InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Aromatherapie: spieren en sportblessures

Aromatherapie: spieren en sportblessures

Aromatherapie: spieren en sportblessures Aromatherapie is het behandelen van kwaaltjes met etherische oliën. Deze natuurgeneeswijze is al eeuwen oud en wordt veelvuldig toegepast. Aromatherapie bij spierklachten verzacht de pijn en verlicht de spierklachten. Eén van de meestgebruikte aromatische planten bij spierklachten is melisse.

Aromatherapie: genezen met etherische oliën

Aromatherapie is een natuurgeneeswijze die al eeuwenlang toegepast wordt. Door te experimenteren met planten en kruiden werd deze kruidengeneeskunde gevormd tot wat het nu is: de moderne aromatherapie. Aromatherapie is een geneeskrachtig middel door de combinatie van menselijke aanraking en etherische oliën.

Etherische oliën

Etherische oliën zijn oliën die gewonnen worden uit aromatische planten. Etherische oliën hebben als eigenschap dat zij niet oplosbaar zijn in water, waardoor zij vaak gemengd worden met andere vette oliën en alcohol. Etherische olie is vaak erg sterk geconcentreerd, waardoor je maar enkele druppels nodig hebt. Je kunt de verschillende soorten etherische oliën zelf mengen, of een kant en klaar mengsel bij de natuurdrogist kopen.

Aromatherapie voor de spieren en toepassing bij sportblessures

Wanneer er gekeken wordt naar de spieren staat er één etherische olie centraal: melisse. Melisse heeft een kalmerende werking en vermindert spanningen en krampen in de spieren. Andere veelgebruikte etherische oliën bij spierklachten zijn litsea, jeneverbes en salie. Er zijn diverse soorten toepassingsmogelijkheden van aromatherapie bij spierklachten.

Een heet bad bij rugpijn

Een heet bad is altijd fijn wanneer je spierklachten hebt. De warmte kalmeert je spieren en laat je ontspannen. Door etherische olie aan je bad toe te voegen, kan je je bad extra plezierig maken wanneer je rugklachten hebt. Hiervoor kan je drie druppels salie mengen met drie druppels jeneverbes. Voeg hier één eetlepel room aan toe en voeg dit mengsel aan je bad toe.

Bloeduitstortingen

Bloeduitstortingen ontstaan vaak naar aanleiding van kneuzingen, bijvoorbeeld wanneer je je knie hard tegen de tafel gestoten hebt. Je kan bloeduitstortingen echter uitwendig behandelen. Druppel eerst 1 druppel helicryse/strobloem op de huid, onverdund. Vervolgens maak je een mengsel van twee druppels pepermunt, twee druppel helicryse en twee druppels lavendel. Dit mengsel los je op in 25 ml aloë vera gel. Breng dit op de getroffen huid aan en wikkel er eventueel een zacht verband omheen.

Spierpijn

Een mengsel van 1 eetlepel klitwortelolie, één tot twee druppels litsea, rozemarijn en salie aanbrengen op de pijnlijke spieren helpt de spieren ontspannen.

Verstuikingen

Wanneer je een verstuiking opgelopen hebt, heeft een koude wikkel met twee tot drie druppels van lavendel, melisse en pepermunt een pijnstillend effect.

Steken in de zij

Wanneer je intensief aan het sporten bent, kan het weleens voorkomen dat je plotseling erg hevige steken in je zij krijgt. Het is dan zaak rustig door te ademen en voorzichtig te blijven bewegen. Een mengsel van 30 ml sint-janskruid en drie tot vier druppels van cajeput, gember, jeneverbes en scharlei kan verlichting geven wanneer je dit mengsel op de pijnlijke zij aanbrengt.

Meer weten?! Bezoek dan de special geneeskrachtige kruiden eens.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is aromatherapie?Wat is aromatherapie?Aromatherapie is het gebruiken van geuren van vluchtige oliën, ten behoeve van geestelijk emotioneel welbehagen.Een geur…
Aromatherapie bij misselijkheid en brakenAromatherapie bij misselijkheid en brakenMisselijkheid en braken zijn erg vervelende kwaaltjes, waar vaak geen direct voor de hand liggende behandeling voor is.…
Aromatherapie bij stressklachtenAromatherapie bij stressklachtenBijna iedereen heeft wel eens last van stress en spanning, waarbij de balans tussen draagkracht en draaglast verstoord i…
Huidverzorging met aromatherapie en halfedelstenenAromatherapie, halfedelstenen en kleurentherapie worden sinds kort als trio ingezet in een originele vorm van huidverzor…
Bronnen en referenties
  • Kim-Beickler, H. (2008). Praktisch handboek aromatherapie en aromamassage. Deltas.
  • Farrer-Halls, G. (2006). De aromatherapiegids: alles over het gebruik van etherische oliën. Veltman uitgevers.

Reageer op het artikel "Aromatherapie: spieren en sportblessures"

Infoteur: Melod
Laatste update: 10-08-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Aromatherapie
Medische informatie…
Schrijf mee!