InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopatisch geneesmiddel: Chamomilla, Ferrum phosphoricum

Homeopatisch geneesmiddel: Chamomilla, Ferrum phosphoricum

Chamomilla-patiënten zijn doorgaans knorrig en lichtgeraakt, waarschijnlijk de meest geïrriteerde typen uit de homeopathische praktijk. Ferrum phos. wordt gegeven in de eerste fase van verschillende ontstekingsziekten.

Chamomilla, Kamille

Vooral kinderen laten die prikkelbaarheid en ontevredenheid heel duidelijk zien; daarom krijgen zij eerder dan volwassenen Chamomilla toegediend. Niets kan de Chamomilla-patiënt behagen en hij schijnt overal last van te hebben. Hij vraagt om iets, maar wanneer hij dat krijgt, wil hij er niets van weten en raakt zelfs nog meer van slag. Hij is heel onaangenaam koppig en weigert te doen wat van hem wordt gevraagd.

Zijn geïrriteerdheid loopt uit op een schreeuwpartij en tijdens zo’n aanval kan met name een Chamomilla-kind uithalen naar iedereen die bij hem in de buurt is. Hij haat het aangeraakt, toegesproken of zelfs bekeken te worden en barst opnieuw in schreeuwen uit als dat toch gebeurt. Hij is erg gevoelig voor pijn en schreeuwt daarbij.

Chamomilla-patiënten zijn ontroostbaar. Kalmerende woorden en liefdevolle aanrakingen kalmeren hen niet en zullen hen eerder nog meer opwinden. Het enige dat een Chamomilla-kind kan helpen zich wat beter te voelen, is het te dragen en ermee rond te lopen. Het valt dan misschien in uw armen in slaap maar begint weer te woelen zodra u met lopen ophoudt.

Het hoofd, het gezicht en de voeten zijn meestal erg warm. Vaak is één wang warm en rood, terwijl de andere koud en bleek is. Ondanks die inwendige warmte brengt afkoeling een verergering van de symptomen teweeg. Deze mensen hebben over het algemeen erg veel dorst en verlangen vooral naar koud water. Soms gaat de pijn gepaard met gevoelloosheid.

Chamomilla-symptomen worden

Erger: door de warmte van het bed, door kwaadheid, in de nacht, door te gaan liggen, door op de pijnlijke zij te liggen, door eten, melk, warm voedsel, buitenlucht, wind, kou
Beter: door gedragen te worden, door passieve bewegingen (zoals gewiegd worden), door vasten, transpireren, koude kompressen

Ferrum phosphoricum,IJzerfosfaat

Mensen die Ferrum phos. nodig hebben, lopen met symptomen die erg lijken op die van Aconitum en Belladonna; het begin van de symptomen van Ferrumphos. is meestal niet zo snel en hevig als bij de andere twee genoemde middelen. Ferrum phos. wordt meestal voorgeschreven aan mensen met koorts, kou en andere virusziekten en oorpijn.

Het dient te worden uitgekozen wanneer mensen geen duidelijk herkenbare symptomen hebben die in de richting van een ander medicijn wijzen.

De Ferrum phos. -patiënt heeft een rode huidkieur en voelt warm aan. Hij heeft koorts. Klassieke gevallen laten duidelijk begrensde, ronde rode vlekken op de wangen zien (bij Belladonna is meestal het hele gezicht rood). Hij is gevoelig voor koude en koude lucht. Hij is moe en raakt gemakkelijk uitgeput door lichamelijke inspanning, soms begint de ziekte dan ook na overmatige inspanning. De zieke heeft vaak de neiging gauw te bloeden. Er kan helder rood bloed uit neus of tandvlees komen bij het begin van een ziekte die met koorts gepaard gaat. Ook kan er bij een droge hoest een beetje slijm met bloedspoortjes erin naar boven komen.

Ferrum phos. -patiënten zijn helderder dan Belladonna-patiënten en minder gekweld door angst dan zij die Aconitum nodig hebben. Ze hebben aandacht voor alles wat er zoal om hen heen gebeurt en zelfs bij hoge koorts volgen ze met de ogen alles wat er in de kamer passeert. Soms zijn ze erg praatziek en opgewekt. Ze maken grapjes en kletsen alsof ze helemaal niet ziek zijn. Door de koorts kunnen ze moeite hebben zich te concentreren en soms worden ze vergeetachtig, suf en onverschillig naarmate ze vermoeider raken. Deze symptomen lijken op die van Phosphorus , maar dit middel is geschikter in een latere fase van een ziekte en heeft veel andere eigen symptomen.

Ferrum phosphoricum-symptomen worden

Erger. door koude, in de nacht, door inspanning, door staan
Beter: door kalme bewegingen
Gerelateerde artikelen
Het gebruik van Chamodent bij het doorkomen van tandjesHet gebruik van Chamodent bij het doorkomen van tandjesDe periode dat baby’s tandjes krijgen, is geen gemakkelijke. Allerlei vervelende klachten kunnen voorkomen. Er zijn vers…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: verkoudheidKinderziektes genezen zonder apotheker: verkoudheidKleine kinderen zijn vatbaarder voor infecties dan volwassen. Een kind dat een verkoudheid oploopt is dan ook geen uitzo…
In de naam van... Echte kamilleIn de naam van... Echte kamilleEen akkeronkruid zoals Kamille, groeit waar mensen de grond omwoelen. Dus op de akkers en langs wegkanten, maar in onze…
Geneeskrachtige kruiden bij bloedende wondenBij open wonden is het belangrijkste vaak voorkomen dat de wond gaat ontsteken. Dit kan door de wond zo snel mogelijk di…
Kalium phosphoricum voor een kalme, heldere geestKalium phosphoricum voor een kalme, heldere geestWe leven in een hectische tijd. Onze agenda’s staan overvol met afspraken, deadlines dwingen ons tot haast, en we worden…
Bronnen en referenties
  • Bron: Homeopathie en gezondheid

Reageer op het artikel "Homeopatisch geneesmiddel: Chamomilla, Ferrum phosphoricum"

Reactie

Mulder, 18-10-2008 19:47 #1
Er zijn verschillende soorten chamomilla te verkrijgen, D4, D6, recutita, matricaria. welke is geschikt voor chamomilla patienten en kinderen zoals beschreven in bovenstaand stuk? Reactie infoteur, 26-10-2008
Beste Mulder,

Aangezien homeopathie een holistische geneeswijze is raad ik u aan dit te bespreken met de homeopatische arts.

vriendelijke groet,

Sophocles

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 29-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!