InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Fysiotherapie gebruikt nu ook cupping

Fysiotherapie gebruikt nu ook cupping

In de acupunctuur wordt gebruik gemaakt van de cupping methode. Sinds kort is deze ontdekt door fysiotherepeuten en, o.a. om eigen duimen te ontlasten wordt er in sommige praktijken ook gebruik gemaakt van deze methode.

Wat is cupping?

In cupping zit het Engelse woord 'cup', dat in deze context moet worden vertaald als een stolpje. Er bestaan glazen stolpjes en plastic stolpjes, maar meestal worden, i.v.m. de pijngrens van de patiënt en de breekrisico's plastic stolpjes gebruikt. Het stolpje heeft een klein pompje aan de bovenkant, waaraan getrokken kan worden. Eenmaal geplaats op een lichaamsdeel kan de lucht binnen het stolpje door middel van het pompje vacuüm getrokken worden.

Acupunctuur

Cupping vindt zijn oorsprong in de acupunctuur. Dat valt niet altijd goed bij mensen die gevraagd hebben om een medische, en niet om een alternatieve behandeling. Toch wordt cupping in normale fysiopraktijken gehanteerd. Waarom is dat? Voor het grootste gedeelte is dit om de duimen en gewrichten van de therapeut te sparen (zie onder Behandeling). Het is niet geheel pijnloos, en kan voor de patiënt soms onprettige tintelingen opleveren, maar het werkt wel.

Behandeling

Wat gebeurt er met je lichaam? Het vacuüm pompen heeft natuurlijk effecten op iemands lichaam, zowel aan de buiten als aan de binnenkant. Aan de binnenkant kan het worden gezien als een zeer stevige massage. Daarmee worden niet alleen de spieren, maar ook het bindweefsel (alles wat geen spieren, botten, pezen of organen zijn, maar dus wat alles bij elkaar houdt) meegenomen. Zeker bij een eerste behandeling zal de cupping wat pijnlijk aanvoelen. Het is een snijdende pijn, die de therapeut uiteraard met meer of minder vacuüm kan aanpassen. Uiteraard moet de mate van vacuüm pompen wel effectief zijn, anders heeft cupping geen nut. Aan de buitenkant heeft de cupping uiteraard ook effect op de huid. Bij een zachte behandeling zal de huid roze uitslaan, en is er weinig aan de hand, bij een wat hevigere behandeling kunnen op meerdere plekken bloeduitstortingen ontstaan.

Patiënten

Wanneer cupping? Cupping kan als methode voor verschillende klachten dienen. Ten eerste zorgt cupping voor een stevige spier- en bindweefselmassage, dus cupping is niet alleen geschikt voor spierklachten, maar ook voor sporters. Als spieren niet of weinig bewegen, en steeds in een bepaalde positie staan, kunnen ze gaan verstijven, verdikken of verkorten. In deze gevallen biedt ook cupping een uitkomst. Er blijven dan namelijk een hoop afvalstoffen achter in de spieren, omdat de bloedsomloop het moeilijk heeft om het bloed door de verdikte of dikke spieren heen te duwen. Cupping dwingt de bloedsomloop door deze probleemgebieden heen, vandaar dat er in sommige gevallen bloeduitstortingen kunnen ontstaan. Uiteraard moet in deze gevallen cupping nog wel gepaard gaan met een andere behandeling, voornamelijk het leren aanpassen van de houding, en vaak ook het opnieuw leren ontspannen.
© 2008 - 2019 Taxie8888, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fysiotherapie gebruikt nu ook cupping"

Reactie

Devri Eelde, 30-05-2013 12:18 #1
Ik heb een tijd geleden een cursus cupping gevolg en bij een aantal mensen toegepast.
Het is i.i.d. niet ongevoelig, maar mijn cliënten hebben er zeker baat bij. De boeduitstortingen verdwijnen na een dag of vier/vijf.

Infoteur: Taxie8888
Gepubliceerd: 13-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!