InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopatisch geneesmiddel: Gelsemium, Hepar sulphuricum

Homeopatisch geneesmiddel: Gelsemium, Hepar sulphuricum

Neerslachtigheid en geestelijke en lichamelijke verzwakking zijn de meest in het oog springende symptomen van de Gelsemium-patiënt.Lichamelijke overgevoeligheid en geestelijke geprikkeldheid zijn kenmerken van hen die Hepar sulph. nodig hebben.

Gelsemium, Gele jasmijn

Het lichaam voelt zwaar en moe aan. De patiënt wil zich liever niet bewegen, niet zozeer omdat het pijn doet, maar omdat het te veel inspanning vraagt. Vooral armen en benen voelen zwaar en de rest van het lichaam is ook moe. Soms zijn afzonderlijke lichaamsdelen bijzonder verzwakt. De oogleden kunnen zwaar zijn en duidelijk gaan hangen. Het gezicht ziet er slaperig en vermoeid uit. De ledematen zijn zwak en zwaar en de benen raken gemakkelijk vermoeid van het lopen of van andere bewegingen.

De geestelijke zwakte van iemand met Gelsemium-ziekte hangt samen met zijn lichamelijke toestand. De geest is traag en de persoon in kwestie wordt suf, vergeetachtig en onverschillig. Hij wil liever niet dat men tegen hem praat en hij wil alleen gelaten worden in een rustige kamer. Hij is eigenlijk te moe om geïrriteerd te zijn.

De Gelsemium-patiënt met griep of koorts voelt vaak overal pijn. Dat kan stijfheid in de nek en de bovenrug zijn.Dikwijls heeft de zieke hoofdpijn, die heel klassiek begint in de nek en aan de achterkant van het hoofd en zich uitstrekt naar het voorhoofd of over het hele hoofd. Hij voelt soms een tijdelijke verlichting van de symptomen na het urineren.

Gelsemium-patiënten hebben vaak last van koude rillingen over de rug. Ze willen in het algemeen graag warmte, hoewel ze hoofdpijn kunnen krijgen als ze in de zon zitten. Ze hebben meestal weinig of geen dorst. Het gezicht is meestal rood, een doffe, rode kleur.

Gejaagdheid, zenuwachtigheid en dergelijke emoties kunnen de symptomen voortbrengen. Een Gelsemium-aandoening kan bijvoorbeeld beginnen na zenuwachtigheid voor een examen of voor een publiek optreden of nadat men slecht nieuws heeft gekregen.

Gelsemium-symptomen worden

Erger: door gejaagdheid en angst, door slecht nieuws.
Beter: door transpiratie, na urineren.

Hepar suiphuricum,Zwavelkalk volgens Hahnemann

Deze mensen zijn uitermate gevoelig voor aanraken, kou en pijn. Elk geïnfecteerd lichaamsdeel (door een steenpuist, een strontje of een gezwollen klier) is uiterst gevoelig voor aanraken. Door de lichtste druk ontstaat er al scherpe pijn alsof er een splinter of een stuk glas door dat deel heen gaat. Bij keelpijn heeft men soms het gevoel alsof er een splinter of visgraat dwars in de keel is blijven steken; de pijn wordt erger bij het slikken.

Hepar sulph. -patiënten hebben het zó koud dat zelfs de geringste vlaag kou hen al doet rillen. Zelfs als er maar een hand of voet buiten de dekens steekt, kan dat die symptomen oproepen. Koude lucht of koude kompressen op een geïnfecteerde plek maken de pijn van de ontsteking alleen maar erger. Droge koude lucht wordt vaak nog het minst goed verdragen. De Hepar sulph. -patiënt is uitermate gevoelig voor pijn in het algemeen en pijn doet hem weleens flauwvallen.

Hepar sulph. -patiënten zijn geïrriteerd, ongeduldig en ontevre den. Alles zit hen dwars, niets vinden ze leuk. Ze zijn knorrig en worden gemakkelijk kwaad, krijgen al snel ruzie om niets. Ze kunnen plotseling opvliegen en soms verliezen ze de zelfcontrole bij zon uitbarsting. Hepar sulph. -kinderen zullen echter wat minder snel slaan dan kinderen die Chamomilla nodig hebben.

De Hepar sulph. -patiënt ruikt vaak heel sterk of zuur. Zijn zweet, ontlasting en andere afscheidingen ruiken ook zuur of sterk. Afscheiding uit de neus, pus uit steenpuisten en sputum dat wordt opgehoest zijn dik en hebben een gele, kaasachtige kleur.

De Hepar sulph. -patiënt houdt van azijn, augurken en ander zuur voedsel, en van specerijen en voeding met een sterke smaak. Hij houdt meestal niet van vet en heeft doorgaans meer dorst dan normaal.

Hepar Sulphur symptomen worden

Erger: door kou, zelfs door een enkel koud geworden lichaamsdeel, door bloot te liggen, door op de pijnlijke zij te liggen, door druk, in de nacht, bij droog weer, door beweging, door inspanning, door strakke kleding.
Beter: door warmte, hete kompressen, nat weer, te liggen op de zij die geen pijn doet.

Hahnemann ontwikkelde dit medicijn door een mengsel te verbranden van de binnenste lagen van oesterschalen (bron van calciumcarbonaat) en bloem van zwavel.
Gerelateerde artikelen
Winterjasmijn met haar prachtige gele bloemenWinterjasmijn met haar prachtige gele bloemenOver jasmijn bestaan nogal wat misverstanden. Veel mensen denken dat daarmee de boerenjasmijn wordt bedoeld, terwijl de…
De mooie Arabische jasmijnDe mooie Arabische jasmijnDe meeste mensen kennen de jasmijnplant wel, een plant met donkergroen blad en mooie sierlijke witte bloemen. Daarnaast…
De geneeskracht van jasmijnDe geneeskracht van jasmijnJasmijn of gewone jasmijn groeit oorspronkelijk in de Kaukasus, Noord-Iran, Pakistan, Afghanistan, het Himalayagebergte…
De jasmijn is een bloem vol geur en romantiekDe jasmijn is een bloem vol geur en romantiekDe Jasmijn struik kennen we in Nederland met heerlijk geurende bloemetjes die in mei en juni bloeien. Gaan we echter naa…
Mexicaanse griep symptoom keelpijn: Hepar sulphuris e.aMexicaanse griep symptoom keelpijn: Hepar sulphuris e.aMexicaanse griep keelpijn: Keelpijn is ook één van de symptomen van de Mexicaanse griep. Als keelpijn op de voorgrond st…
Bronnen en referenties
  • Bron: Homeopathie en gezondheid

Reageer op het artikel "Homeopatisch geneesmiddel: Gelsemium, Hepar sulphuricum"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 29-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!