InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Natuurgeneeskunde: Te sterke werking van de schildklier

Natuurgeneeskunde: Te sterke werking van de schildklier

Het zal u nu wel niet meer verbazen dat het lot van de mens, of hij gezond blijft of ziek wordt, of hij gelukkig in de liefde is of geen geluk heeft in zijn beroep, vooral afhangt van een goed samenspel van de klieren en het zenuwstelsel.

Te sterke werking van de schildklier

Symptomen:

‘Kleren maken de man.’ Dit spreekwoord telt niet meer als de getroffene zijn slechte lichamelijke en geestelijke constitutie niet meer kan verbergen. De patient lijkt geestelijk en lichamelijk helemaal uitgeput. Zin in sex is helemaal verdwenen en daarbovenop komt snel gewichtsverlies en haaruitval. Bij een onderzoek constateert de arts een te snelle pols, dat de lichaamstemperatuur is verhoogd en de basisstofwisseling te hoog ligt. De warme, iets vochtige huid wordt goed doorbloed, de patiënt verlangt vaak naar wat afkoeling.

De klachten zijn typisch voor een te sterk werkende schildklier. Maar ook de volgende kenmerken kunnen een aanwijzing zijn: Vermindering van de lichamelijke en geestelijke prestaties, lichte tot middelzware vergroting van de schildklier, vast te stellen aan de omvang van de hals, glanzende en starende ogen, het ooglid knippert langzaam, onrust, prikkelbaarheid, licht beven van de handen, warmte, opvliegingen, slapeloosheid, neiging tot diarree of tot verstopping, menstruatieklachten. Hoofdzakelijk hebben vrouwen tussen de 20 en 30 jaar er last van, soms ook na de overgangsjaren. In bergachtige gebieden komt het minder voor dan in kustgebieden en in lage landen.

Oorzaak:

Bij sommige patiënten is het zonder twijfel de te zware belasting. Naast een gezin en de huishouding heeft vrouwen een drukke werkkring. Daar de schildklierwerking door de zenuwen gestuurd wordt en door andere klieren beïnvloed wordt, kunnen een te grote belasting en rommelige levensomstandigheden verantwoordelijk zijn voor een verkeerde werking. (De schildklier heeft twee platte, als duiveëieren zo grote zijkwabben en ligt met de verbindende middenkwab vlak onder het strottehoofd, voor en naast de luchtpijp. Zij scheidt haar hormoon direct in de bloedbaan af, het hormoon beïnvloedt de stofwisseling en de zenuwen. Bij een te sterke produktie ontstaan de beschreven klachten die als ze niet behandeld worden binnen 6 tot 12 maanden zorgen voor de gevaarlijke ziekte van Basedow, die weer tot de dood kan voeren doordat het hart het opgeeft.)

Opvallend is dat de patienten een goede eetlust hebben en toch steeds afvallen omdat de calorieënbehoefte van het hele lichaam verhoogd is. Etterende amandelen en rotte tanden of kiezen versnellen het ziekteproces. Een belangrijke oorzaak is vaak een verkeerde behandeling van krop door te veel jodium te geven.

Behandeling:

Vooreerst is rust geboden. Een zestal weken geen drukke werkkring en indien mogelijk zelfs een lange vakantie in een bosrijke omgeving geeft een eerste aanzet tot een sterk herstel. Daarnaast een dieet. Koffie, sterke thee, alcohol en scherpe kruiden moeten vermeden worden. Ook nicotine is schadelijk maar de patiënte rookt niet. Het voedsel moet vegetarisch en eiwitarm zijn, met veel rauwkost. Gerechten met veel jodium zijn absoluut verboden, vooral levertraan, spinazie, waterkers, zee- vis, zout met jodium. Voorzichtig ook met jodiurnhoudende medicamenten en cosmetica (de beschrijving van de inhoud goed lezen). Ook gerechten die de stofwisseling prikkelen vermijden, vooral vleesprodukten en varkensnieren. Per kilo gewicht moeten dagelijks 50 calorieën gebruikt worden (normaal 35 tot 40).

Naast het dieet is veel rust nodig, veel wandelen in een zonrjke omgeving en slapen met een open venster. ‘s Morgens en ‘s avonds moet de nek met een tinctuur uit eikenschors en wormvarenkruid, in wij nazijn gekookt, ingewreven worden. Verder thee drinken van de volgende samenstelling: blaaswier, valeriaan, St. Janskruid, paardebloem en zaad van de berenklauw in gelijke delen mengen, fijnhakken en een eetlepel op een kop water koken. Vijf minuten laten trekken. Twee kopjes per dag ervan drinken. (Zijn etterende amandelen of tanden ofkiezen de oorzaak, dan moet dit natuurlijk verholpen worden; neuraitherapeutische behandeling geeft hierbij een goed resultaat. Ook een bloedzuigerbehandeling gaat vaak de te sterke werking van de schildklier tegen.

Genezingsproces:

Bij een tijdige behandeling is in het algemeen algehele genezing mogelijk, maar het succes is wel erg afhankelijk van de houding van de patiënt. In dit geval zijn de beide echtgenoten het met elkaar eens; daarom is de vrouw ook in verbazingwekkend korte tijd weer gezond. Bij oudere echtparen wordt het wel eens wat moeilijker. Om een stapje terug te kunnen doen is veel liefde nodig.

Ter voorkoming:

Altijd goed opletten of er niets mankeert aan de amandelen, de tanden en kiezen. In streken waar veel krop voorkomt, voorzichtig zijn met een jodiumbehandeling

Te geringe werking van de schildklier

Symptomen:

De huid is bleek en droog; het gezicht is ingevallen, de ogen zijn spleetjes, de tong en de neus zijn breed. Moeheid en zich niet meer kunnen concentreren. Haaruitval, geen zin in geslachtsverkeer. Verdere kenmerken van een te zwak werkende schildklier zijn: het uitblijven van de menstruatie, geen potentie bij de man. De tanden vallen uit, verstoppingen. De lichaamstemperatuur wordt lager, de pois wordt ook minder, rauwe stem, lagere bloeddruk en droge slijmvliezen. Vooral vrouwen tussen de 40 en 50 hebben er last van. Vooral in het Alpengebied. Men maakt onderscheid tussen de aangeboren (krop bij de geboorte) en de verworven, te zwakke werking van de schildklier.

Oorzaak:

Deze is nog onbekend, vaak na een schildklieroperatie waarbij te veel weefsel van de schildklier is weggenomen. Ook beschadiging door bestraling en door te veel medicijnen. Veel vrouwen die een paar kinderen hebben gekregen lijden vaak aan een te zwak werkende schildklier, die voor of tijdens de overgangsjaren begint.

Behandeling:

Als de patient op tijd begint kan ook de natuur hier goed helpen. Veel beweging in de buitenlucht, borstbaden, wisselwarm watergebruik volgens Kneipp, melk en rauwkostrijk, vegetarisch dieet. Natuurlijk moet de stoelgang geregeld zijn en moet het jodiumgebruik via de voedingsmiddelen in de gaten worden gehouden.

Genezingsproces:

In lichte gevallen is na een maandenlange behandeling totale genezing mogelijk. Bij zware gevallen moeten we overgaan tot het toedienen van dierlijke of kunstmatige schildklierstoffen. Een regelmatige controle is nodig omdat bij hart en bloedsomloop complicaties kunnen optreden.

Ter voorkoming: Vooral vrouwen die in de overgangsjaren komen moeten één keer perjaar enkele weken het dieet, zoals onder Behandeling is beschreven, volgen. In streken waar veel krop voorkomt erop letten dat men niet te veel jodium binnenkrijgt.
Gerelateerde artikelen
Te snelle schildklier: symptomen, diagnose en behandelingTe snelle schildklier: symptomen, diagnose en behandelingHyperthyeroïdie is de naam voor de ziekte waarbij de schildklier te snel werkt. Er wordt dan een overschot aan schildkli…
Hyperthyreoïdie: teveel aan schildklierhormoonHyperthyreoïdie: teveel aan schildklierhormoonHyperthyreoïdie komt voor wanneer de schildklier te snel werkt. De schildklier produceert dan een teveel aan schildklier…
De schildklier en alvleesklierDe schildklier en alvleesklierDe schildklier ligt in de hals, net onder het strottenhoofd. Aan de achterkant van de schildklier liggen vier kleine bij…
Schildklieraandoening: de ziekte van PlummerSchildklieraandoening: de ziekte van PlummerBij mensen die de ziekte van Plummer hebben is er sprake van een te snel werkende schildklier die vergroot is. In de sch…
Schildklierklachten: symptomenSchildklierklachten: symptomenDe schildklier is terug te vinden in de hals en produceert hormonen. De schildklier kan te snel of te traag werken, maar…
Bronnen en referenties
  • Bron: Naturheilkunde

Reageer op het artikel "Natuurgeneeskunde: Te sterke werking van de schildklier"

Reacties

Annelize, 23-03-2019 11:05 #5
Ik had al heel lang een trage schildklier, werd behandeld met een dierlijk schildklier produkt.
Ik heb het steeds koud, slaap al jaren slecht.
Nu heb ik plotseling een te snelle schildklier. TSH = 0.01 en FT 3 = 7.0 en vrij T4 = 21.1.
Maar ik heb het nog steeds koud en slaap niet goed.
Bovendien heb ik Hashimoto, immuunsysteem niet in orde.

Bij snelle schildklier zie ik Grave. is ook een immuunsysteem.
Kan Hashimoto veranderen in Grave? of is het een en hetzelfde.
Ik moet om de dag mijn darmen leegspoelen met water. (sinds 2009)Endeldarm is verwijderd en sindsdien komt de ontlasting niet vanzelf.
sinds 2009 werk ik aan gezonde darmen. Wat heeft darmspoelen voor invloed op de gezondheid?

A., 10-02-2015 09:13 #4
Jee zeg, ik schrik ervan dat hier wordt aangeraden blaaswier te gebruiken bij een te snelle schildklier.
Blaaswier activeert de schildklier, lijkt me niet dat je dat wilt in zo'n geval.
Bij een te snelle werking mag je geen blaaswier gebruiken!

M., 01-02-2009 16:35 #3
Zo, ik ben dan uiteindelijk begin januari geopereerd. De schildklier is er volledig uit. Ze was immens groot en het was een zeer moeilijke operatie volgens de chirurg en bleek dat ik ook nog de ziekte van Hashimoto had. Maar goed, er is nu ruimte in mijn keel. Het is langs binnen genaaid en langs buiten geplakt. Verder rust ik vrij veel, het doet me deugd. Eindelijk kan ik rusten, stilzitten. Ik ben ook rustig geworden, tenminste dat leek zo zolang ik geen stress heb.

In de week heb ik voor de eerste keer mijn bloed laten trekken en de 18de moet ik terug naar de endocrinoloog. De laatste 4 dagen heb ik echter een versnelde hartslag. En sinds vrijdag stond ik al 1 dag en 1 avond onder hevige stress. Zo erg zelfs dat ik begon te roepen, kunt u voorstellen en dan pas geopereerd! Ik reageerde net als vóór de operatie m.a.w. niet op een rustige manier. Wat betekent dat? Hormoon nog te hoog want ik neem nu 100µg.

Mijn haar blijft al sinds de opname in het ziekenhuis uitvallen. Het had van de anesthesie of van de ziekenhuisopname kunnen zijn, maar het houdt niet op. Ik weeg nog altijd minder dan toen ik ben opgenomen. 56 kg voor 1.69 m, ook al 54 kg gewogen. Meestal schommelde dan rond de 59 en iets meer kg's.

De reden van stress is nog altijd wel dezelfde als voorheen maar ja, ik voel mij echt wel rustiger. Alleen tijdens stress, reageer ik nog steeds hetzelfde en eerlijk gezegd dat verontrust mij toch wel en mijn echtgenoot zegt dat er niets veranderd is in mijn manier van reageren (op stress). Hij wil de relatie zelfs verbreken!

Ik ben ook wel iemand die haar grenzen stelt en voor zichzelf opkomt. Maar ja, wat is er nu mis met mij?

Jip, 18-11-2008 13:07 #2
Wat een fout! Bij een langzaam werkende schildklier dienen weinig eiwitten genuttigd te worden en bij een snelle werking juist veel eiwitten! T3 (het hormoon waar het in dit geval om draait) daalt door eiwitten en verhoogd door koolhydraten. Deze behandeling zou dus averechts werken, ernstig!

Janny, 05-06-2008 16:25 #1
Ik heb stuma aan beide schildklierkwabben. links is de omvang, 1,7 x1,75 cm. de lengte is 4,7. de rechter heeft een omvang van 1,45x2,1 cm. lengte 4,95. isthmus dikte circa 0,4.beide kwabben als ook in isthmus inhomogeen ten gevolge van multipele cystostructuren. verspreid ook meerdere grove verkalkingen. mijn vraag is. wat zijn de normale maten van de omvang van een schildklier? Reactie infoteur, 05-06-2008
Beste Janny,

Ik hoop dat je met het onderstaande geholpen bent.

De schildklier, ook wel thyroïd genoemd, ligt aan de voorzijde van de hals en bestaat uit twee kegelvormige lobben (lobus dexter en lobus sinister) die door een weefselbrug (isthmus) zijn verbonden. De schildklier weegt ongeveer twintig tot dertig gram en de lobben zijn ongeveer twee centimeter breed, vier centimeter hoog en twee centimeter dik.
De beide schildklierlobben bedekken het schildkraakbeen van het strottenhoofd en de bovenste kraakbeenstukken van de luchtpijp. De rechterlob is meestal iets breder en langer dan de linkerlob. De kwabben trekken vanuit caudale richting schuin omhoog naar dorso-craniale richting. De lobben zitten aan het tracheakraakbeen en schildkraakbeen verbonden met los bindweefsel en banden.
De isthmus varieert in vorm en grootte. Hij is ongeveer anderhalf tot twee centimeter breed en een halve tot anderhalve centimeter lang en ligt meestal ter hoogte van de tweede of derde tracheale ring. Bij sommige mensen ontbreekt de isthmus in het geheel.
De schildkier wordt door een krachtig kapsel omhuld (capsula glandulae thyroïdeae). Dit kapsel bestaat uit twee bladen, het interne kapsel (capsula interna) en het externe kapsel (capsula externa).

De bloedvoorziening van de schildklier geschiedt door twee paar arteriën, de aa. thyroïdeae superiores en de aa. thyroïdeae inferiores, die in verhouding tot het kleine orgaan groot zijn. Ook uit de naburige arteriën komen nog kleine takjes naar de schildklier. De normale bloedvoorziening bedraagt vijf milliliter per gram schildklierweefsel per minuut. Bij een verhoogde schildklierfunctie kan er veel meer bloed naar de schildklier stromen

Sophocles

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 16-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!