverkalking. Ik weet niet hoe hoog het cholesterolgehalte in het bloed is bij en of u daar medicatie voor moet innemen. Dat zou u met uw huisarts moeten overleggen. Adviezen bij aderverkalking zijn inderdaad gezond eten, meer bewegen en niet roken. Dit moet u gewoon in acht houden en met uw huisarts overleggen of er medicatie nodig is om het cholesterol wat naar beneden te krijgen.

Marianne van Nispen, 12-10-2008 19:24 #1
Bij mij werd bij Meditel in Rijswijk, bij een arteriogram, aantasting van de aderwanden geconstateerd. Ik ben 56 jaar, 163 cm en 63 kilo. Ik rook niet. Speelt de leeftijd een rol of zijn er mensen van mijn leeftijd die nog gave aderen hebben. Ik heb last van verhoogd cholesterol dat van moeders kant erfelijk is. Wat kan ik doen, behalve gezonder eten en meer bewegen. Moet ik medicijnen gaan innemen. Ik wacht op Uw reactie. Groeten van Marianne van Nispen.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 24-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!