InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopatisch geneesmiddel: Bryonia

Homeopatisch geneesmiddel: Bryonia

Het duideljkste kenmerk van Bryonia is dat de symptomen verergeren door beweging, door iedere beweging. Lopen is al te veel; zelfs simpele oogbewegingen kan de Bryonia-patiënt niet verdragen als hij hoofdpijn heeft. Een diepe ademhaling leidt tot hoesten met scherpe pijn op de borst en praten kan ook hoesten tot gevolg hebben. Door slikken raakt de keel geïrriteerd.

Bryonia, Witte heggenrank

Zelfs een kleine verandering in de houding van een afzonderlijk lichaamsdeel kan spierpijn of pijn aan de zenuwuiteinden veroorzaken. Ook passieve bewegingen, opgetild of aangestoten worden, verergeren de pijn. Wanneer Bryonia-patiënten acuut ziek worden, willen ze helemaal stilliggen.

Bryonia-patiënten zijn tevens prikkelbaar, gemakkelijk kwaad te krijgen en knorrig. Ze willen niet gestoord worden en ook niet ondervraagd. Volwassenen die Bryonia nodig hebben, willen graag alleen gelaten worden. Zieke kinderen kunt u natuurlijk minder op zichzelf laten, maar ook Bryonia-kinderen willen niet zoveel contact of aandacht.

Bryonia-patiënten zijn in de regel nogal in de war of suf. Ze zijn vaak niet in staat logisch te denken. Soms hebben ze heimwee en zeggen ze dat ze naar huis willen, zelfs als ze thuis zijn. In hun hoofd zijn ze bezig met werk of school. Zelfs ofschoon ze te ziek zijn om te werken, hebben ze het almaar over werk of school.

Mensen die Bryonia nodig hebben, klagen meestal over hoofdpijn, ademhalingsproblemen, spijsverteringsstoornissen of pijn aan botten of spieren. Allerlei bewegingen verergeren deze aandoeningen. Aan de andere kant doet het prettig aan als er stevige druk op pijnlijke plekken wordt uitgeoefend of als men op de pijnlijke plekken gaat liggen.

Veel van de Bryonia-symptomen kunnen verergeren door iets te eten. Eten verhevigt bijvoorbeeld hoofdpijn, hoesten en buikpijn. De klassieke Bryonia-patiënt wil veel drinken met lange tussenpozen. In elk geval heeft hij altijd heel veel dorst. Na iets te hebben gegeten zet de buik zich op een pijnlijke manier uit. De patiënt snakt vaak naar melk, zoete of zure dingen. Toch wordt de kwaal soms erger na het eten van fruit, brood en bonen of na het drinken van melk. Hoewel de zieke meestal liever koude dranken heeft, kunnen de maagklachten toch verbeteren door warme dranken.

Bij een Bryonia-zieke zullen vaak diverse symptomen aan spieren en gewrichten te zien zijn. Algehele spierpijn doet zich voor bij Bryonia-patiënten die kougevat hebben of griep hebben; met name als ze zich bewegen verergert die pijn. Ook gewrichtspijn die erger wordt door beweging, kan in de richting van Bryonia wijzen, of die nu bij koorts of na een ongeval aanwezig is.

Nog een kenmerkend symptoom voor Bryonia is droogte. De persoon in kwestie heeft droge lippen, mond, tong en keel. De ontlasting is, heel typerend, groot, hard en droog en verloopt erg moeizaam. Ook de hoest is meestal droog. De tong is droog en er kan een wit, zacht laagje op zitten.

In het algemeen verergeren de symptomen bij Bryonia-patiënten door warmte, in warme ruimten, in de zon en s zomers. Meestal wordt het beter in koele lucht of buiten en na koude kompressen. Ook de hoofdpijn, het hoesten en de spier- en gewrichtspijnen worden erger door warmte. De Bryonia-patiënt wordt wellicht wat duizelig in warme ruimten en kan moeilijk in slaap komen als het benauwd is. Een koele omgeving en buitenlucht kunnen de onrust en verwarring helpen verlichten. Sommige klachten beginnen echter nadat de persoon in kwestie aan kou is blootgesteld geweest.

De symptomen van mensen die Bryonia nodig hebben, ontwikkelen zich iets langzamer in vergelijking met de snelle opkomst van de symptomen bij Aconitum- of Belladonna-patiënten. Veel pijn bevindt zich meestal aan de rechterkant van het lichaam.

Bryonia-symptomen worden

Erger: door beweging, inspanning, stoten, opstaan, warmer worden, warme ruimten, de zon; door te eten, in de avond of nacht, door kou (soms)
Beter: door rust, stilliggen, stevige druk, liggen op de pijnlijke zij, gaan liggen, koude dranken (echter niet bij maagkiachten), koele ruimten, buitenlucht
Gerelateerde artikelen
Heggerank, de valse alruinIk kan me de eerste heggeranken nog herinneren in de holle wegen van Hoegaarden. Hoe zij met tientallen scheuten ontspro…
Homeopathie bij artroseHomeopathie bij artroseArtrose is een aandoening aan het gewricht die vaak pas voor komt als er een gevorderde leeftijd is bereikt. De aandoeni…
De geneeskracht van heggerankDe geneeskracht van heggerankDe heggerank behoort tot de Cucurbitaceae familie waartoe ook meloenen en pompoenen behoren. Deze klimplant komt voor in…
Homeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie en fytotherapie zijn beide gebaseerd op het gebruik van planten voor genezing. Een belangrijk deel van de We…
Homeopathie bij rugklachten tijdens zwangerschapHomeopathie bij rugklachten tijdens zwangerschapRugklachten en zwangerschap gaan helaas in de meeste gevallen samen. Uw lichaam wordt groter en raakt dankzij het opzwel…
Bronnen en referenties
  • Bron: Homeopathie en gezondheid

Reageer op het artikel "Homeopatisch geneesmiddel: Bryonia"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 29-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!