InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Ontgiften en afvallen met voetpleisters: hoe werkt het?

Ontgiften en afvallen met voetpleisters: hoe werkt het?

Ontgiften en afvallen met voetpleisters: hoe werkt het? Het gebruik van voetpleisters om afvalstoffen aan het lichaam te onttrekken is een van de vele methoden om te ontgiften. De theorie hierachter is dat in de voetzool veel zenuwbanen eindigen. Volgens de eeuwenoude inzichten van de acupunctuur en de reflexologie corresponderen verschillende zones in de voet met de organen in het lichaam. Door het gebruik van voetpleisters zouden deze organen gestimuleerd kunnen worden om te gaan ontgiften en zo afvalstoffen af te voeren. Kinoki Detox Voetpleisters en Kanji-Kenko Detox Pleisters zijn twee typen ontgiftingspleisters die claimen diverse gezondheidsvoordelen te kunnen bieden waaronder het tegengaan van vermoeidheid, het verlichten van de spijsvertering en het ondersteunen van een dieet.

Voetpleisters: ontgiften en afvallen

Ontgiften: hoe werkt dat?

Ontgiften is een andere naam voor detoxen. Het wordt door alternatieve behandelaars gebruikt om een proces te beschrijven waarbij gifstoffen of afvalstoffen uit het lichaam worden gevoerd. Dit kan gedaan worden met verschillende middelen, zowel intern als extern. Zo worden ontgiftingskuren gedaan met bijvoorbeeld een klysma of darmspoeling, met een sapvastenkuur, oil-pulling of een kleipakking. Deze behandelingen zijn erg verschillend maar hebben gemeen dat ze erop gericht zijn om het lichaam te ondersteunen om afvalstoffen beter te laten afvloeien. Het lichaam doet dit normaal al zelf via de lever en de nieren, maar er bestaan theorieën dat de afvoer van afvalstoffen soms niet optimaal kan verlopen door bijvoorbeeld slechte voeding of stress. Dat een ontgiftingskuur dan ook daadwerkelijk helpt is niet wetenschappelijk bewezen maar toch zweren veel mensen erbij.

Ontgiften wordt ook regelmatig gebruikt in diëten om zo de darmen te ontdoen van afvalstoffen. Het moet niet worden gezien als een opzichzelfstaande methode om af te vallen maar meer als een methode om het afvallen te ondersteunen terwijl je gezond eet en voldoende aan lichaamsbeweging doet.

Kinoki Detox Voetpleisters

Kinoki Detox Voetpleisters van Kiyome is een in Azië razend populair product dat naar Europa is komen overwaaien en onder andere in Nederland verkrijgbaar is bij diverse drogisterijen. De pleisters moeten vijf dagen op rij op de voetzool worden aangebracht voor je naar bed gaat. Natuurlijke ingrediënten als bamboeazijn, toermalijn en chitine moeten daar hun werk doen. Volgens de productinformatie zijn de voetpleisters op verschillende vlakken beneficiair voor de gezondheid. Zo zouden ze de volgende uitwerkingen hebben:
  • Gaan vermoeidheid tegen
  • Verlichten de spijsvertering en verhelpen een opgeblazen gevoel
  • Bevorderen gewichtsverlies en kunnen een dieet ondersteunen
  • Helpen tegen zweetvoeten
  • Brengen het lichaam in balans
  • Geven je een fitter gevoel

De belangrijkste claim is dat de Kinoki Detox Voetpleisters gifstoffen aan het lichaam onttrekken en dat dit de bovengenoemde gezondheidsvoordelen oplevert. Alhoewel er geen wetenschappelijk onderbouwd verhaal achter deze claim zit is de progressie in de behandeling wel met de eigen ogen waar te nemen. Wanneer je de instructies goed opvolgt zul je merken dat de pleisters na de eerste nacht erg donker zijn uitgeslagen. Als het goed is wordt de donkere verkleuring met de dag minder tot er na de vijfde dag nog slechts een lichte verkleuring zichtbaar is. Het is belangrijk om tijdens de kuur dagelijks voldoende water te drinken (1,5 liter) en het gebruik van cafeïne en rookwaren te vermijden.

Verschillende zones corresponderen met verschillende organen / Bron: TarcísioTS, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Verschillende zones corresponderen met verschillende organen / Bron: TarcísioTS, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Kanji-Kenko Detox Pleisters

Kanji-Kenko Detox Pleisters zijn gebaseerd op eeuwenoude Oosterse inzichten op het gebied van acupunctuur. Bekend is dat het lichaam moeite kan hebben met het afvoeren van bepaalde afvalstoffen. Dit geldt bijvoorbeeld voor dioxines. Deze dioxines komen onder andere veel voor in bepaalden soorten vis. Dit is ook de reden dat zwangere vrouwen wordt afgeraden bepaalde soorten vis tijdens de zwangerschap te eten. De Kanji-Kenko Detox Pleisters pogen een bijdrage te leveren aan het afvoeren van deze moeilijk te verwijderen afvalstoffen. Je kunt je dan afvragen hoe het plakken van een pleister op de voetzool hieraan kan bijdragen. De theorie hierachter is dat op deze plek veel zenuwbanen eindigen. In de acupunctuur en reflexologie spelen deze zenuwbanen een centrale rol. De pleisters zouden via deze zenuwbanen diverse organen in het lichaam kunnen stimuleren om te gaan ontgiften.

Een ontgiftingskuur met Kanji-Kenko Detox Pleisters duurt zes dagen. Daarbij moet dagelijks voor het slapengaan onder elke voet een pleister geplakt worden. Idealiter laat je deze zes tot acht uur zitten terwijl je slaapt. Als het goed is zie je de donkere verkleuring van de pleisters met de dag afnemen. Als de pleisters na de zesde dag nog erg donker zijn kun je de kuur nog een keer herhalen.

Baat het niet dan schaadt het niet?

Zoals gezegd is niet wetenschappelijk aangetoond dat ontgiftingskuren op basis van voetpleisters werkelijk kunnen bijdragen aan een betere afvoer van afvalstoffen uit het lichaam of kunnen ondersteunen bij het afvallen. Toch zweren veel mensen erbij. Het is een bekend fenomeen dat alleen al het geloof in een goede werking kan leiden tot een betere gemoedstoestand waardoor gebruikers ervan overtuigd kunnen raken dat de behandeling effect heeft gehad. In het geval van ontgiften met voetpleisters geldt hierbij zeker het adagium 'baat het niet dan schaadt het niet'. Waar andere ontgiftingsmethoden zoals het oraal innemen van kleiproducten of het van de ene op de andere dag beginnen met vasten ook een negatieve invloed kunnen hebben op de gezondheid, zijn van ontgiften met voetpleisters geen negatieve bijwerkingen bekend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je lichaam ontgiften: hoe en watJe lichaam ontgiften: hoe en watOntgiften, ook wel detoxen, is het verwijderen van afvalstoffen uit je lichaam. Dit kan op allerlei manieren. Iedereen h…
Snelle weekend-detox: begin je week vol energie!Snelle weekend-detox: begin je week vol energie!Maandag is voor de meeste mensen een moeilijke dag. Wil je je als herboren voelen? Met een heldere geest en stralende hu…
Dieet: vasten en ontgiften diëtenDieet: vasten en ontgiften diëtenEr bestaan zo veel diëten dat het lastig is een dieet te vinden dat bij jouw wensen aansluit. Vasten en ontgiften diëten…
Je lichaam detoxen: voordelen & nadelen van een detox dieetJe lichaam detoxen: voordelen & nadelen van een detox dieetEen van de meest spraakmakende diëten sinds het begin van de eenentwinitgste eeuw is het detox dieet. Dit dieet wordt on…
6 Recepten voor detox baden: Ontgiften terwijl je ontspant!6 Recepten voor detox baden: Ontgiften terwijl je ontspant!Een detox bad is een heerlijke ontspannende manier om je lichaam te ontgiften. Er zijn verschillende recepten voor reini…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Molybdena, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ontgiften.aspx
  • http://beautyyours.nl/gezondheid/review-kinoki-detox-voetpleisters/
  • http://www.beautybybabs.com/review-detoxen-met-japanse-voetpleisters/
  • https://www.deonlinedrogist.nl/kanji-kenko-detox-pleisters-p-52792.html
  • Afbeelding bron 1: TarcísioTS, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Ontgiften en afvallen met voetpleisters: hoe werkt het?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 13-05-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!